hoofdklasseverdriet

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

hoofdklasseverdriet

Post by K-J »

Helaas heeft het hoofdklasseteam het in de tweede ronde net niet weten te bolwerken tegen de Batavieren (die een niet onaardig team op de been hadden gebracht). Na de eerste berekeningen leken we een 22 imps overwinning geboekt te hebben, maar helaas bleek er op één scorekaartje één lullig schrijffoutje te staan. Het gevolg was wel dat een toegeschreven +13 voor ons eigenlijk -13 bleek te zijn. Zodoende kwam de einduitslag op 136 - 140. En natuurlijk gaat er deze ronde net geen beste verliezer door.... :cry:

Maar goed, dit is het biedforum, geen klaagpagina. Jullie mogen kijken of jullie het beter doen dan wij.
Je bent niet kwetsbaar tegen wel en voor je neus wordt, in de eerste hand, 2 (sp) (zwak) geopend.
Wat bied je met
(sp) x
(ha) V10x
(di) HV10xx
(cl) AVxx
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: hoofdklasseverdriet

Post by Martin »

Ik zou zeker een rood kaartje neergelegd hebben. Ik heb korte (sp)'s en tolerantie voor de overige kleuren (een eventuele 4-3-fit (ha) hoeft niet slecht te spelen).
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: hoofdklasseverdriet

Post by Erik »

En ik zou vrolijk 2 (di) bieden. Een 4-3 (ha) fit zou wel eens kunnen werken, maar de troeven hebben toch een redelijke kans om erg scheef te zitten. Waarom zou je niet je hand gewoon gaan omschrijven? Als maat een 5krt en 10+ punten heeft (lijkt mij toch wel een minimale voorwaarde voor 4 (ha) dan hoor ik het nog wel. En als de antwoordende hand de schoppens steunt kan maat met een 4krt negatief doubleren waardoor je alsnog de mogelijkheid krijgt om voor de 4-3 te kiezen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: hoofdklasseverdriet

Post by K-J »

Erik wrote:En ik zou vrolijk 2 (di) bieden.
Blijf je vrolijk nadat de tegenpartij de arbiter erbij gehaald heeft? :mrgreen:
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: hoofdklasseverdriet

Post by K-J »

Je partner heeft de volgende puinbak:

(sp) 109xxx
(ha) Bxxx
(di) Axx
(cl) x

Het beste kan je dus niet bieden, maar ook mij lijkt dat toch iets te pessimistisch gedacht.
Ik zou ook voor doublet zijn gegaan, maar 3 (di) bieden pakt hier beter uit. De harten zitten namelijk 5-1 en je wordt in 3 (ha) zomaar opgeknoopt voor 500.

Dit was het laatste spel uit de hoofdklassebeker voor Patrick en mij.
De Nijmeegse tegenstander bij mij aan tafel dubbelde, waarna zijn partner 3 (ha) bood. Helaas durfde ik met (sp) B, (ha) AHxxx, (di) B, (cl) HBxxxx geen doublet te geven op 3 (ha) (met mijn singleton ruiten was ik bang ze naar een eventuele maakbare 4 (di) te jagen). 3 (ha) ging nu niet kwetsbaar 2 down. Het spel leverde daardoor slechts 7 impen op (ons nevenpaar speelde hun 4 (sp) -2).
Had ik gedoubleerd en hadden we 3 (ha) 3 down gespeeld, dan had het spel 13 impen opgeleverd en hadden we de bekerwedstrijd met 2 impen verschil gewonnen.
Er waren overigens vele 'als....' spelletjes na afloop van deze toch wel wat treurige nederlaag.
Post Reply