Dure beslissing

Deel hier je tegenspel problemen/vragen/verhalen.
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Dure beslissing

Post by K-J »

2e divisie 4tallen

Je hebt de volgende niet echt boeiende collectie:
(sp) V83
(ha) 109
(di) H7543
(cl) 983

En het spel blijkt ook aan de tegenpartij te liggen.
Zij bieden soepel naar 4 (ha) :
1 (cl) - 1 (di)
2 (ha) - 4 (ha)

1 (di) is transfer walsh, belooft minimaal een vierkaart harten
2 (ha) is een 4kaart harten mee en een minimale opening (11-14).

Partner start (sp) 4, kleintje plaatje en de volgende dummy verschijnt:

(sp) A106
(ha) AH863
(di) B
(cl) 10765

De leider speelt (sp) 6 uit de dummy en nu mag jij. Welke schoppen speel je bij?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Dure beslissing

Post by Floris »

jammer dat ik kleintje plaatje speel... 1e 3e 5e had me hier wat beter zicht op het schoppenzitsel gegeven...

ik doe nu toch maar (sp) V. (sp) 8 lijkt me te speculatief. Bovendien zitten de hartens al gunstig voor de leider, en lijken ze meer dan voldoende punten te hebben. de makkelijkste (enige?) weg naar down lijkt (sp) HBx4 bij maat met nog gunstige klaverplaten of rA...

zal wel fout zijn aangezien het een forumpost betreft
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Dure beslissing

Post by Martin »

Maat heeft geen 1 (sp) gevolgd in de eerste biedronde terwijl maat wel wat punten had. Dat lijkt erop te duiden dat maat maar een 4-krt (sp) heeft. Omdat hij met de 4 gestart is zal daar de 2 niet bijzitten.
Maat heeft dus van (sp) HB975 nog 3 (sp) 's.

Als maat HB94 heeft gehad maakt het niet uit wat we leggen.
Als maat HB74 of HB54 heeft gehad moeten we de V leggen.
Als maat H974, H954, H754 heeft gehad maakt het niet veel uit, de leider heeft altijd 2 schoppenslagen, maar als je de vrouw legt heb je in ieder geval voor jezelf een schoppensclag vastgelegd.
Als maat B974 of B954 heeft gehad moet je de 8 leggen.
Als maat B754 heeft gehad maakt het het niet veel uit, de leider heeft altijd 3 schoppenslagen, maar als je de vrouw legt heeft de leider nog niet 3 zekere schoppenslagen.

Er zijn meer holdings waarbij de V leggen goed is, dus dat lijkt het beste. De vraag is echter of het down kan bij die holdings waarbij de V leggen goed is. De leider heeft waarschijnlijk een 3433 of een 3424. Het kan down op basis van a) 2 (sp)-slagen en 2 (cl)-slagen, b) 2 (sp)-slagen, (di) A en een (cl)-slag of c) op basis van 1 (sp), (di) A en 2 (cl)-slagen.

Alleen bij optie c) kan de 8 leggen noodzakelijk zijn, en alle 3 de opties zijn mogelijk (geef maat
(sp) HBxx (ha) xx (di) xxxx (cl) AVx voor optie a), (sp) HBxx (ha) xx (di) Axxx (cl) Vxx voor optie b) en
(sp) B9xx (ha) xx (di) Axxx (cl) ABx voor optie c). Ik leg dus ook de vrouw.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Dure beslissing

Post by Erik »

Mooie analyse van Martin. Na 10 minuten lezen had ik het nog niet door. Had ik beter moeten nadenken voordat ik klakkeloos de vrouw inlegde?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Dure beslissing

Post by Floris »

oplossing?
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Dure beslissing

Post by K-J »

Martin heeft het complete analysegras al voor m'n voeten weggemaaid.
Zoals het spel lag moest je (sp) 8 leggen, want partner had (sp) B974 met buiten de schoppen nog drie slagen in zijn hand:

.............. (sp) B974
.............. (ha) 42
.............. (di) A1098
.............. (cl) AB4
(sp) H52................. (sp) A106
(ha) VB75................ (ha) AH863
(di) V62................. (di) B
(cl) HV2................. (cl) 10765
.............. (sp) V83
.............. (ha) 109
.............. (di) H7543
.............. (cl) 983

In onze wedstrijd was aan beide tafels het contract 4 (ha) te spelen door west en aan beide tafels verzonnen de noordspelers de enige downstart, namelijk schoppen.
Ik legde uiteindelijk de (sp) V, waarna 4 (ha) niet meer down te krijgen is. Aan de andere tafel werd flux de 8 gelegd, waarna de tegenpartij 4 (ha) down wist te krijgen door een schoppenslag te ontwikkelen (samen met 2 klaverslagen en een ruitenslag).
12 impen voor de tegenpartij. Maar gelukkig dat uit de analyse van Martin blijkt dat (sp) V vaker winnend zal zijn, want zo voelde dat ook aan tafel (al klopte dat dan uiteindelijk niet).
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Dure beslissing

Post by K-J »

Helaas voor je, maar de schoppenstart is noodzakelijk om het contract down te krijgen. Na troefstart trekt de leider de troeven en ontwikkelt de klaveren. Op de 4e klaveren verdwijnt de schoppenverliezer. Door de schoppenstart ben je als tegenpartij echter op tijd met het ontwikkelen van de schoppenslag en kan je deze oprapen voordat de 4e klaveren in de dummy hoog is.
Maar dan moet je dus wel (sp) 8 leggen.....
Post Reply