Hoe mooi is ie?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Mimamaaike
Posts: 53
Joined: 17 Aug 2009, 14:18

Hoe mooi is ie?

Post by Mimamaaike »

Het is het laatste spel tijdens de Elffersbeker, je weet dat deze ronde niet heel veel meer kan verpesten aan de uitslag en bovendien heb je je tegenstanders net voor 1100 opgeraapt - kortom, je bent niet meer op je aller aller scherpst.

Je raapt een collectie mooi spul op (kwetsbaar tegen niet).

(sp) Axx
(ha) xxx
(di) Axx
(cl) AHxx

Maat opent in de eerste hand 2 (sp) (6-10 pt, vanaf een 5 krt) en rechts komt er tussendoor met 3 (ha). Wat nu?

Oh - het is de tweede keer dat je samenspeelt met maatje en je hebt de biedstijl van zwakke openingen nog niet doorgesproken.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Hoe mooi is ie?

Post by Martin »

Mooi genoeg. Maat zal kwets tegen niet echt wel een 6-kaart hebben en anders wel een 55 of zo. Het feit dat rechts 3 (ha) biedt met weinig 1e controles lijkt erop te duiden dat hij veel (ha)'s heeft. Ik verwacht daarom niet meer dan 2 (ha)'s bij maat, en met iets als HVxxxx,xx, Vxx, xx heeft 4 (sp) al behoorlijke kansen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Hoe mooi is ie?

Post by Gary McAlley »

combinatie kwetsbaar en viertallen doet de balans m.i. doorslaan naar 4 (sp) . Aardig wat potentiële losers, ik zou schatten dat de maakkans a priori minder dan 40% is. In paren of niet kw. zou ik 3 (sp) bieden.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Hoe mooi is ie?

Post by Erik »

Volgens de regel van 2 en 3 kan hij bij deze kwetsbaarheid slechts 1 down en belooft hij 7 slagen. Je brengt 4 slagen mee. Stel maat kon zich niet inhouden en had er maar 6, dan is het hem bij deze vergeven, want de manche maakt alsnog. Heeft hij 4 (sp) niet gehaald dan wordt het zelf tijd om je gelegenheidspartner de oren te wassen. In het ergste geval verliest hij 3 hartens.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Hoe mooi is ie?

Post by nijn11 »

... wijze les: spreek in de toekomst alleereerst af (nog voordat je het over vijkaarten hebt) wat nou precies zwak is en wat niet. Nu kan ik alleen maar 'MU' antwoorden.
Nou vooruit:
Tegenover mezelf bied ik nog wel 3 (sp) , om de tegenstanders in 4 (ha) te pesten.
Tegenover iemand die wel verstandig is bied ik 4 (sp) , dat zit dan gewoon.
Tegenover de oma van KJ bied ik 6 (sp) , ook omdat ik moet roken, plassen en bier halen.
Tegenover Dennis bied ik 4 (cl) , omdat dat er wel interessant uitziet.
Tegenover Nienke bied ik 5 (sp) , omdat ze dan zo grappig gaat fronsen en zuchten.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Mimamaaike
Posts: 53
Joined: 17 Aug 2009, 14:18

Re: Hoe mooi is ie?

Post by Mimamaaike »

Ik denk achteraf ook dat ik 4 (sp) had moeten bieden - nu heb ik 3 (sp) gedaan, waar 4 gapend gemaakt werd (waarbij maat wel hele mooie aansluiting had).

Volgende keer spreek ik van te voren beter door hoe bagger openingen mogen zijn in verschillende posities/kwetsbaarheden ;-)

Gelukkig maakte het voor de uitslag allemaal niet meer uit :-D
Post Reply