Doffe ellende in de Ruitenboer (2)

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Doffe ellende in de Ruitenboer (2)

Post by Floris »

N/NZ

--------------- (sp)
--------------- (ha)
--------------- (di)
--------------- (cl)
(sp) --------------- (sp) H62
(ha) --------------- (ha) 7652
(di) --------------- (di) T984
(cl) --------------- (cl) B3
--------------- (sp)
--------------- (ha)
--------------- (di)
--------------- (cl)

Je mag starten:

(1 (sp) ) - p - (2SA*) - 3 (ha)
(3 (sp) ) - p - (4 (sp) ) - p
(p) - 4 (ha) - (5 (sp) ) - a.p.
* = invit of 16+ met schoppens
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (2)

Post by Martin »

Moeilijk. Het lijkt erop dat zuid een zer distributionele invite in (sp) heeft gehad. Ik verwacht zeker niet meer dan 1 (ha)-slag te krijgen. (ha)-start is dus nodig om te voorkomen dat de eventuele singlton (ha) in zuid straks verdwijnt. (cl) en (di) kunnen goed zijn om snel slagen op te rapen of een slag vast te leggen. (sp) is de veilige start die ook nog eens de aftroefwaarde vermindert. Ik denk dat (sp) de beste kans biedt, 2e keus (di), derde (cl)
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (2)

Post by Erik »

Niets te ontwikkelen en de opps hebben 16+ tegenover een minimale opening. Geen enkele reden om mijn eigen partnership onder druk te zetten dus ik start gewoon maat zijn kleur. Als er een secce klaver of ruiten verdwijnt in de hartenvork van de leider dan had maat beter moeten weten in de sandwich.
Last edited by Erik on 09 May 2017, 22:49, edited 1 time in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (2)

Post by K-J »

Geen idee, voor elke start kan ik voldoende argumenten voor en tegen vinden.
Zeker nu het paren is start ik maar harten. Het kan zijn dat het contract niet down kan en dat we op deze manier gewoon onze slagen waar we recht op hebben krijgen. En als je niet start met harten en het blijkt fout te zijn geeft dat de meeste frustratie.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (2)

Post by Floris »

Dit was het spel: N/NZ

--------------- (sp) AB843
--------------- (ha) AVB3
--------------- (di) B7
--------------- (cl) 94
(sp) - --------------------- (sp) H62
(ha) HT984 -------------- (ha) 7652
(di) AH53 --------------- (di) T984
(cl) H862 --------------- (cl) B3
--------------- (sp) VT975
--------------- (ha) -
--------------- (di) V62
--------------- (cl) AVT75

(1 (sp) ) - p - (2SA*) - 3 (ha)
(3 (sp) ) - p - (4 (sp) ) - p
(p) - 5 (ha) - (5 (sp) ) - a.p.
* = invit of 16+ met schoppens

Frits had niet tegen wel een gedurfd 3 (ha) bod gedaan. Hierdoor werd de uitnemer gevonden. Helaas was dit spel nou niet bepaald reclame voor onze startafspraken. Ik startte "gewoon"(?) met (ha) 5 (1e, 3e, 5e): uit Dummy een ruiten weg, en Frits zat toen met een afschuwelijke beslissing: heeft maat (ha) V of niet? Hij koos verkeerd ( (ha) H) en de leider loosde ook de andere ruitjes uit dummy op (ha) VB! Brrrrrrr....
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (2)

Post by K-J »

Ach ja, kleintje plaatje.... wie is er niet groot mee geworden :lol:
wouterf

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (2)

Post by wouterf »

Tim Verbeek heeft hier ooit een stuk in de IMP over geschreven. Het kwam neer op:
- speelt 1/3/5 in partners kleur, ook als je bijv kl.pl start (tegen sans bijv)
- speel echter kl.pl. als je gedurende het biedverloop hebt gesteund. De verdeling is dan veel minder belangrijk (je hebt er toch bijna altijd 3, of 4 met sprong).

Zou hier erg nuttig zijn.

Ik ben het overigens niet eens met 3 (ha) , maar dat is een totaal andere discussie. Dbl lijkt mij veel flexibeler, het houdt namelijk 5m open als uitnemer.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (2)

Post by frank »

Als we toch uit de IMP aan het citeren zijn: Jan Jansma adviseert (in Paren!) na 1M - 2SA snel te bieden voor de start. Dat wordt toch bijna nooit opgepakt (zolang het onder 3M is bieden ze die meestal nog wel). En die ene keer dat dat wel zo is, krijg je ruim terug met alle overslagen die je tegenhoudt. Consequentie is dat je niet te snel moet uitnemen.

Hier wil je helemaal niet per definitie hartenstart, je kunt ze alle drie verdragen en hebt liever dat maat naar zijn kaart kijkt. Een punt voor JJ dus, en ook voor Wouters doublet.
Post Reply