Opening gevraagd

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Opening gevraagd

Post by K-J »

Clubavond Dombo.

Je raapt de volgende aardige collectie op:

(sp) AHVx
(ha) AHBx
(di) AB10xx
(cl) -

Je zit in de eerste hand en je mag beslissen hoe je deze hand gaat verkopen. O ja, het is butler.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Opening gevraagd

Post by Roelf »

Ik open toch maar 1 (di) .
Het risico dat we een manche missen als dit wordt uitgepast is aanwezig, maar daar tegenover staat dat ik in alle andere gevallen mijn hand veel beter kan omschrijven dan na een 2-opening.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Opening gevraagd

Post by HenkU »

In een natuurlijk systeem 1 (di) , ik zie eigenlijk niets anders.
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Opening gevraagd

Post by Tijntje »

Wat is het toch fijn om een sterke klaveren te spelen! Na het te verwachten 1 (di) -bod (0-7 any) van maat kan ik nu 3 (sp) bieden om een MF 4450 aan te geven en dat is wel ongeveer wat ik heb.

In een natuurlijk systeem is ie wat lastiger. Mochten we in de Multi ook de sterke 4441-handen hebben gestopt (wie doet dat nog?), dan verkoop ik 'm als zodanig. Anders bij gebrek aan beter 1 (di) .
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Opening gevraagd

Post by een domme aap »

Ik open ook 2NT ( maar dan via 2x, om een 23-24 aan te geven). Vervolgens, als mijn maat een transfer naar mijn hoge kleur geeft, bied ik 5KL - exclusion Blackwood! :D
Heerlijk al die vraagtekens bij maat na dit bieden...

PS - ik was donderdag niet op de club, dus ik heb geen voorkennis...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Kees

Re: Opening gevraagd

Post by Kees »

Een andere manier om partner raadsels te geven is een multi 2 (di) openen en na het 2 (ha) bod aan de overkant met 3 (ha) te vervolgen. Zelfs zonder 4441 erin weet partner dat er iets raars aan de hand is. Hij gaat alleen nooit weten wat.
Van 2 SA al dan niet via omweg wordt ik ook niet erg vrolijk. Geef partner iets dafts als

(sp) Bxx
(ha) Vxx
(di) HVx
(cl) Bxxx

en hij propt je altijd in een sanscontract. Voor 7 (di) moeten de troeven niet 5-0 zitten en 6 Sans lukt alleen als er geen klaveren wordt gestart...soms is 3 Sans al down.
En met dit soort handen moeten checken of partner iets geks heeft gedaan lijkt veel te veel informatie weg te geven in alle gevallen wanneer hij dat niet heeft.
Nee, dan nog liever 1 (di) of een sterke klaveren opening.
Overigens is het na 1 (di) ook niet zo eenvoudig. Wat te doen na 1 (ha) / (sp) bij partner ?
Post Reply