from the semi-final of the Window Farmer Tournament... (4)

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

from the semi-final of the Window Farmer Tournament... (4)

Post by Floris »

Paren, allen kwets

(sp) HB965
(ha) B73
(di) 82
(cl) V83

Je bent West, Zuid mag beginnen met bieden

(1 (cl) )* - 1 (sp) - (pas)** - pas
(3SA) - a.p.

*16+, elke verdeling
** 0-8, elke verdeling (of eventueel 8+ met 0 Azen en max 1 Heer)

Wat start je?
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: from the semi-final of the Window Farmer Tournament... (

Post by K-J »

Ik start lekker speculatief met (cl) 3
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: from the semi-final of the Window Farmer Tournament... (

Post by Erik »

Alles behalve klaver. Ik volg gewoon de wijsgeren. "start je langste kleur", "als ze goed genoeg zijn om te bieden...". (sp)5 dus
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: from the semi-final of the Window Farmer Tournament... (

Post by Gary McAlley »

(di) 8. Als ik op dit forum maar vaak genoeg passief start win ik vast wel een keer een van de draadjes :D
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: from the semi-final of the Window Farmer Tournament... (

Post by frank »

Verkeerde draadje... Als je een reply doet zie je de orginele post niet meer. Dan moet je niet in een tweede tab een ander biedverloop bekijken.
Goed dit is de hand met een ruitenbeul en een zwakke dummy. Alle kleuren kunnen in de vork zijn maar omdat we dus haast hebben toch maar schoppen. Zal wel niet goed zijn als het als probleem gepresenteerd wordt.
wouterf

Re: from the semi-final of the Window Farmer Tournament... (

Post by wouterf »

(ha) 3, net als KJ speculatief.
Ten eerste is het paren en niet viertallen, dus ik ga geen (sp) starten dat in 80% van de gevallen gewoon een slag weggeeft voor een grafscore.
Ik start (ha) ipv kl omdat ik verwacht dat de leider wel iets meer had doorgevraagd met 4+ (ha) dus ik hoop dat maat er daar wat van heeft.


En Frank: Hoe the hell weet je dat de leider een ruitenbeul heeft? Hij heeft gewoon precisie 1 (cl) geopend. Tuurlijk ziet 3NT er wat speculatief uit maar dan zo aggressief starten in paren. sch start kan zomaar de negende slag weggeven.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: from the semi-final of the Window Farmer Tournament... (

Post by frank »

Ik "weet" niet dat links een ruitenbeul heeft, maar ik heb wel een zwaar vermoeden. Volgens mij gaat een precisie speler met een sterke sans gewoon de hand van zijn maat opvragen. Dus ik vermoed dat hij een lange kleur heeft met een schoppenstop. Harten zal dat niet zijn. En aan mijn hand te zien is ruiten waarschijnlijker dan klaver. Sterker, nu ik er wat langer over nadenk, als dit down moet, moet ik misschien wel maats kleur vinden. Aangezien hij niet ruiten of harten gevolgd heeft zal dat het niet zijn. Maar klaver kan natuurlijk nog wel want daarvoor moet-ie naar 2-nivo, als dat al kan. Dus ik neig nu eigenlijk meer naar een klaverstart. Maar die akelige KJ heeft al zo vaak gelijk de laatste tijd...
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: from the semi-final of the Window Farmer Tournament... (

Post by Floris »

Floris wrote:Paren, allen kwets

(sp) HB965
(ha) B73
(di) 82
(cl) V83

Je bent West, Zuid mag beginnen met bieden

(1 (cl) )* - 1 (sp) - (pas)** - pas
(3SA) - a.p.

*16+, elke verdeling
** 0-8, elke verdeling (of eventueel 8+ met 0 Azen en max 1 Heer)

Wat start je?
leuk! Alle kleuren zijn genoemd!
3x (sp) x
2x (ha) 3
1x (di) 8
1x (cl) 3

Opvallend dat Berry W. in het boekje hier adviseert om met schoppen te starten richting de sterke (SA-)hand. In viertallen ben ik het daar wel mee eens, maar in paren weet ik het niet... het geeft zo'n 90% kans dat je een slag weggeeft, denk ik zo. Ik zou denk ik voor een hartje of een ruitje gaan...

Frank scoort punten door zijn opmerkingen over lange ruitens, maar helaas zijn Frits en ik van het pragmatische soort, en geeft de schoppenstart slag 11 weg:

paren, W/allen
-------------- (sp) 82
-------------- (ha) T85
-------------- (di) VT74
-------------- (cl) AT65
(sp) HB965------------- (sp) T7
(ha) B73---------------- (ha) 942
(di) 82------------------ (di) H9653
(cl) V83---------------- (cl) B92
-------------- (sp) AV43
-------------- (ha) AHV6
-------------- (di) AB
-------------- (cl) H74

(pas) - pas - (pas) - 1 (cl) *
(1 (sp) ) - pas** - (pas) - 3SA
a.p.

3SA is zeker niet verfijnd geboden, maar er is, denk ik, in een parenwedstrijd toch wel wat voor te zeggen met (sp) AVxx. Hoe ging die "Hamman rule" ook alweer? ;)

Frits kreeg een schoppenstart, en harkte zo 79% binnen
Post Reply