Dat wilde ik doen

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Dat wilde ik doen

Post by Gary McAlley »

willemm wrote:stel het gaat 1SA (2 (ha) )

is 3 (di) dan ook to play? Nee? Dan nu ook niet...
jullie gebruiken Lebensohl werkelijk voor alles. Bijna een soort haarlemmerohl. Maar inderdaad, als je het hier speelt zou 3 (di) forcing zijn. Wij speelden vanavond in geen enkele situatie Lebensohl of wat voor sohl dan ook, bij ons zou 3 (di) niet forcing zijn.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Dat wilde ik doen

Post by K-J »

Willem Wombat wrote:3 (di) lijkt me gegeven de bieding in ieder systeem om te spelen (zeker gezien de uitleg van 2 (ha) : 10+). En 4 (di) gaat aan 3 SA voorbij. 3 (cl) is ook to play m.i. en 4 (cl) zal wel Gerber zijn ofzo.
Als 3 (di) niet forcing is en je geen sohlen speelt in deze situatie, kan je dus onder 3SA niet aangeven dat je sterk bent met de lage kleuren. Nu lijkt me dat met een 1-1-6-5 ook niet echt een probleem, want met die hand wil ik waarschijnlijk geen 3SA spelen tegenover een 15-17 SA en tegenstanders die de hoge kleuren bieden. Natuurlijk kan het wel eens 3SA zijn en geen 5 laag, maar de kans dat het andersom is, lijkt mij veel groter.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Dat wilde ik doen

Post by frank »

Ik speel al sinds kort na de beginnerscursus 1 SA - 3x als slemgoing, daar hoef je geen rare sohlen voor te spelen. Inviterende handen met een lage kleur gaan gewoon in de 2SA. Pas sinds Lebensohl kan ik soms een inviterende hand aangeven. En bij volgbiedingen van 1SA is het sytem on. Overigens zou ik die uitleg van 2 (ha) 10+ nooit vertrouwen, dat speelt toch niemand zo hoop ik.
Post Reply