Waar ging het verkeerd?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Waar ging het verkeerd?

Post by frank »

Om niet verwijten achteraf te krijgen van "maar ik had nooit xx geboden" te hebben een biedvraag in delen. Om met een bekende Amerikaanse filosoof te spreken: Stel je hebt:

ABT
A
HVxxx
ATxx

Ik neem aan dat 1 (di) normaal is, maat biedt 1 (ha) .
Let the game begin.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by K-J »

2 (cl).
Wanneer mag ik nou XX bieden?
Kees

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by Kees »

Ik ook 2 (cl) . Overigens bied ik dat niet na 1 (sp) bij partner, dan doe ik liever een perverse 2 (ha), als partner die kan steunen heeft hij immers ook 5 Schoppens. Hoe verder in dat geval gaat waarschijnlijk aan deze draad voorbij.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by nijn11 »

Yep. 2 (cl)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by HenkU »

Tsja, om ervoor te zorgen dat we geen unaniem panel krijgen: met m'n nieuwe maat had ik natuurlijk
1 (cl) geopend en 1NT nageboden. Dit lijkt toch het meest op 18-20 balanced?
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by Martin »

Ik ga ook voor 2 (cl). Ok, ik heb wat punten over voor dit bod, maar de hand lijkt nog niet lekker te fitten. Direct 2NT wil ik niet bieden want dan rekent maat op 2 (ha)'s en voor 3 (cl) vind ik m'n hand niet geschikt, ik heb maar een 54 en zo sterk is mijn hand nu ook weer niet in dit biedverloop.
Als je Dutch Doubleton o.i.d. speelt, kun je inderdaad ook 1 (cl) openen, maar zelfs dan bied ik graag m'n distributie omdat 6 laag anders moeilijk te bereiken wordt.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by frank »

Nou dan ging het daar dus al verkeerd. Straks maar eens kijken of het bieden daar makkelijker van wordt, eerst een stapje verder langs de gekozen weg. Ik vond mijn controlerijke hand mooi genoeg voor 3 (cl). Maat biedt nu 3 (ha) . Wat belooft dat en hoe nu verder?
Kees

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by Kees »

Aangezien partner nu moet bieden door het manche-forcing 3 (cl) bod heeft 3 (ha) een nogal ruime betekenis. Zeker als je geen zwakke sprongantwoorden speelt kan partner een hand hebben met alleen maar harten rommel, iets als

xxx
HBxxxx
x
xxx

Een kleine leugen met 1 (ha), en nu moet je doorbijten met 3 (ha).
Hij kan ook sterker zijn en afwachten wat jij voor steun hebt. De vraag hoe je die aangeeft na 3 (ha) is ook zoiets.
3 SA lijkt nu een redelijk bod, dat kan te hoog zijn, maar dat ligt aan het 3 (cl) bod. Als partner veel heeft dan horen we hem nog wel.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by Erik »

Ik vind 2 (cl) weer zo'n laf unaniem forumbodje. In de wedsdtrijd bied je er toch 3. Ik heb 2NT overwogen maar maat gaat toch zijn hartens herbieden en dan verwacht hij er 2. Na 3 (cl) gaat hij ook zijn hartens herbieden en gooi ik hem vol op 3NT; mijn hand is dan verteld en maat mag lekker zelf beslissen of hij nog verder wil. Als je begint met 2 (cl) dan zal maat ook wel 2 (ha) bieden en kom jij met 3NT op hetzelfde punt uit. Het is alleen wel fijn om uit te sluiten dat maat past op jou 2 (cl) met 7 puntjes en een 1-3 in de lage kleuren.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by nijn11 »

Ik zou nooit nooit nooit 3 (cl) bieden, ik heb geen vijfkaart klaveren (en daarmee basta). Eerder nog 2SA dan dat (maar (ha) A sec is nu erg blokkerend en daarom errug lilluk)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply