Splinteren ?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Kees

Splinteren ?

Post by Kees »

(sp) AHxxx
(ha) x
(di) Axx
(cl) HVxx

Partner - Jij
1 (di) -1 (sp)
2 (cl) - ??

hoe verder vanaf hier ?
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Splinteren ?

Post by Martin »

Ik begin gewoon met de 4e kleur gevolg door het steunen van de (cl)'s. 3 (cl) is non-forcing. 4 (cl) neemt veel ruimte weg en 3 (ha) en 4 (ha) zijn in mijn ogen beiden echt. Na partner's antwoord op de 4e kleur weet ik i.i.g. al weer meer over zijn hand en door daarna de (cl)'s te steunen ligt de weg open voor slemonderzoek.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Splinteren ?

Post by Tijntje »

3 (ha) is nu toch gewoon echt (5-5 hoog)?
4 (ha) klinkt mij te veel als een renonce (zelfs Exclusion Blackwood, als dat in het boek staat).
4 (cl) is zeker een optie, zeker als je Minorwood speelt. Ook zonder die afspraak kan je het bieden, zo hoor je in ieder geval of maat een ruitencontrole heeft (de slagen moeten in een klaverenslam toch ergens vandaan komen).
Eerst 2 (ha) en daarna klaveren steunen kan natuurlijk ook.

Mijn voorkeur heeft toch het simpele 4 (cl) . De ruimte die dit kost, heb ik waarschijnlijk toch niet nodig en omwegen kunnen tot verwarring leiden. Als is dat laatste natuurlijk wel een overweging om de omweg te kiezen :lol:
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Splinteren ?

Post by HenkU »

Ik kies ook voor 2 (ha) en daarna 3 (cl). Grootste probleem met een splinter lijkt me dat als maat dat niet bevalt (1-3-5-4 met b.v. x/AQx/KJxxx/Jxxx) je het beste eindcontract voorbij bent. Tweede probleem lijkt me dat we misschien wel in schoppen moeten eindigen en dat is na 4 (ha) ook niet meer uit te zoeken.
Jannes

Re: Splinteren ?

Post by Jannes »

Ik voel zelf het meeste voor 4 (cl). 2 (ha) gevolgd door (cl) steun klinkt mij een beetje te ambigue omdat we nog onder 3NT zitten. Ik heb een goede hand, steun en honneurs voor partner's kleuren, controles, al met al genoeg ingredienten voor een slem poging.

Het is al een aardig slem tegenover:
(sp) x
(ha) Hxx
(di) HVxxx
(cl) Axxx

I'll take the plunge.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Splinteren ?

Post by Erik »

Aangezien ik de tegenaprtij niet ineens in de bieding zie komen lijkt er geen enkel bezwaar om 2 (ha) te bieden en eens te horen wat maat nog te melden heeft. Daarna ben ik het met Willem eens dat ruiten vast stellen wel eens interessanter kan zijn omdat je die HV nodig hebt. Ik zou wel mee laten wegen dat tegenwoordig veel spelers uit rebid overwegingen met een 4krt toch eerst de ruitens noemen. Daarvoor moet je je partner dus een beetje kennen. Je partner moet dan op een 6 (cl) uiteindelijk wel zijn mond houden.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply