plan van aanpak

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

plan van aanpak

Post by Tijntje »

Paren, kwetsbaar tegen niet (al maakt dat niet veel uit, want de buren zijn stil):
(sp) 109432
(ha) Q10652
(di) AQ
(cl) Q

Partner opent in de eerste hand 2NT. Welke aanpak heeft je voorkeur?
A. 3 (ha) , gevolgd door 4 (ha) (of 5 (ha) , als dat een slaminvite is)
B. 3 (di) , gevolgd door 3 (sp)
C. 3 (cl) (Puppet Stayman)
D. And now for something completely different
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: plan van aanpak

Post by K-J »

Ik ben voor aanpak B.
Op deze manier krijg ik te horen of partner een driekaart (of langer) harten en/of een vierkaart schoppen heeft (dan doe ik nog een slempoging). Heeft partner een 3-2-x-x (of eventueel een 2-2-x-y) verdeling en biedt hij dus 3SA op 3 (sp) , dan vind ik het (zeker in paren) allemaal wel mooi geweest en pas ik.

Aanpak A vind ik minder en aanpak C vind ik gewoon niet goed (hoe ga je verder na 3SA bij partner?).
Over aanpak D kan ik nog geen uitlatingen doen ;) .
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: plan van aanpak

Post by Martin »

Ik geloof eigenlijk niet zo in slam, teveel punten in de korte kleuren (en maat heeft vast 19 hcp met een 5-kaart (cl)). Maar aangezien 4 hoog beter zou kunnen zijn dan 3NT en slam ook nog niet onmogelijk is wil ik eigenlijk een licht inviterende 55 hoog aanbieden. Dat kan ik echter niet. Ik voel daarom wel wat voor puppet stayman waarbij ik pas als maat 3NT antwoordt en anders een slampoging doe. Zonder een 5-4 fit hoog is slam denk ik ver weg en met een 5-3 fit zou 3NT wel eens beter kunnen zijn.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: plan van aanpak

Post by HenkU »

(A). Met al die punten in de korte kleuren moet maat wel een hele mooie hand hebben wil het een redelijke 6 gaan worden. Voorlopig laat ik hem dus alleen maar kiezen uit de manche. Mocht hij na 3 (ha) een hele mooie hand hebben (4+ (sp) of 5 (ha) ) dan hoor ik dat wel en kan ik verdere actie ondernemen.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: plan van aanpak

Post by nijn11 »

Nou vooruit: hier dan ook maar een Niemeijer 4SA: 5-4 SC/HA en slamgoing.
Overigens vergroten je punten in de lage kleuren de kans op een fit in de hoge kleuren. Maat moet immers ergens punten hebben, en er zijn meer plaatjes over in HA/SC dan in de lage kleuren. Zo heeft maat (op één uitzondering na, HV HV HBxx AHxxx) altijd AH in minimaal één van beide hoge kleuren.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: plan van aanpak

Post by een domme aap »

C) Met een beetje eigen plan. :)

Ik begin met 3KL - puppet stayman. Als maat een hoge kleur aangeeft, bied ik 4 (di). Vervolgens ga ik apen raden. Als er 1 (of geen) keycard mist, bied ik slam in de 5-4 fit.
Mocht partner 3NT antwoorden, dan bied ik 4 (di). Ik speel 4 (cl) als MSA, en dan is 4 (di) nog vrij om een 5-5 hoog aan te geven. Het is alleen de vraag of ik dan nog naar slam wil. De kans op een troefverliezer is aanzienlijk (zeker in (sp) ), en dan moet de rest daarna dicht zijn. Hm, ik denk dat ik hem wegstop.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: plan van aanpak

Post by Erik »

Als je echt helemaal geen inspiratie hebt en maat totaal niet wil laten meedenken, dan is A de opgelegde methode.

B en C zijn eigenlijk hetzelfde, maar B zorgt voor minder verwarring. Via C zoek je een vierkaart hoog, maar dat werkt ook via B. na 3 (di) biedt maat 4 (ha) met een vierkaart en anders hoor je na jou schoppenvervolg of er een vierkaart schoppen bij maat aanwezig is. Ik kies dus voor B omdat ik pas in slem geloof als maat een vierkaartje meebrengt. Nijn zijn redenatie volgend heeft maat namelijk best wel punten in de hoge kleuren, maar zal dus ook evenwaarschijnlijk uiterst kort zijn (een 2-2-4-5 zal hij toch ook met 2NT introduceren?), zoiets als:
(sp) HV(x) (met visioenen van ABx erachter)
(ha) AH (nachtmerries van Bxxx)
dan lijkt het me wel van zeer gunstig zittende kaarten bij de tegenstanders af te hangen, zou het mogelijk nog slem kunnen zijn. Ook al zit 60% van zijn punten in de begeerde hoge kleuren. Na 3NT bij maat biedt ik dan wel 4 (sp) omdat 3NT met al die blokkerende honneurs toch tamelijk onspeelbaar lijkt.

Voor wie dit alles doemdenken is, ligt optie D paraat. 4 (ha) (Texas Transfer) gevolgd door 6 (ha) . Geen gezeik, gewoon een hoge kleure slem. Maat, kies maar.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: plan van aanpak

Post by Tijntje »

Een hoop verschillende geluiden, dus wordt het tijd voor de tegenhand. Maat had:
(sp) AK
(ha) AK73
(di) 965
(cl) AK102

Na 3 (di) zal maat wel een super-accept doen, waarna je wel in slam zult belanden. Via Niemeijer wordt het al lastiger en na 3 (ha) -3 (sp) -4 (ha) zal maat waarschijnlijk niks meer doen. Benieuwd of men nog 7 (ha) durft te bieden na Erik's suggestie 4 (ha) -4 (sp) -6 (ha) .

Voor de sterke-klaveraars is het bereiken van 7 (ha) natuurlijk gesneden koek...
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: plan van aanpak

Post by een domme aap »

Tijntje wrote:Voor de sterke-klaveraars is het bereiken van 7 (ha) natuurlijk gesneden koek...
Tenzij er ergens een stapje vergeten wordt... :twisted:
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: plan van aanpak

Post by Tijntje »

een domme aap wrote:
Tijntje wrote:Voor de sterke-klaveraars is het bereiken van 7 (ha) natuurlijk gesneden koek...
Tenzij er ergens een stapje vergeten wordt... :twisted:
:lol:

Dit was een stuk van het systeem waar we weinig moeite mee hebben ;)
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Post Reply