genept of vals?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Kees

Re: genept of vals?

Post by Kees »

Ja, dank zij je lieve partner weet je nu meteen dat 2SA een geintje was. Hoe verder is een tikkie lastiger, als partner iets als

xx
Hxx
Ax
AVBxxx

heeft dan heb je wel wat spel in 5 laag. Maar zij halen dan ook niet erg veel slagen. Toch maar gewoon doublet.
Kees

Re: genept of vals?

Post by Kees »

Daar kan je altijd mee wachten tot ze de manche bieden en alsnog uitnemen. 3 (cl) hoort wel wat te beloven.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: genept of vals?

Post by K-J »

Ik verwacht lengte in de hoge kleuren bij oost, met ook nog wel de nodige plaatjes in de hoge kleuren.
Dat betekent dat partner waarschijnlijk vrij veel in de lage kleuren heeft en daar zijn/haar plaatjes in heeft. Een 1-2-4-6 verdeling bij partner lijkt mij redelijk in de richting. Geef partner 3 van de 4 tophonneurs in klaveren en ruiten en 5 laag lijkt erg dichtbij, terwijl 4 (sp) niet veel downgaat.
We weten helaas de kwetsbaarheid niet. Daarvan zal ook afhangen hoe snel partner even 3 (cl) uit zijn/haar bak hikt, maar ik neig er toch naar om 5 (cl) te bieden.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: genept of vals?

Post by Erik »

Ik kan me natuurlijk voorstellen dat Elske dacht te kunnen preëmpten nu Oost een sterke hand heeft afgegeven en haar maat heeft voorgepast, maar mij lijkt dat vragen om problemen. Maat moet nu kunnen vertrouwen op iets degelijk. Preëmpten doe je dan maar op 4 of 5 niveau. Bovendien neemt 3 (cl) nul tot weinig biedtruimte weg. Elske heeft dus een opening. En West heeft maximaal VBxxxx. In deze tijden best een degelijke preëmpt.
Oost heeft blijkbaar dan een te licht 2NT bod gehad en dus waarschijnlijk veel lengte in beide hoge kleuren. Volgens mij heb jij dan dus nu een verschrikkelijk slechte verdedigende hand, maar een extreem mooie aanvallende hand. Bieden dus.
Misschien had je, al anticiperend op een Oost die zich niet heel simpel uit een bieding zal laten drukken, beter ff 3 (di) kunnen piepen. Als maat helemaal niets kan laten horen in de hoge kleuren dan lijkt een manche of slem in een minor een betere optie. Vanaf het begin wil ik op mijn gevoel 5 (di) bieden omdat maat haast wel lengte moet hebben. een 4-6 laag lijkt het toch wel te zijn. Met eventueel ontbrekende punten goed bij Oost moet 6 (cl) toch altijd wel een kans hebben terwijl maat op 5 (cl) zeker zal passen. Helemaal als Elske 7 klavers heeft. Ik ben er dus uit
Het wordt 6 (cl)
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: genept of vals?

Post by nijn11 »

willemm wrote:Mocht dat zo zijn wel even melden bij de arbiter: er zijn mensen die dit zo regelmatig doen dat de partner er rekening mee gaat houden.
Sterker nog: het mag niet, wegens rood. Vergeet niet dat de multi alleen maar in Nederland is toegestaan (uit commerciële overwegingen) - gerommel is dus uit den boze. Dus, note to self: call ref

Anyway, ik pas ook - met 3SA is de situatie forcing gemaakt en da's wel zo lekker. Ik hoef niet alle beslissingen te nemen...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: genept of vals?

Post by nijn11 »

willemm wrote:elske kan niet passen natuurlijk na jouw 3SA bod.

Maar je had wel de arbiter moeten roepen - niet direct om de score aangepast te krijgen, maar meer om de psych te melden.
Maar wat had Elske dan moeten doon, sorry, doen? Dubbel, vanwege aasheeraas, of 5 (cl) ? En plak je d'r de zesde nog aan vast na 5 (cl) ? Of juist na dubbel?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: genept of vals?

Post by Erik »

willemm wrote:elske kan niet passen natuurlijk na jouw 3SA bod.
nijn11 wrote:Anyway, ik pas ook - met 3SA is de situatie forcing gemaakt en da's wel zo lekker. Ik hoef niet alle beslissingen te nemen...
Ik citeer van Bridgevaria.nl

"Bridgebargoens 33
forcing pas(s) = Pasbod als men niet durft te bieden maar partner nog de schuld wil kunnen geven als het verkeerd afloopt. (Dit uiteraard in tegenstelling tot de betekenis zoals die in de gevestigde bridgebijbels is te vinden.) Scoort hoog als oorzaak van ongedubbeld tegengespeelde uitnemers."

;)
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply