Verdediging tegen 2HA opening

Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Verdediging tegen 2HA opening

Post by Erik »

Heel veel paren spelen inmiddels de 2ha opening als zwak met beide majors, maar heeft er iemand een goede verdediging tegen? Ik heb er met Hugo wel wat erg simpele afspraken over (net doen alsof je gek bent en gewoon je hoge kleuren bieden), maar ik weet bijna zeker dat ik straks in Juan-les-Pins een goede verdediging moet overleggen bij de systeemkaart. Vandaar de vraag naar ideeën van mensen hierover.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Verdediging tegen 2HA opening

Post by frank »

Ha, dat heb ik ooit eens op bridgevaria gevraagd en zelfs daar kwamen ze er niet uit:

http://www.bridgevaria.nl/index.php/vra ... ge-kleuren

Dus ik ben ook wel benieuwd of er Dombo-ers zijn die een beter antwoord hebben dan Maarten Schollaard.
User avatar
Tijntje
Posts: 519
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Verdediging tegen 2HA opening

Post by Tijntje »

Ook ik doe niet moeilijk:
- dbl is ongeveer hetzelfde als na aan multi: 13-15 gebalanceerd of 19+. Daarna Lebensohl (of je eigen set afspraken tegen multi/zwakke twee's).
- 2 (sp) , 3 (cl) en 3 (di) zijn gewoon echt. Geen onzinhand natuurlijk.
- 2NT is ongeveer 16-18, ongeveer gebalanceerd. Bij mij belooft het niet keihard stoppers in beide majors: AQx, Jxx, K10xx, AKx is prima. Daarna speel ik Puppet Stayman en transfers, al denk ik wel dat daar iets beters is te verzinnen.
- 3 (ha) en 3 (sp) vragen om een stop in de andere major. Meestal heb je een lange minor en een major gestopt, en wil je tegenover een stopje 3NT proberen.
3NT is saai to play.
- 4 (cl) en 4 (di) heb ik geloof ik nog nooit geboden. Je kan het als echt spelen (serieuze invite), maar als Wereldconventie zou ook nog kunnen.
- 4NT belooft minors. Veel minors.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Verdediging tegen 2HA opening

Post by K-J »

Ikzelf speel ongeveer de Tijntje defence.
Verder weet ik dat Wim en Remco een verdediging hebben afgesproken waarbij je de tegenpartij wat beter kunt grijpen (en dat kan bij een 2 (ha) opening vanaf een 4-4 soms zeker lekker zijn 8-) ). Dbl is bij hen een strafknats op schoppen en pas kan een strafpas op harten zijn. Verder ken ik hun verdediging niet.
User avatar
wim
Posts: 264
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: Verdediging tegen 2HA opening

Post by wim »

Dit is de verdediging waarvan het skelet (dbl is strafdblt op sch)
volgens mij door vindaloo is verzonnen met wat aanpassingen van Remco en mij.
Overigens valt het mij op dat 2ha zw met de Majors
zeer weinig gespeeld wordt (ook niet in 2e div)

Wij houden ons aanbevolen voor verbeteringen!

Verdediging tegen zwak met de majors
Op een 2♥ zwak met de majors opening geldt:
dblt strafdubbel op ♠
pas kan strafpas op ♥ zijn
2♠ informatiedoublet (meestal de minors, maar hoeft zeker geen 5/4 of zelfs altijd een 4/4 te zijn als je sterk bent), ook in 4e hand, daarna ook soort Lebensohl

2♥ dblt pas
pas straf op ♥
2♠ 4+♠
2SA verplicht tot 3♣, soort Lebensohl
3m forcing

2♥ dblt 2♠
pas zwakke hand (niets te melden)
dblt zie jouw voorstel voor strafdubbel wel zitten
2SA verplicht tot 3♣, soort Lebensohl
3m forcing

Op een 2♣/♦ zwak met de majors:
dblt algemeen krachtbod met gebalanceerde hand en voorstel tot straf
Na dblt als boven, maar 2♥/♠ is echt met een 5+
2♥/♠ is echt met een 5+, ondanks hun hoge kleuren, ook in 4e hand, min 2 plaatjes

Voor alle zwak met de majors openingen geldt:
2SA 16-18pt (stops in beide kleuren), hierna Niemeijer (maar 3SA to play!)
3♥/♠ belooft een stop in die kleur en vraagt specifiek om een stop in de andere kleur
User avatar
een domme aap
Posts: 435
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Verdediging tegen 2HA opening

Post by een domme aap »

Ik speel ook min of meer de 'Tijntje' verdediging. Met als toevoeging dat ik na 2NT geen Stayman/Niemeyer meer speel, maar transfers met inviterend karakter.
Een transfer naar een hoge kleur belooft een fatsoenlijke vijfkaart en is serieus bedoeld om alsnog 4M te spelen.
3 (sp) is een transfer naar klaveren, die je alleen aanneemt met 4 (cl) met goede fit. Let dus een beetje op met deze transfer - die gebruik je dus alleen als je zeker geen 3NT wilt spelen (bijvoorbeeld met Slamzin, of juist hele zwakke handen).

Overigens speel ik dat ook zo als de tegenpartij een zwakke 2M/Muiderberg heeft geopend - zeker dan zal je niet in die M gaan spelen, dus heeft stayman en zo geen zin meer. Het voordeel is dat je nog in 3 (di) kan eindigen, maar vooral nog een beetje gecontroleerd slamonderzoek in een minor kan doen.
Je kan nog gewoon op zoek naar de andere M-fit middels een transfer naar hun kleur (rubensohl achtig).

Dit geintje kan niet na een multi, omdat hun kleur dan niet bekend is - dan speel ik 'gewoon' niemeyer + transfers.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Post Reply