Iets te enthousiast

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Iets te enthousiast

Post by guus »

Van afgelopen viertallenwedstrijd:
je hebt de volgende hand (noord):
AHBx
Hxxxx
-
AHxx

het bieden gaat als volgt:
1 (ha) - (pas) - 1 (sp) - (pas)

hoe bied je nu verder?
Kees

Re: Iets te enthousiast

Post by Kees »

Ik ben ook enthousiast, behalve als partner niets in harten heeft. Ik bied 4 (di) en hoop dat partner de harten cuet met het aas of zelfs met de vrouw.
Kees

Re: Iets te enthousiast

Post by Kees »

Ik denk overigens niet dat je met een vijfkaart troef en aas in partners eerste kleur en vier kleintjes in zijn singleton (of renonce...) afzwaait.
Mocht partner inderdaad slechts 4 (sp) uit zijn bakje trekken dan klinkt 5 (cl) inderdaad redelijk.

Het ergste wat maatje kan hebben is iets als

xxxx
xx
HVBx
xxx

En dan was je wellicht al down in 4 (sp)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Iets te enthousiast

Post by K-J »

Eens met 4 (di), maar dit is geen overdreven maximum daarvoor. Voor mij is het dan ook een opgelegde pas als partner daar niet meer dan 4 (sp) op weet te zeggen.
Het zal eerder de vraag zijn of dat maakbaar is, dan dat het dan nog een goed slem is.
Vindaloo

Re: Iets te enthousiast

Post by Vindaloo »

Eens met KJ. Nou ja, 4 (sp) zal toch wel maakbaar zijn (tenzij je partner een domme aap is die op een 3-kaartje 1 (sp) heeft geboden)? Splinteren op partner's bijbod is een ondergeschoven kindje. Ik vind dat het een behoorlijke kaart moet beloven met serieuze sleminteresse tegenover een aardige 7-punter (dat is dit natuurlijk wel) . Eigenlijk heb je liever een slechtere 4-kaart (sp) (en je punten ergens anders), dan is de kans op verkeerde punten bij maat al een stuk kleiner. Daarnaast moet maat beseffen dat een vijfde troef goud kan zijn (oftewel: niet te enthousiast met maar een 4-kaartje (sp) ). 4 (di) dus, en over 4 (sp) houd ik het voor gezien.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: Iets te enthousiast

Post by guus »

Tja, ik moet helaas bekennen dat splinteren niet bij me op is gekomen toen. Ik heb 3 (cl) geboden en voorzag nog geen problemen omdat mijn maat nog 3 (di) kon bieden (4e kleur; al heb ik geen idee hoeveel punten hij dan belooft), 3sa, 4 (ha) (harten voorkeur) en ik dan altijd nog mijn schoppens kon bieden. Helaas ging dat iets anders...... er kwam 5 (cl)

En ja toen sloegen de stoppen natuurlijk bij mij door (even niet realiserend dat dit het zwakste bod was dat hij kon doen en heb vrolijk 6 (sp) geboden. Wat uiteindelijk 13 impen koste, want wij gaan -1 en de andere tafel gaat 4 (sp) +1.

Mijn maat had 5 punten (geen idee meer waar precies) en de volgende verdeling:
XXXX
-
XXXX
XXXXX
Kees

Re: Iets te enthousiast

Post by Kees »

Arme partner die met zijn

VBxx
-
xxxx
Vxxxx

er toch maar een bodje uit trekt op je 1 (ha) opening, wetend dat hij dit met 2SA/3 (ha) /4 (ha) terug gaat krijgen.
Nu komt partner met een sprong naar 3 (cl) (mancheforcing) in je vijfkaart. Je weet dat dit soms gebruikt wordt voor handen die te sterk zijn voor een ander bod, maar toch.
Het probleem zit natuurlijk deels in het systeem. Het feit dat een sprong naar 3 laag niet 100% een kleur belooft is vervelend. Hier zijn oplossingen voor te bedenken (zie Conventies en Systemen), maar dat heeft altijd een prijs.

Bij nader inzien ga ik hier geen stukje over schrijven in Conventies en Systemen, dat wordt namelijk veel te ingewikkeld
Kees

Re: Iets te enthousiast

Post by Kees »

Het is nogal wat om op een forcing bod te passen, vooral als het een bod is dat juist zo vaak misbruikt wordt OMDAT het forcing is.
Kees

Re: Iets te enthousiast

Post by Kees »

Passen lijkt me redelijk indien je op een forcing bod van partner nauwelijks een hand kan voorstellen waarmee je een manche kan maken.
Dat lijkt hier wel eenvoudig:

x
AHxxxx
x
AHxxx

is simpel 5 (cl).
Probleem is dat partner soms geen klaveren heeft. Als je groot genoeg was om A te zeggen door 1 (sp) te bieden dan moet je nu ook B zeggen.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Iets te enthousiast

Post by Martin »

Als maat mijn 5-kaart prikt, dan steun ik hem. Ik bied dus 5 (cl). Natuurlijk zou passen beter kunnen uitpakken, maar 3 (cl) belooft een serieuze hand, dus veel down zul je niet gaan, en het is niet echt bevorderlijk voor het partnership als je past en 5 (cl) blijkt wel te zitten.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply