Wanneer trap je op de rem?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Wanneer trap je op de rem?

Post by Erik »

In de bekerwedstrijd van gisteren hebben we best leuk gepresteerd, ondanks twee dure fouten. Over onderstaande hebben we nog een tijdje gediscussieerd, maar zijn er nog niet uit wie er nu wanneer op de rem had moeten trappen. Graag jullie inzichten daarover.

(sp) 6
(ha) AHV6543
(di) ABT
(cl) T6

(sp) AB542
(ha) B7
(di) 63
(cl) H982

Hugo - Erik
Noord - Zuid
2 (cl) - 2 (di)
2 (ha) - 2 (sp)
3 (ha) - 4 (cl)
4 (di) - 4 (sp)
4 NT - 5 (cl)
6 (ha)

2 (ha) belooft een semi MF hand
2 (sp) 8-14pt 5krt (sp) met minimal 2 honneurs
3 (ha) maximaal voor een semi MF hand (4 (ha) was minimaal geweest)
4 (sp) Ik heb slechts één aas en weet in mijn optiek te weinig van de shape van Hugo zijn hand, dus laat ik het aan hem om af te zwaaien in 5 (ha) of toch azen te vragen, waarna mijn 5 (cl) garandeerd dat we 5 (ha) niet voorbij gaan.

Ik ben van mening dat Hugo deze hand niet SMF had moeten openen, alhoewel ik er enig begrip voor kan opbrengen gezien de eenzijdigheid van zijn hand, maar dan had hij 4 (ha) moeten herbieden
Anderen vinden juist dat ik na 2 (sp) mijn hand wel verteld heb en dat ik na 3 (ha) gewoon de manche had moeten volgooien. Na 4 (di) heb ik daar nog een 2e kans voor gekregen. Ik vertrouwde echter volledig op het 3 (ha) bod en heb eigenlijk pas bij 4 (sp) (heel zachtjes, bijna ongemerkt) op de rem getrapt.

Overigens waren we niet het enig paar dat in 6 (ha) verzeild raakte. Er zijn mensen die het na een 1 (ha) opening ook voorelkaar hadden gekregen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Wanneer trap je op de rem?

Post by HenkU »

Er zijn een heleboel biedingen die ik niet gedaan zou hebben maar het lijkt me dat de grootste fout
bij zuid zit. De SF belooft een slag of acht, hij heeft er hooguit 2 bij, 8+2 is nog lang geen 12. Als
de twee positieve biedingen die hij deed (2 (sp) en 4 (cl) ) de noordhand zo hebben doen opknappen
dat 12 slagen mogelijk zijn, is het noord's verwantwoording om door te bieden.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Wanneer trap je op de rem?

Post by Martin »

Ik ben het wel eens met Henk en Willem. Zowel noord als zuid hebben niet echt handig geboden.

Een mogelijk interessante systeemvraag: Hebben jullie nog truken om sterke tweekleurenspellen te bieden? Zo nee, waarom spreek je dan niet af dat na 2 (cl) - 2 (di) een herbieding van 3 hoog een SF hoog belooft?
Het voordeel is dat je met een hand als
(sp) V (ha) AHVxx (di) AV (cl) AHBxx nu rustig 2 (cl) kunt openen (en na 2 (di) bij maat 2 (ha) kunt herbieden) i.p.v. dat je of op 1 niveau moet openen of na 2 (cl) - 2 (di) nu 3 (ha) moet bieden om een MF hand aan te geven en je kostbare biedruimte kwijt bent.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Wanneer trap je op de rem?

Post by Erik »

Allereerst dank voor jullie reacties. Toch heb ik nog een paar nadere argumenten naar aanleiding van jullie opmerkingen.
HenkU wrote: De SF belooft een slag of acht, hij heeft er hooguit 2 bij, 8+2 is nog lang geen 12.
Dit vindt ik toch te kort door de bocht.
Vx
AHVxxxx
Ax
Ax

Hxx
AHVxxx
A
Vxx

Dit zijn zomaar handen die je ook SMF opent. en dan breng ik toch echt 3 respectievelijk 3-5 slagen mee en lijken 12 slagen toch een zeer reëel resultaat. Dus tegenover een maat die 17-22 punten belooft met 8-9 speelslagen zijn de 9 punten in zuid met 2 tophonneurs niet iets dat je graag verzwijgt. Zeker niet als Noord positief reageert op het 2 (sp) bod!! Nou wil ik me niet per definitie rijk rekenen, maar het toch zeker niet op voorhand uitsluiten.
willemm wrote: 2. 2 (sp) :waarom geen 3 (ha) (of 4 (ha) als je weet dat maat erg weinig kan hebben)? Ik zou liever wat betere schoppens hebben dan een gammel 5 kaartje en je hebt een mooie doubleton mee.
Zie ook Martin zijn commentaar. Het kan ook zijn dat de openaar slechts een vijfkaart heeft in een ongebalanceerde hand. We hebben (ook door eerdere ervaringen) de afspraak om nooit direct op een doubleton te steunen.
Martin wrote: Een mogelijk interessante systeemvraag: Hebben jullie nog truken om sterke tweekleurenspellen te bieden? Zo nee, waarom spreek je dan niet af dat na 2 (cl) - 2 (di) een herbieding van 3 hoog een SF hoog belooft?
Omdat je na een SMF ruimte nodig hebt om 3 dingen uit te zoeken:
- Welk contract?
- Wel of geen manche?
- Wel of geen slem?
Na een MF hoef je maar 2 van die dingen uit te zoeken
Bovendien komt een SMF vaker voor.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Wanneer trap je op de rem?

Post by nijn11 »

Erik wrote: Vx
AHVxxxx
Ax
Ax

Hxx
AHVxxx
A
Vxx

Dit zijn zomaar handen die je ook SMF opent.
Nope. Alleen hand 1 misschien. Hand 2 is een 1 (ha) -3 (ha) .
Omdat een SMF veel biedruimte wegneemt moet je de grenzen daarvan niet oprekken. De motiviatie achter een 2-opening is dat je bangt bent dat maat (of tegenstanders) op een 1-opening gaat passen, terwijl je minder dan 6 nodig hebt voor de manche.
In het oorspronkelijke spel zou ik met de negenpunter tegenover een semi, met een aas en een heer en troef boer, echt niet meer onder 6 (ha) kunnen stoppen.
Laat ik het zo zeggen: AHxxxxxx, xx, xx, x is ook acht slagen...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Wanneer trap je op de rem?

Post by Martin »

Eens met Nijn. Een SF behoort goed gedefinieerd te zijn en belooft een goede kleur (en een 1-kleurenspel) en wat mij betreft, 8 a 8,5 slag. Met 9 slagen in een hoge kleur vind ik al wel dat ik MF ben. Na een SF staat de speelsoort daarom (in principe) vast en gaat het er alleen maar om op het juiste niveau te spelen. Meestal weet de antwoordende hand dit heel behoorlijk in te schatten.

Hand 2 is voor mij ook absoluut geen SF. Zelfs al heeft maat een aas (en dan zal hij al snel bieden) dan is de manche niet zeker. Met hand 1 open ik gewoon op 1 niveau.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply