Waar ging het verkeerd?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by K-J »

Na mijn suffe 3 (cl) wordt het bieden er niet eenvoudiger op. Ik speel wel zwakke sprongbijbiedingen, dus 3 (ha) is nu in ieder geval een stukje serieuzer dan die mottige 4-punter van Kees. Maar goed, ik hoef nu in ieder geval geen heroïsche biedingen te doen, ik heb m'n puntjes al netjes verteld. Het gaat bij mij nu tussen 3SA en 4 (ha). 3SA kan verschrikkeijk zijn als ik partner's harten nodig heb om het contract te maken, maar er niet kan komen. 4 (ha) kan verschrikkelijk zijn als maats hartens te matig zijn voor dit contract of dat partner wat meer steun bij mij verwacht en iets te enthousiast doorstamt naar slem.
When in doubt bid 3NT, dus daarmee is dit probleem ook weer opgelost. ;)
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by frank »

Nou dat zal me leren mijn handen op het forum te zetten want wederom ben ik tegen de consensus ingegaan. Het leek me onmogelijk 3 SA te maken zonder hulp van de dummy en met de blokkerende secce aas zal 4 (ha) veel meer kans hebben. Dat bood ik dus ook en dat was het einde. Of moet je gewoon je hand omschrijven en moet maat eventueel maar bedenken dat hij geen zij-entree heeft?

Extra info: ik speel geen zwakke sprongbijbiedingen maar een 2 SA herbieding met sprong is 100% mancheforcing dus wij goochelen niet te snel op 1 nivo met een zwakke hand.

Uiteraard is 2 (cl) inderdaad het superieure bod hier. Desgevraagd geeft maat aan dat hij in dat geval 4 (ha) biedt. Ik denk dat ik dan wel azen was gaan vragen.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by frank »

Ach laat ik de tegenhand maar geven:
xxx
HV109xxx
A
xx

Is dit een 3 (ha) bod over 3 (cl) ? Wat is sterker, is 3 (ha) sterk volgens het principal of fast arrival of houdt het gewoon 3 SA open als optie? En moet je nog wat doen over 4 (ha)? De handen fitten natuurlijk prachtig dus dat lijkt me een beetje naar de kaarten toepraten.
Kees

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by Kees »

Tegenover een mancheforcing wil je best nog wel wat. 3 (ha) is een redelijk begin om dat uit te vinden. Na 3SA bij partner begint het op een singleton hartensteun te lijken. Niet eenvoudig hoe je verder wil:

stel dat partner iets als

AB
x
HVBxx
AHxxx

heeft, dan is het probleem nog altijd om twee hartenlosers te vermijden. Wellicht dat 5 (ha) hier nu om vraagt, maar dat is verre van zeker.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by frank »

Nou met de harten 3-2 kun je 2 losers weggooien op (di) HV dus dat lijkt me kansrijk genoeg.

De eigenlijke vraag die ik had is echter nog steeds niet duidelijk beantwoord (omdat het 3 (cl) bod op meer weerstand kwam te staan dan verwacht). Stel dat je wel een 3 (cl) bod hebt, wat zijn dan de betekenissen van de harten biedingen. Dus 3 (ha) - 3 SA - pas, 3 (ha) - 3 SA - 4 (ha) en direct 4 (ha) .
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Waar ging het verkeerd?

Post by Martin »

Direct 4 (ha) lijkt me een eindbod.
3 (ha) lijkt me tweeledig. Het is of een minimale hand met 6 (5) matige (ha)'s, en laat partner de keuze tussen 4 (ha) en 3SA. De andere optie lijkt me een hand met sleminteresse met 6 (ha)'s.
3 (ha) - 3SA - 4 (ha) belooft dus overwaarde in mijn optiek.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply