Rechtsch - of linkschdraaiend

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Jannes

Rechtsch - of linkschdraaiend

Post by Jannes »

Twee biedsituaties, (al dan niet in een 2-over-1-systeem):

1 (sp) - 2 (cl)
2 (ha) - 2NT
3 (sp)

1 (sp) - 2 (cl)
2 (sp) - 2NT
3 (ha)

Mij werd verteld dat beiden een 6-4 tonen, eerste toont een max, de tweede een minimum.

Unanieme consensus vs Calimero Jannes die nog nooit van deze aanpak had gehoord. Zijn zij nou zo goed, of ben ik nou zo dom? En nee, op die vraag hoef ik geen antwoord.

Ideeen/meningen?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Rechtsch - of linkschdraaiend

Post by Erik »

Ik heb altijd geargumenteerd dat 2 (ha) 4 extra kaarten vertelt en 2 (sp) maar 1. Vanuit die optiek zou het 2e biedverloop er nu op duiden dat je misschien een 7-4 hebt gehad, maar neem je dan het risico dat er op 2 (sp) gepast gaat worden? Dan wil je toch altijd 4 spelen?

Volgens de door jou aangegeven redenering lijkt het meer een sorry bod voor het openen van een lelijke 10 punter volgens de regel van 20 waarbij jij je realiseert dat maat in 2NT nooit bij jouw hand kan komen als ze beide azen een rondje ophouden. Maar dan had je beter alsnog 3 (sp) kunnen bieden toch? In 3 (ha) ga je die schoppens ook niet bereiken. I.p.v. ingewikkelde biedafspraken kun je beter afspreken welke rommel je wel en welke je niet opent. Probeer je nu voor 1 down te spelen in een kleur omdat je bang bent dat je 2 down gaat in NT? Bovendien, wat is de bedoeling van het maximum/minimum? Maat omschrijft toch precies de kracht van zijn hand? Is biedverloop 1 dus mancheforcing? Ik ben hier denk ik te dom voor. Wat nu als maat in biedverloop 2 ineens hartenaansluiting blijkt te hebben? Is je singleton/renonce dan ineens genoeg herwaardering om toch naar de manche te gaan? Maar ja, maat moet erop passen. Ik zou afspreken dat biedverloop 2 verboden is op straffe van de rest van de avond gratis drank voor maat.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Rechtsch - of linkschdraaiend

Post by frank »

In eerste instantie lijkt het nogal uit te maken of 2 (sp) forcing is of niet. Maar misschien valt dat wel mee. 1 (sp) - 2 (cl) - 2 (sp) lijkt me ook in een MF situatie betekenen "laat ik eerst maar mijn minimum vertellen, de 4-kaart (ha) komt nog wel". Dus na 2 NT is 3 (ha) op zoek naar de beste manche. Als 2 (sp) niet forcing is betekent 2 NT vragen of je nog wat overwaarde in de hand kan ontdekken (anders gelijk pas). In dat geval wederom 3 (ha) : ja, op zoek naar de beste manche. De 4-4 fit in harten is nog steeds mogelijk. Als je 2 over 1 als "forcing tot 2 NT" speelt kan ik niet zo snel een betekenis bedenken, misschien is het dan die 10-punter op zoek naar contractverbetering.

1 (sp) - 2 (cl) - 2 (ha) - 2 NT - 3 (sp) lijkt me in alle gevallen overwaarde aangeven. Waarschijnlijk moet je daarna gaan cue-en voor (sp) , met 2 NT is de hand omschreven (er vanuit gaande dat het een minimum is, zo nee hebben we een andere discussie), of 4 (ha) bieden.
Kees

Re: Rechtsch - of linkschdraaiend

Post by Kees »

Ik ken deze variant wel in de situatie

1 (sp) - 1 SA

nu is in de Amerikaanse school er een verschil van mening hoe te bieden met een 6-4 hoog.
De zwakke handen hebben de keus tussen harten en schoppen, het idee is dat je de punten telt in elke hoge kleur en de kleur met het hoogste aantal moet bieden. Dus met

AHxxxx
HVBx
xx
x

moet je 2 (sp) herbieden

en met

HVBxxx
AHxx
xx
x

2 (ha) .

Met sterkere handen bied je in principe eerst 2 (ha). Om daarna nog een duwtje te kunnen geven.

Na een 2/1 antwoord heb ik geen idee, ik zou zelf ook dom de hartens bieden.
Vindaloo

Re: Rechtsch - of linkschdraaiend

Post by Vindaloo »

Ik denk dat Kees' verhaal over kleurkwaliteit ook hier opgaat. Neem een Hand:

(sp) AHxxxx
(ha) Bxxx
(di) AH
(cl) x

Niet bepaald een minimum, maar ik zou deze hand toch eerder plaatsen in biedverloop 2 dan in biedverloop 1. Maar met

(sp) Vxxxxx
(ha) AVBx
(di) Hx
(cl) x

toch niet bepaald een maximum, zou ik liever volgens het eerste schema bieden.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Rechtsch - of linkschdraaiend

Post by Martin »

Jannes wrote:Mij werd verteld dat beiden een 6-4 tonen, eerste toont een max, de tweede een minimum.
Dat heb ik ook wel eens gehoord (ik speel het zelf nl. ook zo, al is bij ons alleen 1M-2 (di) MF). Het idee kwam van mijn partner, ik bood ook altijd op basis van kleurkwaliteit, maar het hebben van een mechanisme in een 2/1 systeem om de kracht van de handen aan te geven is ook handig.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply