Hartens in je eentje

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Hartens in je eentje

Post by frank »

Welkom op het forum Jan!

Wat je je af moet vragen is of er nog een manche inzit tegenover een voorgepaste maat. Dan moet hij wel precies de goede plaatjes hebben. Ik zou denk ik 3 (ha) openen.

Als ik 1 (ha) open dan inderdaad nog een keer 2 (ha) maar na 3 (di) houd ik het voor gezien. Als maat het goed vindt, vind ik dat ook.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Hartens in je eentje

Post by Martin »

Ik open gewoon 1 (ha), ongeacht de kwetsbaarheid en zowel in paren als in viertallen. Ik zal eerder 4 (ha) openen dan 3 (ha). Maat heeft echt niet zoveel nodig om het 4 (ha) te laten zijn. Met iets lelijks als (sp)VBxx, (ha)H, (di) xxx, (cl) Bxxxx zit het al op snit (ok, er zit misschien een (cl)-aftroever in), met (sp) Hxxx, (ha) x, (di) xxx, (cl) Axxxx is het snitloos 4. Na een 3 (ha) opening kom je nooit meer in de manche, ook als maat 10 punten heeft.

In het gegeven biedverloop ben ik eigenwijs en bied ik mijn (ha) nogmaals. Ik vind dat mijn tussenkaarten in (ha) daar goed genoeg voor zijn :-).
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Hartens in je eentje

Post by frank »

Ja zo kan ik ook handen bedenken. Met Vxx Hxx HVxxx XX heeft maat een prachthand maar verlies je een slag in elke kleur. Maat moet dus ten eerste punten hebben en ten tweede moeten ze in beide zwarte kleuren zitten. Ik acht de kans dat ik de buren moet pesten toch groter.

Mijzelf teruglezend ben ik het misschien toch wel eens met de derde keer (ha) nu de kans op verspilde ruitenpunten zoveel kleiner is geworden.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Hartens in je eentje

Post by Martin »

frank wrote:Ja zo kan ik ook handen bedenken. Met Vxx Hxx HVxxx XX heeft maat een prachthand maar verlies je een slag in elke kleur.
Als maat deze hand heeft, en de tegenstanders dus met slechts 7 (di)'s samen die ook nog eens matig van kwaliteit zijn op op 3 niveau bieden, dan feliciteer ik de tegenstanders met hun goedgetimede actie en geef ik maat op zijn kop dat hij de (ha)'s niet een keertje steunt. En zelfs met de hand die je geeft ben ik nog niet down (misschien starten ze wel (sp) :-)).
Ik verwacht bovendien dat maat wel wat punten heeft, ik heb er maar 12, links biedt ook maar een keer, en rechts heeft (di)-fit maar wil niet gelijk steunen. Dat neigt naar een vrij zwakke hand met 3 (di)'s. Ik taxeer maat dus wel op wat punten.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Hartens in je eentje

Post by nijn11 »

Een echte bikkel opent natuurlijk 1SA en past op de schoppentransfer van maat. 8-)
Om vervolgens 4 (ha) te missen, natuurlijk.

En verder heb je maar 5 losers en kun je jezelf dus sowieso 3 (ha) permitteren. Kortom, 4 (ha) (of een Namyatsy equivalent) kan best in de 3e hand. In het biedverloop van Jan lijk je nu spekkoper te worden - tenzij één van je flanken besluit toch maar eens voor de grap 3SA te proberen als je vol zelfvertrouwen maar met uiterlijke twijfel 3 (ha) piept. Iek!
Overigens zou ik hier wel willen weten wat voor zwakke 2-openingen maat niet gedaan heeft.

(wat een daft verhaal is dit eigenlijk :? )
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Vindaloo

Re: Hartens in je eentje

Post by Vindaloo »

Als je met dit soort handen 3 (ha) wilt openen moet je ook bereid zijn ze in 3NT te doubleren (en ertegen kunnen als het gemaakt wordt). Maar de kans dat ze een (sp) -fit hebben is me te groot, dus de keus gaat tussen 1 (ha) en 4 (ha) . Ik verwacht dat links heel vaak een opening met (sp) 's zal zitten en dan heb je het altijd moeilijk na een 4 (ha) opening voor je neus, dus dat bied ik maar. Dat voorkomt ook dat ik nog 1, 2 of meer lastige biedbeslissingen moet nemen op dit spel.
Post Reply