Lebensohl for dummies

Post Reply
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Lebensohl for dummies

Post by Eldert »

Op onderstaande website staat Lebensohl na '1NT - tussenbod' simpel en duidelijk uitgelegd. Mocht iemand nog een duidelijke uitleg hebben over Lebensohl na een zwakke opening, dan zie ik die graag.

http://www.bergbridge.nl/Conventies/Leb ... nsohl.html
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Lebensohl for dummies

Post by Erik »

leuke site
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Lebensohl for dummies

Post by Martin »

Als je het systeem na een natuurlijk volgbod na een 1SA opening hebt begrepen gaat het na een zwakke twee bijna identiek:

na bijv.
2 (di) - x - pas - ?

-Een nieuwe kleur op 2-niveau is zwak
-Een nieuwe kleur op 3-niveau is MF
-Een direct 3SA bod ontkent een stop en ontkent een 4-kaart in een ongeboden hoge kleur
-Een direct cue-bid is stayman zonder stop.

Het 2SA bod vraagt maat 3 (cl) te bieden. Als hij dat doet geldt voor jouw antwoorden:
- pas: zwak met (cl)'s
- een nieuwe kleur die niet op 2-niveau geboden kon worden is zwak
vb:
2 (ha) - x - pas - 2SA
pas - 3 (cl) -pas - 3 (di)
- een nieuwe kleur die wel op 2-niveau geboden kon worden is inviterend
vb:
2 (ha) - x - pas - 2SA
pas - 3 (cl) -pas - 3 (sp)
- het cuebid is stayman met stop.
- 3SA belooft een stop.

Het verschil met Lebensohl na een volgbod na een 1SA-opening is dat maat niet altijd 3 (cl) hoeft te bieden, omdat zijn hand, in tegenstelling tot de situatie waarin hij 1SA heeft geopend, nog erg sterk kan zijn.

Als maat i.p.v. de 3 (cl)-relay een nieuwe kleur biedt is dat inviterend voor de manche maar niet forcing. Maat gaat er hierbij vanuit dat je 2SA hebt geboden om een zwak spel aan te geven.

Merk op: na
2 (sp) - X - pas
kun je niet inviteren, je moet nu besluiten of je MF wilt bieden of zwak wilt bieden.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Lebensohl for dummies

Post by frank »

Hmm ik heb altijd geleerd dat het directe bod op 3-nivo inviterend is. Als je de manche wil spelen bied je die. Tenzij je natuurlijk het extra stapje op 2-nivo hebt. Of is het dan geen Lebensohl meer maar een Good-Bad variant, die term zie ik ook veel gebruikt worden bij deze situatie maar die is in veel meer situaties van toepassing (en dus vaak verwarrend).
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Lebensohl for dummies

Post by K-J »

Ik ken Lebensohl ook alleen maar op de manier van Frank (op 3 niveau is inviterend en via 2SA is zwak). De Martin variant lijkt mij ook minder handig, omdat onderscheid maken tussen inviterende en zwakke handen juist zo belangrijk is.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Lebensohl for dummies

Post by Erik »

Bij Lebensohl is een direct bod op 3 niveau MF. Ik heb ter bevestiging nog maar even een paar boeken erop nageslagen. Martins uitleg is volgens mij helemaal correct.
Frank's idee om wanneer je MF bent die manche dan maar te bieden is erg gevaarlijk. Wanneer je een 5krt laag hebt en geen stop in die kleur zit je dus vast. 5 (cl) / (di) in de 5-2 fit is tamelijk frustrerend wanneer 3NT eenvoudig met een overslag gaat. Omdat de cue een vervangende stayman is heb je helemaal geen mogelijkheid om, en te inviteren, en naar stops te zoeken.

Inviteren kan in Lebensohl alleen in een kleur die hoger is dan de volgkleur.
1NT - (2 (di)) - ??

2 (ha) / (sp) is nu zwak
via 2NT naar 3 (ha) / (sp) is nu inviterend
direct 3 (ha) / (sp) is MF
Martin laat hetzelfde zien na een zwakke 2.

Na 1NT - (2 (sp)) - ?? heb je dus niet meer de mogelijkheid om te inviteren.

Wie graag wil kunnen inviteren moet de superieure SF conventie gaan spelen. Alleen vinden veel mensen die te ingewikkeld omdat er onderscheid gemaakt wordt tussen een volgbod in een lage kleur en een volgbod in een hoge kleur, terwijl Lebensohl eigenlijk net zo ingewikkeld is. Mensen vinden het echter een groot voordeel dat je Lebensohl ook na zwakke 2 kan spelen. Ik heb er ooit eens een stukje voor de Dommy over geschreven, maar dat kan ik zo gauw niet meer vinden.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Lebensohl for dummies

Post by K-J »

Ik vind Lebensohl na een volgbod over onze 1SA opening een slechte conventie, vooral in viertallen.
Vooral na een volgbod over de 1SA opening moet het contract in de hand van de SA openaar terecht komen, zodat de volger uitmoet en je geen start door de SA hand krijgt naar de volger toe.
Daarom speel ik veel liever Rubensohl als er gevolgd wordt over onze SA opening. In combinatie met een negatief doublet volgens mij superieur en niet moeilijk te onthouden.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Lebensohl for dummies

Post by frank »

Voor de duidelijkheid: ik heb het natuurlijk over de variant na 2X - DBL als ik zeg dat een bod op 3-nivo inviterend is. Dat is toch wel een andere situatie dan de gewone Lebensohl, waar je het forcing bod veel meer nodig hebt.
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Lebensohl for dummies

Post by Martin »

Ik ben het met KJ eens dat na een 1SA opening Rubensohl (of transfer Lebensohl) beter is dan Lebensohl.


Wat Lebensohl betreft:
Na een 1Sa-opening is het logisch dat een bod via 2NT iets belooft (met bagger pas je), en dus is een direct bod mancheforcing en via 2NT licht inviterend.
Als maat dubbelt na een zwakke twee, dan moet je wat bieden (als je geen strafpas hebt), en dus moet een bod via 2NT zwak zijn.

a) Je kunt nu kiezen om een direct bod inviterend te laten zijn, dat betekent dat je manchebieden goed verzorgd is. Het nadeel is dat slamonderzoek vrijwel onmogelijk wordt. Je hebt nl geen forcing biedingen die een kleur beloven en waarmee je onder de manche blijft. Je kunt afspreken dat een 2NT bod (waarop maat 3 (cl) biedt) gevolg door het volgooien van de manche een slem-invite is, maar dat laat geen ruimte voor controle-biedingen.
Wat doe je bijv. na

(2 (sp)) X pas ?
met
(sp) xx
(ha) AVx
(di) HVxxx
(cl) AVx

b) Het alternatief is dat een direct bod op 3-niveau MF is, slam bieden is dan goed mogelijk, het nadeel is dat je wel eens in een te scherpe manche (12 t.o.v. 10) komt of een redelijke manche mist (16 tegenover 9). Een bod op 3-niveau belooft dan ongeveer 10 punten of meer, en via 2NT heb je er minder dan 10. Ik geef de voorkeur aan variant b). Maat moet dan na een zwak bod wel doorbieden als hij tegenover 6 a 7 punten goede manchekansen ziet.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Lebensohl for dummies

Post by frank »

Ik kan me betere voorbeelden voor je methode voorstellen: Hier heb je 4 (di) dat toch een sleminvite moet zijn want 3 sa voorbij.
Post Reply