Openhoudprobleempje

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Openhoudprobleempje

Post by K-J »

Hoofklassebeker (viertallen dus)

Niet kwetsbaar tegen wel raap je de volgende collectie op:
(sp) Hx
(ha) AHV
(di) 10xxxx
(cl) AV10

Je opent in de eerste hand 1 (di) , links 2 (sp) (zwak), wat uitgepast wordt naar jou.
Wat bied je?
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Openhoudprobleempje

Post by Gary McAlley »

het lijkt me dat partner ws 3 (sp) s heeft, want rechts houdt zijn mond. Is dat Axx of Vxx dan denk ik dat 2SA beter is. Is het B10x of minder, dan is dbl veiliger volgens mij. De 2S-volger heeft zelf (sp) A of (sp) V of beide. Als rechts echter Vx heeft, dan is Bxx bij partner wellicht genoeg voor een dubbele stop. Ik kan de kansen niet uitrekenen, volgens mij hangt het ook van de stijl van volgen van de tegenstander af. Ik zou uiteindelijk doubleren.

maar wie heeft er ook eigenlijk een dubbele stop nodig als partner (ha) xxxxx met (di) A of (cl) Hx heeft?
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Openhoudprobleempje

Post by nijn11 »

Ik leg een gapende hero-penning-dubbel neer. Mis ik iets of zo? Moet ik bang zijn dat maat past? Of 3 (ha) uit de bak trekt met een 3-4-3-3 en zero points?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Openhoudprobleempje

Post by HenkU »

Doublet, automatisch, en nu natuurlijk Lebensohl.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Openhoudprobleempje

Post by Gary McAlley »

HenkU wrote:Doublet, automatisch, en nu natuurlijk Lebensohl.
Ok, maar wat doe je als partner 3 (ha) biedt na Lebensohl? (met bijv. (sp) xxx- (ha) xxxxx- (di) xxx- (cl) Hx). Niet dat je dit oplost door in eerste instantie 2SA te bieden ipv dbl natuurlijk...

KJ kun ons (of in ieder geval mij) stervelingen te hulp komen? straks ga ik nog roepen dat je direct 3SA had moeten bieden, dat kan toch ook haast niet de bedoeling geweest zijn.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Openhoudprobleempje

Post by Erik »

Gewoon 2NT. Dat belooft nu een 18-19 NT met een stop. Dat is toch precies de hand die ik heb? Partner weet dus nu exact wat ik heb en hoeft nergens naar te raden. Hij mag nu lekker Niemeieren. Als partner een Strafpas had (wat mij stug lijkt, maar toch...) gaan we vast wel iets slemmerigs doen. En als partner niets heeft, dan heb ik maar 4/5 verdedigende slagen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Openhoudprobleempje

Post by HenkU »

Willem Wombat wrote:
HenkU wrote:Doublet, automatisch, en nu natuurlijk Lebensohl.
Ok, maar wat doe je als partner 3 (ha) biedt na Lebensohl? (met bijv. (sp) xxx- (ha) xxxxx- (di) xxx- (cl) Hx).
Pas, lijkt me hoog genoeg, en meer algemeen: ik kan me maar weinig handen voorstellen met 0-6 (of zo) waarop het een manche is, dus als partner via Lebensohl een kleurtje biedt, pas ik daarop.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Openhoudprobleempje

Post by K-J »

Is er niemand voor PAS?
Ikzelf vind dat helemaal geen gekke bieding. Je hebt weliswaar 18 punten, maar ze zijn ontzettend lelijk. Manchekansen lijken mij zeer gering en ik hoef met deze kaart echt niet zonodig de deelscore te betwisten.

Partner had (weinig verrassend) het volgende bakje vuilnis:

(sp) Bxx
(ha) 10xxx
(di) Vx
(cl) xxxx

Op doublet zal hij (evt. via 2SA lebensohl) 3 (ha) bieden. 2SA zal je mogen spelen, maar allebei de contracten zijn veel down en als de andere tegenstander zijn partner met een kwetsbare zwakke jump een beetje vertrouwt kom je niet ongedubbeld weg.
Vindaloo

Re: Openhoudprobleempje

Post by Vindaloo »

K-J wrote:Is er niemand voor PAS?
Ikzelf vind dat helemaal geen gekke bieding. Je hebt weliswaar 18 punten, maar ze zijn ontzettend lelijk. Manchekansen lijken mij zeer gering en ik hoef met deze kaart echt niet zonodig de deelscore te betwisten.
Niet zo groot manchepotentieel inderdaad, was ook mijn reden aan tafel om te passen. En als je een manche mist is-ie niet kwetsbaar. Erger is als maat van ellende moet passen op doublet, dan kon het wel eens een manchepremie voor de buren worden. Dan nog liever 2NT (al heb ik daarvoor liever een betere stop).
Last edited by Vindaloo on 13 Dec 2009, 10:08, edited 1 time in total.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Openhoudprobleempje

Post by Gary McAlley »

ik wilde ook eigenlijk passen, maar werd op het verkeerde been gezet door de titel van deze discussie :? .
Post Reply