laatste madeira-probleem

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: laatste madeira-probleem

Post by Martin »

Eens met Nijn (help wat zeg ik nu).

Ik zou 2S zeker niet voor straf doubleren, straks zit er in zuid weer een grapjas
die er alleen op uit is om gedoubleerd te worden in 2S.

Ik heb mijn hand verteld, doublet op 2S is dus niet nodig.

Mijn start is overigens troef, tegen gedubbelde deelscores start ik vrijwel altijd troef.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: laatste madeira-probleem

Post by Floris »

De oplossing:

paren. W/OW

West
(sp) 86
(ha) VBT7
(di) B976
(cl) T95

biedverloop (WNOZ):
pas - (1 (ha) ) - 1SA - (pas)
pas - (2 (cl) ) - pas - (2 (di) )
pas - (pas) - Dbl* - (2 (ha) )
Dbl** - (pas) - pas - (2 (sp) )
Dbl** - (pas) - pas - (pas)
* = take-out (dus maximale 1SA met doubleton ruiten)
** = Straf

Tja, vrijwel iedereen is het oneens met het laatste doublet. Ik blijf het een prima doublet vinden. Anyway, indien Frits gepast zou hebben had ik waarschijnlijk wel gedoubleerd. Het lijkt me namelijk nogal een wijgaanspelenenanderszijgedoubleerd-situatie, en zelf iets bieden lijkt me geen aantrekkelijker alternatief.

Het doublet was ook niet fout, zolang ja maar goed verdedigt! Frits startte (zoals bijna iedereen) met troef en dit was het hele spel:

------------- (sp) HV
------------- (ha) H8643
------------- (di) H8
------------- (cl) AV86
(sp) 86 ---------------- (sp) A94
(ha) VBT7 ------------- (ha) A92
(di) B976 -------------- (di) AV
(cl) T95 --------------- (cl) HB743
------------- (sp) BT7532
------------- (ha) 5
------------- (di) T5432
------------- (cl) 2

Applaus voor iedereen die de grapjas ontmaskerd had. Wij hadden dat niet.
Na de troefstart voor mijn Aas en troef na, speelde de leider een kleine ruiten uit dummy. Ik pakte met (di) V, maar wilde niet (di) A meenemen, bang om een essentieel tempo weg te geven, en de leider zijn ruitens te laten ontwikkelen/deblokkeren. Ik speelde dus maar troef na. Tot mijn ontstentenis bekende Frits niet meer. De leider speelde ruiten naar (di) H voor mijn (di) A en ik zat nu helemaal ingegooid. Ik koos voor (ha) A en harten na. De leider won in dummy (uit de hand een ruiten weg.) en troefde nog een harten. Hierna speelde de leider de laatste troeven, waarop West in de problemen kwam en klavertjes moest laten gaan. Daarna speelde de leider klaveren naar de vrouw. Ik won met (cl) H, maar moest hierna de leider zijn slagen geven... contract.
Volgens mij is veel van bovenstaande ellende te verhelpen door klaveren te starten, ik vroeg me af of dat te vinden was... blijkbaar niet.

Na deze troefstart voor (sp) A en troef terug begon
Volgens mij moet je klaveren starten om de zaak down te spelen
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: laatste madeira-probleem

Post by K-J »

Volgens mij maakt het niet uit of Frits klaver of troef start, zolang je maar niet die derde schoppenronde speelt voordat je (di) A hebt opgeraapt. Misschien lastig te zien (al zie die ingooi met (di) A na slag 3 toch wel aankomen lijkt me), maar als je vindt dat je dit soort contracten hoort te dubbelen (ik vind dat beide handen geen strafdubbel hebben), dan moet je ook scherp verdedigen.
En hier zie je dus nog een extra reden waarom het strafdoublet met een dubbelton schoppen niet goed is, want nu ga jij nooit bedenken dat je partner er maar twee heeft, terwijl je dat wel bedacht zou hebben als je partner op 2 (sp) zou hebben gepast. En dan weet je dat de leider er 6 heeft en kan je verzinnen dat je partner (di) B9xx moet hebben om 2 (sp) überhaupt down te kunnen laten gaan en dan is (di) A meenemen helemaal te verzinnen.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: laatste madeira-probleem

Post by Floris »

K-J wrote:Volgens mij maakt het niet uit of Frits klaver of troef start, zolang je maar niet die derde schoppenronde speelt voordat je (di) A hebt opgeraapt. Misschien lastig te zien (al zie die ingooi met (di) A na slag 3 toch wel aankomen lijkt me), maar als je vindt dat je dit soort contracten hoort te dubbelen (ik vind dat beide handen geen strafdubbel hebben), dan moet je ook scherp verdedigen.
klopt. ik zag die ingooi ook wel aankomen, maar ik was nog zo naïef om te denken dat de leider iets als een 4261(/5260?) zou hebben. Dat grapjassen ontmaskeren gaat mij slecht af. Bijkomende moeilijkheid: de leider was een vrouw! (daar verwacht je dat natuurlijk al helemaaaal niet van! :lol: ) ik dacht dat (di) A haar nu zou helpen en dat zij dan haar kleurtje al vrij zou hebben...
K-J wrote: En hier zie je dus nog een extra reden waarom het strafdoublet met een dubbelton schoppen niet goed is, want nu ga jij nooit bedenken dat je partner er maar twee heeft, terwijl je dat wel bedacht zou hebben als je partner op 2 (sp) zou hebben gepast. En dan weet je dat de leider er 6 heeft en kan je verzinnen dat je partner (di) B9xx moet hebben om 2 (sp) überhaupt down te kunnen laten gaan en dan is (di) A meenemen helemaal te verzinnen.
de discussie over dat doublet moet niet leidend worden: (gedoubleerd of ongedoubleerd maakt op dit spel niet zo veel uit; het gaat om het verdedigen). toch ben ik het er nog steeds niet mee eens: ik taxeer Frits op 3/4 schoppens door het bieden van Zuid: die lijkt mij nu 4/5 schoppens te hebben.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: laatste madeira-probleem

Post by Floris »

Floris wrote: ...ik taxeer Frits op 3/4 schoppens door het bieden van Zuid...
les voor mij: zelfs als maat zo slecht biedt als Frits, dan nog is het niet goed om zijn bezit DAN MAAR af te leiden uit het bieden van de tegenpartij... klopt weer niks van! :lol: :lol: :lol:

(grapje Frits... :roll: )
Post Reply