Doffe ellende in de Ruitenboer (3)

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Doffe ellende in de Ruitenboer (3)

Post by Floris »

O/OW

--------------- (sp) VBT3
--------------- (ha) A42
--------------- (di) B64
--------------- (cl) A74
(sp) -------------------- (sp) 6
(ha) --------------------- (ha) 765
(di) --------------------- (di) H983
(cl) --------------------- (cl) HBT95
--------------- (sp)
--------------- (ha)
--------------- (di)
--------------- (cl)

p - (p) - 1 (di) - (p)
3 (di) * - (3 (ha) ) - a.p.
* inverted minor

De eerste pas van Noord was wat aarzelend, maar ach, de arbiter halen is voor kinderen, en als Noord "gewoon" doubleert, komen ze er ook wel...

Maat start met (sp) A: (sp) 3, (sp) 6, (sp) 2
nu switcht hij naar (di) A: (di) 4, (di) 9 (af! want je wil sch-aftroever), (di) 2
maat keert braaf terug naar de schoppens: (sp) H: (sp) T, (cl) 5, (sp) 4
en vervolgt (sp) 8 , (sp) B, (ha) 5, (sp) 5

Nu ben jij: wat wil maat nu dat je doet?
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (3)

Post by K-J »

Tja, heeft maat (sp) AH98 of heeft hij (sp) AH87?
In het eerste geval heeft hij (cl) V, in het tweede geval heeft hij (di) V.
Als de leider een 4-5-2-2 verdeling heeft, dan gaat 3 (ha) drie down als partner (di) V heeft (als ik nu een kleine ruiten naspeel) en dan gaat 3 (ha) twee down als partner (cl) V heeft (als ik nu een kleine klaveren naspeel). Als ik de verkeerde kleur naspeel gaat het contract nog maar 1 down.
3 (di) lijkt altijd gemaakt (misschien niet als de tegenpartij de klaveraftroever vindt, maar noord heeft een opgelegde schoppenstart), dus lijkt het het meest logische om partner op (di) V te spelen (dan win je tenminste van de spelers die een ruitencontract mogen spelen).

Helaas is het wel de meest onlogische vrouw voor partner om te hebben, want van (di) AVxx is het spelen van (di) A in slag twee niet echt logisch (klaveren na lijkt een logischere keuze).
En een kleine ruiten na pakt helemaal desastreus uit als de leider een 4-6-2-1 verdeling heeft met (di) V, want dan is 3 (ha) ineens gemaakt.
Kan de leider eigenlijk wel een 4-5-2-2 verdeling hebben? Zelfs na een twijfelpas heb je toch niet echt een 3 (ha) bod met (sp) xxxx, (ha) HVBxx, (di) xx, (cl) Vx? Ik zou op het bieden toch een zeskaart bij de leider verwachten.

Is er dan nog wat uit het bieden af te leiden? Als de leider een 4-5-2-2 heeft, dan heeft partner een 4-2-4-3. Wat openen jullie met 13-punten en deze verdeling? Is dat niet een 1SA opening in jullie systeem?
Als de leider een 4-6-2-1 verdeling heeft, dan heeft partner een 4-1-4-4 verdeling. Ik neem aan dat dat in precisie een 1 (di) opening is.
Als deze aannames kloppen, dan heeft de leider inderdaad een 4-6-2-1 verdeling (of partner heeft een vijfkaart ruiten, maar dat is niet interessant). Dan kan ik 3 (ha) wel twee down krijgen met een kleine ruiten na (als partner (di) V heeft), maar nooit 3 down en dan ga ik toch nooit winnen van de mensen die een ruitencontract mogen spelen. Dan ga ik maar voor veilig 1 down en speel ik (di) H.
Last edited by K-J on 09 May 2017, 22:07, edited 1 time in total.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (3)

Post by Floris »

@KJ: wij moesten standaard hoog spelen van de WL, en we speelden een 15-17 SA. Dus een 4243 kan zeker nog. Bovendien vinden we

(sp) AHxx
(ha) xx
(di) Axxx
(cl) xxx

ook al een opening ("AAH = altijd een opening")

Verandert dit nog iets?
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (3)

Post by Martin »

Zoals KJ al zei, je kunt niet lezen welke kleur maat terug wil, maar volgens mij heb je dat hier ook niet nodig.

Ik geloof niet dat maat (di) vrouw heeft, (di) Aas is dan een te linke kaart.
Ik 'weet' nu dat de leider 4 kleine (sp)'s heeft, minstens 5 (ha) 's en precies (di) V2. Maat heeft dus maar 4 (di) 's gehad. Als je met een 44 laag altijd 1 (cl) opent, heeft maat dus een 4243 gehad en de leider een 4522. Als je met een 4144 1 (di) opent, kan de leider ook nog een 4621 gehad hebben.

In beide gevallen lijkt (cl) H na me een prima kaart. Als de leider een singleton (cl) had, dan blijft hij zitten met de (di)-verliezer, als de leider xx van (cl) had wint (cl) na een slag, en als de leider (cl) Vx had, dan had hij zonder (cl)-switch de verliezende (cl) weg kunnen poetsen op (di) B.

Alleen als maat ook 1 (di) opent met een 4045 kan (cl) na een slag kosten omdat de leider zijn verliezende (di) kwijt kan op (cl) A. In dat geval heeft zuid een 4720 gehad en wordt de voorpas van zuid wel erg onwaarschijnlijk.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (3)

Post by Erik »

pffff. Als Martin en KJ in de afspelen/tegenspelen rubriek zijn geweest heb ik ook nooit meer iets zinnigs te zeggen (en anders eigenlijk ook niet :oops:)

Als maat (di)V heeft was het wel een heel bijzondere actie. Whatever. Er ligt een vrije schoppen in de dummy en daarop gaat een loser weg. Jij gaat sowieso geen introever meer maken.
scenario a) De leider heeft 3 kaarten in de lage kleuren. Dan kunnen we alleen een slag oprapen als dat een doubleton ruiten was.
scenario b) De leider heeft 4 kaarten in de lage kleuren. Dan is ruiten spelen altijd goed. Had de leider een secce ruiten dan kost het niets en komt er altijd een klaverslag binnen. Had de leider Vx dan heeft de leider niets aan (di)B omdat de 2e klaver toch op de vrije schoppen weg kan. Eén uitzondering: als maat (ha)HB heeft. maar dat is dan wel een heel specifieke holding.

Ik speel dus (di)H
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Tijntje
Posts: 519
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (3)

Post by Tijntje »

Floris wrote:...wij moesten standaard hoog spelen van de WL...
Wut?
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Doffe ellende in de Ruitenboer (3)

Post by Floris »

het hele spel
--------------- (sp) VBT3
--------------- (ha) A42
--------------- (di) B64
--------------- (cl) A74
(sp) AH98 ---------------- (sp) 6
(ha) T8 ---------------- (ha) 765
(di) AT74 ---------------- (di) H983
(cl) V82 ---------------- (cl) HBT95
--------------- (sp) 7542
--------------- (ha) HVB93
--------------- (di) V2
--------------- (cl) 63

pas - (pas) - 1 (di) - (...pas)
3 (di) * - (3 (ha) ) - a.p.
* inverted minor

(sp) A, (sp) 3, (sp) 6, (sp) 2
(di) A, (di) 4, (di) 9 (af!), (di) 2
(sp) H, (sp) T, (cl) 5, (sp) 4
(sp) 8, (sp) B, (ha) 5, (sp) 5

Onethisch geboden door NZ, maar daar ging het niet om. Na aan slag te zijn gekomen in slag 4 kun je het signaal van maat niet lezen: had hij (sp) AH98 of (sp) AH87? Bovendien weet je niet of hij (di) V, (cl) V, of geen van beide heeft!

- In het eerste geval moet je ruiten onder je heer vandaan spelen voor een tweede aftroever,
- in het tweede geval moet je klaveren naspelen, voordat de leider zijn verliezer kan dumpen op (di) B,
- en in het derde geval kan je misschien maar het beste (di) H meenemen...

ik had (di) 3 al bijna in mijn hand, maar bedacht me (gelukkig!) dat (di) A dan toch wel een heel gekke kaart was. Omdat het de hele dag al slecht ging, zag ik in gedachten de leider al (cl) V hebben, en raapte ik maar lafjes mijn (di) H op... toch nog 53%
Post Reply