Bridge World probleem

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Jannes

Bridge World probleem

Post by Jannes »

In de Bridge World een peculiar problem. Wat vinden jullie? Er werd overigens ook nog terloops iets over Walsh vermeld, en misschien maakt dat het probleem anders.

(sp) HBx
(ha) 9xxx
(di) AVBxx
(cl) x

1 (cl) - 1 (di)
1 (sp) - ???
Kees

Re: Bridge World probleem

Post by Kees »

Ja, als je Walsh en XYZ (dubbele checkback) speelt, dan heeft partner nu een 54 zwart beloofd en kan jij nu 2 (cl) bieden. Na partners te verwachten 2 (di) bod (bijna verplicht) kan je nu 2 (sp) bieden. Dat is inviterend, maar aangezien je met inviterende handen en een 4 kaart de ruitenkleur overslaat zal het wel een 3 kaart moeten zijn.

Zonder gadgets is 3 (sp) ook wel een leuk bod, dat krijg ik bijna elke dag op BBO van mijn partners.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Bridge World probleem

Post by HenkU »

Ja, ik kan me best voorstellen dat dit een probleem is: voor 1NT ben je wel erg sterk, 2NT kan maar daar heb je liever een echte stop voor, 2H is (of althans was ooit) mancheforcing in BWS en tegenover een heleboel brakke 12 punters wil je echt niet in de manche zitten, voor 3R invite heb je een ruiten te weinig. 3S belooft ook een troefje meer. Kortom, aardig probleem.

Walsh heeft als consequentie hier dat partner geen balanced 4333 of 4432 heeft. Of dat veel uitmaakt, waag
ik te betwijfelen.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Bridge World probleem

Post by Remco »

Ondanks mijn mooie (sp) 's wil ik toch nog even niet steunen. Na de verwachtte (ha) -start ben je al ongeveer troefkort. En blijkbaar spelen we geen Walsch want anders zou je nu begonnen zijn met 1 (ha) . Of heeft iedereen besloten dat deze (ha) -kaart geen 4krt is? Tot nu toe wordt ik nog niet heel warm van deze kaart. Mijn partner moet nog overwaarde hebben wil het een manche voor ons kunnen zijn. Ik kies daarom voor het voorzichtige 2 (di) wat bij mij ongeveer 8-10 punten beloofd. (Een direct 2 (di) bod beloofd 4-7 en een 6 krt.) Met 2 (di) geef je maar ook ruimte om 2 (ha) te bieden om je kaart op te vragen waarna je met 3 (sp) je kaart aardig hebt omschreven.

Kees overigens speel ik geen checkback na 1 (cl) -1 (di) -1 (sp) . Zeker als maat een 5/4 (cl) / (sp) belooft dan wil ik 2 (cl) als echt en non-forcing kunnen bieden.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Bridge World probleem

Post by nijn11 »

Ik hou het maar op 2 (ha) . Dat wordt wat eng als maat een 6-4 zwart heeft, maar goed. Als het 3SA is, dan liever in maats hand.
Stoppen onder de manche wordt geen sinecure trouwens, na 2 (ha) .

Overigens: als je Walsh speelt is 2 (ha) nu echt en fossing, toch?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Bridge World probleem

Post by Erik »

Normaal is toch gewoon 2 (ha) ? (10+) maat omschrijf je hand? Je weet nog niet veel meer dan 4-?-?-4

Als je Walsh speelt heb je ervoor gekozen om deze hand als 12+ aan te prijzen door toch eerst je ruitens te bieden, oftewel je had al besloten om naar de manche te gaan. Ook dan bied je nu toch 2 (ha) om meer te weten te komen over de 4-?-?-5 die maat nu heeft beloofd.

Waarschijnlijk gaat het biedprobleem om de hartenstop bij maat. Als maat die nu ontkent herhaal je toch met 3 (ha) de 4e kleur om een halve stop te weten te komen?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Jannes

Re: Bridge World probleem

Post by Jannes »

Als je Walsh speelt dan gaat de openaar over een 1 (di) respons natuurlijk niet nog een 4-kaart hoog bieden met een gebalanceerde drol. Dus partner is niet 4-?-?-4.

Ik vind 2 (sp) niet zo'n gek bod, en omdat ik eerst mijn (di) in de aanbieding heb gedaan beloof ik meteen een inviterende hand.

De handen lijken vooralsnog niet goed te fitten, dus enige voorzichtigheid is wel op zijn plaats.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Bridge World probleem

Post by Martin »

Ik ben niet zo thuis is Walsh, maar ik weet wel dat ik niet blij wordt van het bieden. Ik bied geheel tegen mijn gewoonte in nu toch maar 2 (ha), zelfs als dat mancheforcing is. De andere biedingen vind ik te vaag of onderboden en ik wil een SA-contract in maat's hand hebben. In paren vind ik een zakkerig bod meer in aanmerking komen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply