Trim Trouble (deel 1)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Trim Trouble (deel 1)

Post by K-J »

Een zeer aanraadbaar bridgetoernooi moet ik zeggen, het tweedaagse Homer Simpson toernooi in Ierland (officieel heet het het Holmes Wilson toernooi). Dit jaar gehouden in een luxe en fraai hotel in Trim, niet al te ver buiten Dublin.
Goed georganiseerd, over het algemeen hele leuke tegenstanders, wel een grote groep 'brandhout', maar de zwitserse opzet zorgt er toch al gauw voor dat je tegen teams van gelijk kaliber mag strijden.
Twee tips voor het Dombo toernooi: gedupliceerde spellen en bridgemates. Door de gedupliceerde spellen speelt iedereen dezelfde spellen (in dezelfde ronde) en dat maakt het viertallentoernooi eerlijker en ook leuker omdat je ook met andere viertallen kan vergelijken. De bridgemates zijn heerlijk. Geen gedoe meer met briefjes die kwijtraken of niet ingeleverd worden. De uitslag van de ronde is direct uitgerekend en te tonen. En je zou ook nog een butleruitslag kunnen uitrekenen (werd in Trim niet gedaan overigens).

Afijn. Het toernooi leverde ook de nodige bridgehoofdpijn op, zoals deze westhand tegen het Ierse mannenteam:

Zuid/Niemand
(sp) V
(ha) xxx
(di) 10xxxx
(cl) xxxx

Het lijkt niet direct een moelijke hand, maar na het volgende biedverloop heb je een probleem:

..........KJ
Zuid....West....Noord....Oost
pas.....pas......1 (sp).....dbl
2 (sp)...pas......3 (ha).....4 (ha)
pas.....pas......4 (sp).....dbl
pas.....???

3 (ha) was een help suit trial.
Wat doe je?
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Trim Trouble (deel 1)

Post by Martin »

Maat heeft denk ik een 2623 achtige hand, bijv. iets als
(sp) xx
(ha) AHVxxx
(di) AV
(cl) HVx
Zijn hand is eerder extremer dan vlakker.
Waarschijnlijk gaat 4 (sp) wel 1 down, maar ik betaal mijn verzekeringspremie en bied 5 (ha).
Op een goede dag levert 5 (ha) bieden een dubbele mancheswing op, op een slechte dag ga je voor 300 terwijl je 100 kon oprapen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Trim Trouble (deel 1)

Post by een domme aap »

Hm, Noord heeft wat eigenaardig geboden. Eerst een manchepoging tegenover zijn 6-9 maat, en dan toch maar 4 (sp) bieden. Waarom niet gelijk 4 (sp) om het probleem bij de buren te leggen? Is ie nu aan het uitnemen, of worden wij hier geflest?
Geen idee eigenlijk, maar ik heb best een aardige hand voor 5 (ha). Ik kan vermoedelijk 1 of 2 schoppens introeven en onderwijl snits over de openaar nemen. Verdedigen lijkt me niet aantrekkelijk met drie hartens mee. Zeker als de help-suit van de leider klopt (overigens: wat is dat toch een help-suit??? xxx/Hxx/Bxx/xx/HBxx? Kan iemand me het vertellen?) kan de dummy wel eens erg kort in harten zijn en is verdedigen niet zo lekker.
Ja, ik bied 5 (ha).
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Kees

Re: Trim Trouble (deel 1)

Post by Kees »

Een helpsuit is ideaal om de verantwoordelijkheid over het eindcontract te splitsen. Wanneer het contract maakt dan was het door de helpsuit, wanneer het downgaat dan was het ofwel door het zitsel, ofwel door slechte kaartwaardering van partner.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Trim Trouble (deel 1)

Post by nijn11 »

Pas, dan maar -590. Ik vrees dat maat schoppenpunten heeft - iets als AH, AVxxxx en nog een heertje en een vrouwtje laag. Hoewel dat ook een hand voor dubbel op 3 (ha) is. Anyway - 5 (ha) lijkt me geen feest (je komt met deze hand alleen in dummy door (sp) H af te troeven). Het verdedigen van 4 (sp) ook niet, maar dat is wel het voorstel van maat. Een overslag in 4 (sp) lijkt me ook niet te gebeuren, en dus neem ik -170 voor de lieve vrede als alles misgaat. En ach, je weet nooit.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Trim Trouble (deel 1)

Post by Roelf »

Na 2 (sp) ziet noord blijkbaar dat het wel 4 (ha) voor ons moet zijn. Hij doet een ultieme poging om ons daar uit te houden via een neptrial. Als blijkt dat mijn maat daar niet in loopt, onmaskert hij zichtzelf door uit te nemen.
Nu lijkt het me dat als maat solo 4 (ha) denkt te maken, ik nog wel een slagje voor hem meebreng in de vorm van een introever. Ik bied dus nog 5 (ha) . Sluit me voor deze afweging verder aan bij Martin.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Trim Trouble (deel 1)

Post by K-J »

Gadver, zeer irritant om te lezen dat vrijwel iedereen dit goed doet :( .
Ik blijf het een erg moeilijk probleem vinden en ik ben er nog steeds van overtuigd dat de waarheid meer in het midden ligt dan uit de stemverhouding hier blijkt, maar in de praktijk moest je inderdaad 5 (ha) bieden, want 4 (sp) was koud en 5 (ha) gaat één down.

Partner (oost) had:
(sp) xx
(ha) AHVxxx
(di) AHx
(cl) HB

De leider (noord) had:
(sp) AHBxxxx
(ha) Bxx
(di) xx
(cl) A

en in de dummy (zuid) kwam:
(sp) xxx
(ha) x
(di) VBx
(cl) V10xxxx

Ik besloot dus te passen op 4 (sp) gedubbeld. Tja, het is goed als partner (cl) Ax i.p.v. HB heeft, maar het mocht helaas niet zo zijn. Nu was het een wash in plaats van 10 impen in de plus (aan de andere tafel bood ons nevenpaar direct 4 (sp) i.p.v. het domme 3 (ha), waarna oost met de hand van Remco weinig anders kon doen dan doubleren (of zijn er mensen die nu 5 (ha) zouden bieden met de oosthand?)
Post Reply