Killing spree

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Jannes

Killing spree

Post by Jannes »

Hoihoi

Hier een lastige rakker van een avondje paren in Piedmont. Allen kwets:

(sp) Bx
(ha) A8xxxx
(di) AVx
(cl) xx

Maat opent 1 (sp) , en rechts volgt tot je verbazing 3 (ha) (!). Ik neem voorzichtig aan dat een strafpas niet idioot klinkt...? Links past, maar maat verprutst je feestje door niet met een dubbel open te houden, maar door 4 (cl) te bieden.

Nadat je je maat een dodelijke blik hebt toegeworpen mag je nu een bod verzinnen.
Kees

Re: Killing spree

Post by Kees »

Klinkt alsof maatje een 6-5 zwart heeft, met hopelijk een renonce harten (anders zit die waarschijnlijk achter me).
Tegenover

AHxxxx
-
xx
AHxxx

heb je misschien wel wat spel in 6, maar het bieden klinkt niet erg rondzittend, dus gewoon maar de best betalende manche bieden. 4 (sp) dus. Mocht hij AHVxxx in beide kleuren hebben dan doet hij nog maar een duwtje, die neem ik wel aan.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Killing spree

Post by HenkU »

4 (sp). Het spel lijkt inderdaad niet lekker te zitten. Zelfs al heeft maat een 6-0-2-5, dan is het vooralsnog niet echt duidelijk waar onze slagen vandaan moeten komen.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Killing spree

Post by Erik »

Maat heeft die strafpas van jou natuurlijk al van verre geroken en toch leek hem zijn tweede kleur bieden beter. Ergo, maat ruikt slemkansen (terwijl hij weet dat alles scheef gaat zitten) en jij hebt geen onaardige aansluiting. Dus moet je nu maat maar vertrouwen en verder op weg helpen. Ik zou nu het liefst 4 (di) bieden, maar ben bang een dan een verkeerd signaal over mijn schoppenbezit af te geven omdat ik daarmee (cl) als troef vaststel. Datzelfde geldt voor 4NT (waarbij het ook nog eens als sign-off kan worden gezien en hij erop zal passen.) Ik kies dus maar voor 5 (sp). Als hij past of down gaat in 6 (sp) wrijf ik het hem toch maar even fijntjes in dat hij toch wel erg mager was voor een vrijwillig 4 (cl) bod en hij ook maar eens moet leren op zijn maat te vertrouwen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Killing spree

Post by een domme aap »

Jannes wrote:Nadat je je maat een dodelijke blik hebt toegeworpen mag je nu een bod verzinnen.
Ja, na die 'death stare' heb je het jezelf wel erg lastig gemaakt - je moet nu wel iets bieden wat je zelf moet gaan afspelen...


Maar, op een iets serieuzere noot: partner zal idd een extreem zwarte hand hebben, en daardoor misschien wel een roze bril. Voor slam moet ie in die zwartes maximaal 1 verliezer hebben. Lijkt me te gortig voor slam. Ik volsta met 4 (sp) en zeg "je moet 15 overslagen halen om die virtuele 1100 te compenseren: Zet hem op!".
Kees

Re: Killing spree

Post by Kees »

Is 4 (sp) +15 niet 620 + 15 x 30 = 620+450 = 1070

Kost nog steeds een imp.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Killing spree

Post by K-J »

Heerlijk om zeker te weten dat maatje een 6-5 heeft (en niet een 5-5). Mijn twee azen zorgen ervoor dat er geen rode verliezers zijn, maar in de zwarte kleuren zijn zomaar twee (misschien zelfs drie) slagen weg. Ik zou graag onder 4 (sp) een slempoging doen (met schoppen als troef), maar ik ben helaas vergeten af te spreken dat 4 (di) nu een slempoging voor schoppen en 4 (ha) een slempoging voor klaveren is. Ik vind echter dat ik niet met een suffe 4 (sp) kan volstaan (wat ik dus ook zou bieden met (sp) xx, (ha) xxxx, (di) xxxx (cl) xxx), dus ga ik toch maar 4 (di) bieden (ondanks de niet afgesproken bovenstaande afspraak). Partner kan nu met 4 (ha) interesse in slem tonen en anders zal 'ie wel 4 (sp) bieden, waarna ik ook klaar ben.

Overigens zou de grootte van de x in schoppen nog wel eens belangrijk kunnen zijn.
Tegenover (sp) AHxxxx, (ha) -, (di) xx, (cl) AHxxx is het een 'leuke' zes als die x maar groot genoeg is. Anders heb je een probleem met de klaveren 4-2 omdat de 3 (ha) bieder de derde klaverronde zodanig voortroeft dat je (sp) B eruit gepest wordt en vervolgens de vierde klaverronde hoger dan je x zou kunnen troeven.
Jannes

Re: Killing spree

Post by Jannes »

De ontknoping. Maat had (verrassend):

(sp) AHT9x
(ha) H
(di) xx
(cl) AHBxx

Maat kreeg een eerste ronde ruff voor zijn kiezen, timmerde niet troef Vrouw dubbel erachter uit en bleef met een (cl) -verliezer zitten voor +620. Zelfs als je alles goed doet scoren alle SANS'ers beter en blijf je met de gebakken peren zitten.

Misschien is het een beetje naar het resultaat toe praten, maar ik vind 4NT (Willem!) zeker geen gek bod.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Killing spree

Post by K-J »

Ik ben blij dat ik dit biedprobleem nooit gehad zou hebben :D
Post Reply