't kan spannend zijn

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

't kan spannend zijn

Post by Erik »

De setting is als volgt. We staan 6 VP achter op de nummer 1 en vandaag is de onderling confrontatie. Voor ons de één na laatste van het seizoen, voor onze tegenstanders de laatste. Die hebben nog een bye tegoed en gaan dus nog een 18 krijgen. Als we nu gelijk spelen hebben we nog een minieme kans om 25 te scoren in de laatste wedstrijd. Maar ons makke de hele competitie is dat we onvoldoende uithalen tegen de zwakkere tegenstanders. Om een beetje reële kans te houden moeten we dus een 18 halen hier.

De eerste helft gaan de impen een beetje heen en weer. Inschattingsfoutje bij ons, een heel erg scherpe manche van de tegenpartij en 7 impen weg in een deelscore-swing. Wij daar tegenover een aantal overslagen, biedfoutje van de oppies en een scherpe manche terug oftewel 29-30 bij rust.

Het eerste spel van de tweede helft voelt niet echt goed. Vervolgens een manche gehaald die altijd geboden lijkt te gaan worden, maar die mogelijk toch down had gekund. Nog geen reden om aan te nemen dat de balans ernstig in ons voordeel is gaan schuiven en dan halverwege de tweede helft raap je, kwetsbaar, de volgende collectie op.

(sp) HBT9x
(ha) A9x
(di) ABT
(cl) xx

Op het eerste gezicht niet onaardig maar geen hand waarvan je vuurwerk gaat verwachten. Totdat partner een stopkaartje op tafel legt en 2NT uit zijn bakt tovert. Daarmee belooft hij een gebalanceerde hand met 18-19 punten (5krt hoog mogelijk). Samen dus 31-32 punten en beide gebalanceerd en dat tempert toch enigszins het initiële enthousiasme van die sterke opening.

Er zijn nogal wat overpeinzingen te maken. Als het slem erin zit heb je het nodig en hoe moet je dat dan aanpakken? Aan de andere kant, als het er niet in zit wil je hierop niet je kansen voor de wedstrijd vergooien.

Een aantal plannen heb ik de revue laten passeren

Plan 1. 3 (ha) - 3 (sp) - 3NT en einde oefening van mijn kant
Plan 2. Idem Dito, maar als partner naar 4 (sp) gaat alsnog een slempoging doen
Plan 3. 3 (ha) - 3 (sp) - 4NT (is dit: a. Om een maximum vragen? - b. Om azen vragen? - c. Om problemen vragen?)
Plan 4. 3 (cl) (Niemeijer) en daarna Kwanti
Plan 5. 3 (cl) (Niemeijer) en alleen verder als maat een 4krt (sp) of 5krt (ha) heeft
Plan 6. De dood of de gladiolen. Gewoon 6NT op tafel leggen.

Meestal verkloot ik dit soort acties en kan ik alleen achteraf even bij jullie navragen of ik nu echt weer debiel gedaan heb. Dat laatste kan nog steeds zo zijn, maar ik heb in elk geval voor één keer de juiste beslissing genomen (qua uitslag dan). Ik wil jullie graag meenemen in de suspense en ben erg benieuwd naar jullie keuzes en argumenten.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Kees

Re: 't kan spannend zijn

Post by Kees »

Om te beginnen, dank je wel voor de mooie setting.
Eerst een kleine vraag. Hoe vrij is partner met zijn 2SA opening (18-19).
Heeft hij soms een hele mooie 17 punter ? Een zeskaart laag ?
Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je met zo'n 2SA opening ook graag met de volgende handen dat wilt openen:

AB
HBx
Hx
AB10xxx

of

Hxx
ABx
Hx
AV109x

Maar goed, dat is nu partners verantwoordelijkheid. Mocht je het speeltje hebben dat partner een schoppen transfer kan weigeren met een vijfkaart harten en een doubleton schoppen of het speeltje dat hij de transfer alleen aanneemt met een fit, dan kan je dat speelgoed nu mooi uit de koffer halen. Tegenover een 18-19 sans lijkt me dat dit geen geschikt speelgoed is, maar ach.
Ik zou zelf beginnen met een transfer naar schoppen, gevolgd door 4SA kwantitatief.

Je hebt niet heel veel nodig bij partner om 12 slagen te halen, iets als

Vx
HVBx
Hxx
AHxx

maakt 6 SA ijzig. Maar een schoppenplaat is wel prettig bij partner, want als hij dit heeft

xx
HVBx
Hxx
AHVx

dan is 6SA wat scherp, al zul je het wel vaak maken.
Als partner vier troeven mee heeft en een mooie hand, dan kan hij misschien een beschrijvende transferweigering doen,

met

AVxx
HVBx
xx
AHx

is 4 Harten wel een fijn bod als dat een mooie zijkleur belooft.
Dit is natuurlijk allemaal gewauwel. Ik begin gewoon met een transfer naar schoppen en zie daarna wel.
Als ik "at gunpoint" met een robot tegenover me moet beslissen wat ik nu moet doen, dan zou ik schoppen als troef vast stellen (via een 4 harten transfer) en daarna azen en troefvrouw vragen. Dat is wel wat lomp.
Benieuwd naar het vervolg, al klinkt het alsof de afloop op dit spel in ieder geval in orde was.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: 't kan spannend zijn

Post by nijn11 »

Ik voel wel wat voor 3 (cl) en na 3SA zie ik wel hoe mijn pet er bij waait: 4SA of 6SA. 4 (sp) kan ook wel, maar dat durf ik niet want weet niet wat voor kracht maat daarbij verwacht.
Verder zijn er nog allerlei leuke dingen uit boekjes te halen, bijvoorbeeld over 4 (cl) en 4 (di) in deze situatie (transfers) of je kunt 4 (ha) en 4 (sp) als Super-Smolen spelen
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Jannes

Re: 't kan spannend zijn

Post by Jannes »

Ik voel het meest voor een transfer op 3-niveau, gevolgd door een kwanti-jump naar 4NT. Maat verwacht dan wel een aardige (sp) kleur als slagenbron. En kan zo iets beter zijn/haar hand beoordelen.

Als ik maat's Azen wil weten, dan transfereer ik wel op 4-niveau gevolgd door 4NT.

Een nadeel van sophisticated bieden is wel dat de tegenstanders meeluisteren. Een botte 6NT legt wellicht ernstige druk op een tegenstander, die na het vinden van de maakstart ook nog eens de wind van voren krijgt van partner. Mocht de setting minder spannend zijn dan geschetst, dan heeft dat ook zo zijn merites.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: 't kan spannend zijn

Post by HenkU »

Ik doe 3 (ha) gevolgd door 4NT (kwanti). Iets anders kan ik eigenlijk niet bedenken.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: 't kan spannend zijn

Post by Remco »

Ook ik volg plan 3 en ik wil graag dat maat speelt, gezien mijn klaveren bezit. Als maat de transfer weigert met 3Sa (5 hartens) dan que ik met 4R en vraag azen met (ha) troef. Als maat weigert met 4 laag dan stoom ik door naar 6 (sp) als we niet te veel key-cards missen.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: 't kan spannend zijn

Post by nijn11 »

Remco wrote:...Als maat de transfer weigert met 3Sa (5 hartens) ...
Hmm. Denk je dat maat weet dat dat dat betekent?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: 't kan spannend zijn

Post by Erik »

Dank voor alle reacties.

Inmiddels hebben we duidelijk doorgenomen waarom 4NT na 3 (ha) - 3 (sp) kwanti moet zijn (als je schoppen wilt spelen kun je cue-en) maar aan tafel durfde ik niet. Ik koos dus voor 3 (cl) en over zijn 3NT antwoord gooide ik er gewoon maar 4NT in. Nu was Hugo aan zet en die maakte het briljant af

(sp) AVx
(ha) VTx
(di) xx (Edit n.a.v. K-J zijn post. Die V hoorde hier inderdaad niet)
(cl) AHVB7

18 punten dus normaal gesproken een pas. Zo niet bij Hugo die vond dat zijn (cl) 7 toch wel tot een slag gerekend mocht worden en dus de gewenste overwaarde symboliseerde en kopte hem naar 6NT. Altijd 12 slagen van top. Na de hartenstart bleek de H verkeerd te zitten dus claimde Hugo maar de rest.
Omdat aan de andere tafel de wedstrijd een kleine 20 minuten langer duurde moesten we nog even in spanning wachten.

Op basis van onze lijst leek het toch wel dat we de tweede helft met 20 of iets meer impen zouden kunnen winnen. Als zij niet ook in 6 zaten... Bij het uitslaan bleek ons nevenpaar ook een zeer mooie lijst te hebben. Op het onderhavige spel werd met Hugo zijn hand 1 (cl) geopend, 1 (sp) geantwoord en volgde een sprong naar 4 (sp) waarop werd gepast. De teller stopte in de tweede helft op 59-18 (88-48) en hadden we dus met 23-7 gewonnen.

12 april kunnen we thuis de promotie veiligstellen als we meer dan een 8 weten te scoren
Last edited by Erik on 28 Mar 2010, 23:53, edited 2 times in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 't kan spannend zijn

Post by K-J »

Ik snap wel waarom Hugo verder bood. Ik tel namelijk 20 punten.... 8-)

Maar goed, ik ga ervan uit dat (di) 7 erg op (di) V lijkt en dat ik die kaart dus heb. Als partner dan na een schoppentransfer een kwanti zou loslaten, zou ik 'm zeker binnengekopt hebben naar 6 (sp) . Wat een monster van een 18-punter heb ik dan zeg. Als partner na 3 (cl) - 3NT verder gaat met een kwanti ligt de zaak iets lastiger, maar denk ik dat ik 'm toch ook volgooi. Die klaverbakkleur is toch wel erg lekker.

Het bieden van de tegenpartij (1 (cl) - 1 (sp) - 4 (sp) ) is van het type houthakkersbridge waar je geen promotie naar de eerste klasse mee hoort af te dwingen. :mrgreen:
User avatar
Tjebbe
Posts: 91
Joined: 10 Nov 2009, 09:23

Re: 't kan spannend zijn

Post by Tjebbe »

Hoi,

Nog even van de andere tafel. Die 1 (cl) - 1 (sp) - 4 (sp) was het laatste spel en toen waren ze er al redelijk klaar mee. Dit hadden ze al achter de rug: 3NT -1; 3NT - 5 (niet doubleren anders komen ze in 4har dat goede kansen heeft); 4 (ha) -1; 2 (sp) ! +1 (voor ons); 2 (cl) in de 4-2 fit (werd ook niet gemaakt);
4 (sp) werd dan ook geboden met het commentaar alles toch fout vanavond dus ik bied maar 4 want 6 zal toch wel niet zitten...

groet Tjebbe
Post Reply