Dat wilde ik doen

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Dat wilde ik doen

Post by Eldert »

Tijdens de laatste elffersbekerwedstrijd gebeurde het volgende:

Wij kwetsbaar, zij niet.
RHO - ik - LHO - Partner
1 (sp) - ?

Ik had:
(sp) AHVxx
(ha) 32
(di) Vxx
(cl) HBx

Vraag: wat bied je?

Ik koos voor 1Sa.
Maar dat liep verkeerd af toen links 2Ha (uitgelegd als sterk, maar bleek 3hcp te zijn) bood en maat 3Sa legde (met de hoop dat ik een hartenstop zou hebben).

Zoals het een goede beginner betaamt, dacht ik eerst dat het aan mijn partner lag, maar nu denk ik dat ik misschien mijn mond had moeten houden en lekker had moeten passen. Als mijn partner nog iets doet, kan ik altijd nog..?
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Dat wilde ik doen

Post by Martin »

Hoewel 1SA zeker niet raar is, zou ik inderdaad gepast hebben. 9 van je 15 punten zitten in schoppen, en die 9 punten leveren je 3 slagen op, maar ook niet meer. Omdat je een 5-kaart (sp) hebt, heb je te weinig kaarten in de andere kleuren om een werkkleur te hebben, dus een SA-contract lijkt niet echt lekker te spelen. Wat je moet doen na (1 (sp)) p (p) x (p) vind ik nog best een moeilijke vraag. Ga je dan voor de kwetsbare manche of ga je 1 (sp) tegenspelen?
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Vindaloo

Re: Dat wilde ik doen

Post by Vindaloo »

Martin wrote:... Wat je moet doen na (1 (sp)) p (p) x (p) vind ik nog best een moeilijke vraag. Ga je dan voor de kwetsbare manche of ga je 1 (sp) tegenspelen?
In een bekerwedstrijd zou ik, tenzij we in de laatste ronde zitten met een fikse achterstand, niet proberen de held uit te hangen met een pas. De rest van de mensen zit waarschijnlijk in 3NT. Het kan natuurlijk wel eens 800 (1100?) zijn, maar met een beetje pech of een slippertje in de verdediging zo maar slechts 300, waar het nog steeds 3NT voor je is. En mocht 3NT een keer niet maken dan zal dat een normaal resultaat zijn. 500 tegen -600 voel je nog niet zo, maar 300 tegen -600 wel.
Mimamaaike
Posts: 53
Joined: 17 Aug 2009, 14:18

Re: Dat wilde ik doen

Post by Mimamaaike »

In ieder geval zou ik niet doen wat onze tegenstanders deden: 2 (sp) (niet ge-alerteerd, uitgelegd als sterke hand, vraagt om schoppenstop) - pas - 3 (cl) - pas - 5 (cl) - dbl allen pas en vier down gespeeld :twisted:

Ik zou toch ook 1 SA bieden, ook al ben ik het met Martin eens dat het nou niet bepaald een plus is in een sans contract, al die punten in schoppen. Maar wij kwets en zij niet wil ik toch veel liever zelf iets spelen dan tegenspelen. Klopt het dat 3 SA bij jullie in principe een hartenstop belooft, maar dat maat die hier niet had? Dan snap ik niet waarom hij 3 SA biedt - eerst 3 (ha) om te vragen naar een hartenstop kan toch ook? Niet dat ik daar heel blij van was geworden, want wat ik dan had moeten bieden....
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Dat wilde ik doen

Post by Martin »

Wat 3SA belooft hangt af van je systeem. In standaard Lebensohl ontkent het een (ha)-stop, maar het Lebensohl-complex is wat vreemd als de tegenstanders twee kleuren hebben geboden, een 3 (ha) bod zou nu 4 (sp) beloven en een (ha)-stop ontkennen.

Als maat 3 (ha) biedt met als betekenis, heb je een (ha)-stop, dan bied ik 3 (sp). Dat kan weinig anders betekenen dan dat ik twijfel over 3SA. Hopelijk biedt maat nu alsnog 3SA met een half stopje, en mogelijk is dat stopje genoeg (om ze uit de (ha)-start te houden?). Zo niet, dan pas ik als maat 4-laag biedt.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Dat wilde ik doen

Post by Gary McAlley »

hm, ik geloof dat een klein mea culpa mijnerzijds op zijn plaats is (ik zat tegenover Eldert). Ik had een 1-1-6-5 met 10 pt geloof ik (vond de bieding tot dan toe nogal surrealistisch) en 3SA was een praktisch bod. Over 3 (ha) geen afspraken, en kan partner in problemen brengen. Ik zat ook aan 4SA te denken, belooft dat in deze situatie ook minors?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Dat wilde ik doen

Post by K-J »

Willem Wombat wrote:hm, ik geloof dat een klein mea culpa mijnerzijds op zijn plaats is (ik zat tegenover Eldert). Ik had een 1-1-6-5 met 10 pt geloof ik (vond de bieding tot dan toe nogal surrealistisch) en 3SA was een praktisch bod. Over 3 (ha) geen afspraken, en kan partner in problemen brengen. Ik zat ook aan 4SA te denken, belooft dat in deze situatie ook minors?
4SA zou ik niet zo één twee drie weten wat dat in deze biedsituatie moet betekenen. In normale biedsituaties is het kwantitatief, maar in deze biedsituatie zal je dat niet snel meer in handen hebben. Dus lijkt een giga lage kleurenspel logischer. Alleen hou ik niet van allerlei verschillende afspraken in enigszins dezelfde situaties.

Wat is er mis om met je 1-1-6-5 eerst je ruitens te bieden (afhankelijk van je afspraken kan je dat doen met 3 (di) (mits forcing) , 4 (di) of 3 (cl) (rubensohl)) en daarna je klavers op 5 niveau.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Dat wilde ik doen

Post by Erik »

Ik heb ermee gepast. Na 1NT bij zijn maat bood hij opnieuw zijn schoppens en hebben we hem lekker 3 down gespeeld.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Dat wilde ik doen

Post by nijn11 »

Erik wrote:Ik heb ermee gepast. Na 1NT bij zijn maat bood hij opnieuw zijn schoppens en hebben we hem lekker 3 down gespeeld.
Euh? 1SA met die 3-punter? En maat zwijgt met een 6-5 laag?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Dat wilde ik doen

Post by Gary McAlley »

K-J wrote: Wat is er mis om met je 1-1-6-5 eerst je ruitens te bieden (afhankelijk van je afspraken kan je dat doen met 3 (di) (mits forcing) , 4 (di) of 3 (cl) (rubensohl)) en daarna je klavers op 5 niveau.
3 (di) lijkt me gegeven de bieding in ieder systeem om te spelen (zeker gezien de uitleg van 2 (ha) : 10+). En 4 (di) gaat aan 3 SA voorbij. 3 (cl) is ook to play m.i. en 4 (cl) zal wel Gerber zijn ofzo.
Post Reply