Hoe speel je 3SA down?

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Hoe speel je 3SA down?

Post by K-J »

2e divisie 4tallen

Je hebt de volgende aardige collectie:
(sp) A986
(ha) H62
(di) B82
(cl) AV3

Je zit in de 4e hand, niemand is kwetsbaar en na tweemaal pas opent de tegenpartij voor je neus 1SA (14-16). Je besluit te passen en dat is waarschijnlijk verstandig geweest, want achter je wordt 3SA geknald en dat wordt uitgepast.

Je start (sp) 6 (kleintje plaatje) en de volgende dummy verschijnt:
(sp) 732
(ha) A87
(di) AV1053
(cl) 92

Je start loopt is via de 2 en de vrouw van partner voor de heer van de leider. Deze speelt (di) H en ruiten naar de aas (partner gooit oneven) en vervolgt met (cl) 9 (partner speelt (cl) 8 bij, hoog is oneven) en de leider speelt zelf de (cl) 4.

Hoe ga je verdedigen?
wouterf

Re: Hoe speel je 3SA down?

Post by wouterf »

Volgens mij heb je zelden een spel waar je zo mooi alle plaatjes kan uitellen bij de leider.
Hij heeft waarschijnlijk dit. 14hcp.
HB (10)
VB(xx)
Hx
HB(xxx)

In dat geval moet je nu harten naspelen om de enige entree naar zijn hand weg te spelen, hopelijk gaat de leider hierna opnieuw klaveren spelen waarna je dummy ingooit met ruiten. P moet naar S 10 hebben. Ik ga hopelijk 2 klaveren, 1H en 2schoppens maken. (overigens kun na nog 1x klaveren met met harten worden ingegooid en heeft de leider alsnog 9 slagen).
PS: ik was dummy dit spel en drank halen, dus ik mag zowaar reageren :)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Hoe speel je 3SA down?

Post by Floris »

leider heeft alle andere punten, en omdat het er 14 zijn zal hij wel een 5krt (cl) hebben. leider heeft nu 5 ruitenslagen, een schoppen-, en een hartenslag. Zodra hij in zijn hand is kan hij mijn (ha) H eruit snijden voor minstens één extra hartenslag. (cl) duiken kan dus niet.

stel ik pak (cl) V en speel ruiten terug. nu gaat de leider weer klaver opspelen, waarmee hij zijn klaverslagen heeft ontwikkeld. ik kan pakken en moet klaveren of harten spelen of schoppen... gaat dus niet werken.
stel ik pak (cl) V en speel (ha) H na... leider kan pakken met en heeft 9 slagen...
stel ik pak (cl) V en speel een kleine (ha) na... leider kan pakken, kan mijn (ha) H eruit snijden, maar zit vast in zijn hand als partner (ha) T en (sp) T heeft...

omdat al het andere direct tot 9 sagen leidt, speel ik dus een kleine harten na...
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Hoe speel je 3SA down?

Post by Floris »

oplossing??
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Hoe speel je 3SA down?

Post by K-J »

Sorry Floris, ben de laatste tijd wat slordig met het plaatsen van de oplossingen op mijn gegeven problemen.

Het totale spel lag als volgt:

.............. (sp) 732
.............. (ha) A87
.............. (di) AV1053
.............. (cl) 92
(sp) A986................. (sp) V104
(ha) H62.................. (ha) 10943
(di) B82.................. (di) 974
(cl) AV3.................. (cl) 876
.............. (sp) HB5
.............. (ha) VB5
.............. (di) H6
.............. (cl) HB1054

Tegen 3SA start je (sp) 6 en partner speelt de (sp) V bij. Omdat de leider een 14-16 sans opende weet je dat partner verder geen enkel plaatje meer heeft. Na (di) H en ruiten na weet je dat de ruitens het gaan doen, maar partner heeft oneven gegooid, dus de leider heeft geen ruiten meer in zijn hand. Nu volgt (cl) 9 uit de dummy voor je vrouw. Partner heeft oneven gegooid, dus de leider heeft (cl) HB10xx.
Met de hartensnit op z'n plek en een klaverenkleur die te ontwikkelen is lijkt het erop dat de leider makkelijk aan z'n slagen gaat komen, maar hij heeft wel wat communicatieproblemen.
Meteen harten na opent de aanval op deze communicatie en is waarschijnlijk het beste tegenspel. De leider moet het spel nu goed taxeren om te maken, zoals Wouter al aangaf in zijn analyse.

Patrick speelde een veel verrassender kaart, namelijk (cl) A !?! In één keer de hele klaverkleur hoog bij de leider, dus het ziet er vrij belachelijk uit, maar vervolgens speelde Patrick ruiten na en nu zat de leider in de dummy zonder directe entree naar zijn hand. Vanwege (ha) VBx kan de leider wel een entree maken en omdat noord (ha) H heeft kunnen NZ niet meer dan 4 slagen in de verdediging maken. Echter de leider was zo verrast door het tegenspel dat hij een harten weggooide op de ruiten nakomst van Patrick. Harten uit de dummy was vervolgens voor de (ha) H van Patrick, maar die kon nu harten doorspelen en nu kon de leider kiezen om in de hand te komen en de klavers op te rapen, of in de dummy te eindigen en de ruitens op te rapen, maar beide lage kleuren oprapen lukte niet meer en de laatste twee slagen waren vervolgens voor Patrick. Voor een lekkere +11 impen.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Hoe speel je 3SA down?

Post by Floris »

Wow!
Post Reply