Aan de haak

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Jannes

Aan de haak

Post by Jannes »

Burlingame Regionals.

Vervelende tegenstanders altijd (viertallen, niemand kwets):

(sp) H
(ha) Hxx
(di) BTx
(cl) Axxxxx

Pas - Pas - 3 (di) - 3 (sp)
4 (di) - ???


Mocht je besluiten tot doublet, direct de volgende vraag: wat als je partner dan 4 (ha) biedt?
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Aan de haak

Post by Martin »

Ik heb best veel en ik zie geen duidelijke manche, dus dubbel ik 4 (di).
Als maat daarop zo nodig 4 (ha) moet bieden, dan bied ik 4 (sp). Maat heeft langere (sp)'s dan (ha)'s anders had hij wel een non-leaping michaels geboden (met een 55 hoog). Maat heeft ook geen 5404, anders was hij wel met doublet begonnen, dus ik taxeer maat op een 6403 of 6412. Ik denk dat 4 (sp) dan de beste kansen biedt (al komt 5 (cl) zeker in aanmerking). 4 (ha) lijkt in ieder geval niet prettig te spelen bij een (di)-start.
Ik vind partner trouwens vervelender dan de tegenstanders in dit biedverloop :-)
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Kees

Re: Aan de haak

Post by Kees »

Ik ga ook voor doublet, kaas en brood en dat soort dingen. Na 4 (ha) mag ik weer en ik probeer me dan maar wat handjes bij partner voor te stellen:

AVBxxx
AVxx
x
xx

Hiermee biedt partner zeker zoals nu. 4 Schoppen is een stuk beter dan 4 Harten, 5 Klaveren lijkt kansloos.

AVxxx
Axxx
x
HVx

Ik zou hier zelf liever mee doubleren dan 3 Schoppen bieden. Dit is een hele fijne hand voor 6 Klaveren, maar ik verwacht niet dat partner dit heeft

AVxxx
Axx
x
HVxx

Hier kan ik 3 Schoppen al iets beter begrijpen, al is mijn voorkeur nog steeds doublet.

Tja, ik ga gewoon met Martin mee naar 4 Schoppen. Ik denk overigens wel dat we rijker waren geworden van een pas bij partner op doublet. 4 Ruiten is wel een deelscore, maar je hebt toch zeker de punten voor de manche samen, en geen duidelijke fit. Nog een reden om 4 Schoppen te bieden, met draadhanden had partner inderdaad wel gepast.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Aan de haak

Post by nijn11 »

Bleh. Had ik maar 1 (cl) geopend, dan kon ik nu passen. Maar ja, ik wou dat ik één hondje was, dan kon ik met mezelf spelen.
Anyway, zoals de heren voor mij al hebben beschreven, heeft maat een 'bewezen' singleton ruiten, wegens jouw driekaart. Het 4 (ha) -bod na jouw doublet kan ook op een driekaart, maat moet toch wat.
Ik doubleer, en bied daarna 5 (cl) , wetende dat maat een fit heeft (maat heeft ongeveer een 6-3-1-3). Dit om de (ha) H te beschermen en de ruitenintroever aan de korte kant te laten geschieden. Als maat hartenpunten heeft en geen klaverenpunten, dan doe ik het fout, maar dan neigt zijn kaart - zelfs met maar drie hartens - eerder naar een doublet. Overigens kun je alvast je borst natmaken voor het afspel - er zal niet echt een kleur rond zitten.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Aan de haak

Post by Erik »

Mijn eerste gedachte is dat maat geen ruiten heeft en dus normaliter gedoubleerd zou hebben. (met een 5-4-1-3 zal hij toch wel doubleren?) Hij zal dus een aparte verdeling hebben. Hij heeft dus een 6+krt schoppen. Harten is totaal ongeschikt als speelkleur (als maat al een 4krt heeft) omdat hij in slag 1 al troefkort zal zijn. Rest de vraag of maat met een 6-1 fit 4 (sp) kan maken of dat 5 (cl) beter speelt. Gezien de matige entree's aan mijn kant lijkt mij dat klaver beter troef kan zijn dan een werkkleur. Ik bied dus maar 5 (cl) en zie wel of maat er nog een 6e aan plakt.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Jannes

Re: Aan de haak

Post by Jannes »

Maat verzon aan tafel een beetje kriebelig 4 (ha) bod op:

(sp) ABT9xxx
(ha) ABT
(di) x
(cl) Hx

Met dit soort handen ben ik zelf snel thuis, ik knal hier 4 (sp) mee. Maat kan toch niet bekijken of die paar prullen die hij/zij vastheeft voldoende zijn voor de manche.

Aan tafel deed ik nog een schepje bovenop maats kriebel-actie en verzon een pas. Die 3-3 fit was niet speelbaar. Het leek me dat maat nog een 5-5 zou kunnen hebben met veel slechtere (ha) dan (sp). Ik had het mis.
Post Reply