doorbieden maar hoe

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

doorbieden maar hoe

Post by guus »

Bieden gaat als volgt (tegenstanders passen):
1 (di) - 2 (cl) - 3SA - ?
Hoe biedt je verder met de volgende hand

(sp) Bxxx
(ha) xx
(di) -
(cl) AHVxxxx
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: doorbieden maar hoe

Post by een domme aap »

Nou, moet je wel doorbieden dan? Je maat moet in de hoge kleuren minstens A/H hebben, en daarnaast ook nog genoeg slagen om al je verliezers weg te poetsen. De renonce ruiten ziet er ook al niet zo lekker uit, ivm communicatie problemen naar de sterke hand toe.

Maar goed, als je verder wilt bieden, lijkt me 4 (cl) wel wat. Je hebt al een manche geboden, dus dit moet klavers vaststellen, en inviteren voor 6. Maar wat dan als je maat bijvoorbeeld 4 (di) biedt? Dan maar 5 (cl) en dan moet mijn maat verzinnen dat ie met veel slagen naast de klaveren maar 6 (cl) moet bieden (en niet 6SA!!!)
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: doorbieden maar hoe

Post by Martin »

Als 3NT een 18-19-achtige hand belooft, dan moet je nog wel iets doen. Ik denk dat 4 (cl) het simpelst is. Maat zal wel 4 (di) bieden waarna ik 5 (cl) biedt. Dat zal wel aangeven dat ik veel (cl)'s heb en geen controle in (ha) of (sp). Direct 5 (cl) is ook niet zo gek, al geef je daarmee volgens mij minder aan dat je vooral geïnteresseerd bent in controles in de hoge kleuren.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: doorbieden maar hoe

Post by Gary McAlley »

het lijkt me dat een 4-4-4-1 met 15-17 pt ook nog mogelijk is. In dat geval komt 6 (sp) in beeld. Maar in alle gevallen begin ik ook met 4 (cl) en hoop dat partner niet te veel ruitenplaatjes heeft.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: doorbieden maar hoe

Post by nijn11 »

4 (cl) , checkback. :idea: :roll:
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: doorbieden maar hoe

Post by guus »

De 3SA hand ziet er als volgt uit:
(sp) AH8
(ha) AB10
(di) AVB10x
(cl) xx

Zowel 6 (cl) als 6SA zit. Onze tegenstanders komen in 6SA omdat een van de tegenstanders per ongeluk 6SA uit zijn bakje haalt en vind dat hij die bieding niet mag herstellen naar 6 (cl) .

Tweede vraag moet je/ kun je met deze hand iets anders (forcings) bieden dat wel je punten kracht laat zijn maar niet meteen een eindbod is?
Mimamaaike
Posts: 53
Joined: 17 Aug 2009, 14:18

Re: doorbieden maar hoe

Post by Mimamaaike »

Ben ik de enige die denkt dat 1 (sp) en niet 2 (cl) het logische bod is als antwoord op 1 (di)? Als het gaat 1(di) - 1(sp) - 3SA dan moet je zeker nog wat doen met deze hand. En dan maar hopen dat ik niet met Gabriel speel en 4 (cl) dus nu geen Gerber is maar gewoon 'hé maat, ik heb lange klavers joh, het is misschien nog wel slem!' :? .

En voor vraag 2: ervanuitgaand dat 2 (cl) een vierkaart hoog ontkent zou je nu kunnen improviseren door na 1 (di) - 2 (cl) 2 (ha) te bieden. Reverse, dus forcing en je hebt alleen een vierde hartentje gelogen, maar aangezien partner toch die vierkaart harten of schoppen niet heeft (tenzij ie heel sterk is) gaat ie 'm nu niet steunen maar iets meer vertellen (waarbij wel de vraag is of je als er nu 3 (cl) komt daar veel wijzer van/door bent geworden....). Denk trouwens dat ik ook gewoon 3SA had geboden...
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: doorbieden maar hoe

Post by Martin »

@Maaike: Ik kan geen uitsluitsel geven op de vraag of je de enige bent. Als ik de kaart bekijk zie ik een 1-kleurenspel (cl) met toevallig een 4-kaart (sp) erbij. Als ik met 1 (sp) begin kan ik maat nooit meer duidelijk maken dat ik zulke mooie (cl)'s heb. (Als maat 3NT biedt over 1 (sp), dan belooft 4 (cl) bij mij eerder een 55 zwart dan deze hand.)

Ik zou de bewuste hand trouwens met 2NT geopend hebben, deze 19-punter is veel te mooi voor een 1-opening. Je hebt een mooie 5-kaart, 2 tienen, en alle plaatjes lijken te werken. Dan kom je zeker in 6 en misschien in 7.

In een systeem met een 15-17 1SA-opening, is na 1 (di)- 2 (cl) 2NT volgens mij 12-14 en 3NT 18-19, beiden met gebalanceerde handen. Met 4441 zit je wel eens klem, maar dan zou ik vogelen met 2 (ha) of 2 (sp) als ik te veel punten heb voor 2NT.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Mimamaaike
Posts: 53
Joined: 17 Aug 2009, 14:18

Re: doorbieden maar hoe

Post by Mimamaaike »

:oops: Wel beter opletten als ik een reply post....

Na 1 (di) - 1 (sp) volgt natuurlijk 2SA en niet 3SA. Wat het probleem niet simpeler maakt, want zoals martin al terecht opmerkt, hoe ga je partner nu nog vertellen dat je klaveren zo mooi zijn...

Ik blijf wel bij mijn opmerking dat ik 1 (sp) zou bieden en niet 2 (cl) - met 2 (cl) kies je er in feite voor dat je tegenover een partner met een minimale opening altijd in klaveren wil spelen en niet in schoppen. Met zulke mooie klaveren een keus, maar niet één die ik nu al wil maken....

Verder eens met Martin dat ik ook 2SA zou openen, maar ja, dan zouden we nu geen probleem op het forum hebben :-D
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: doorbieden maar hoe

Post by Erik »

Ik ben het met maaike eens dat 1 (sp) een overweging waard is, maar na die overweging kies ik toch ook voor 2 (cl) en na 3NT gewoon 6NT. 18 punten verdeeld over 3 kleuren moet goed zijn voor degelijke stops. Als maat geen 5 slagen van top heeft, dan heeft hij ze minstens op snit, en die krijgt hij met de start vast cadeau.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply