lange lage kleuren

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

lange lage kleuren

Post by guus »

Je hebt de volgende hand:
Ax
-
Axxxx
A10xxxx

Je opent 1 (di) (eens?)
er wordt 1 (ha) tussengeboden en je maat springt naar 3 (di) : Wat 10-11 punten en een 4 kaart belooft. Hoe ga je dan verder?
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: lange lage kleuren

Post by nijn11 »

Ik zou 1 (cl) gedaan hebben, maar kan me ook wel in 1 (di) vinden. Zeker als het bieden zo verder gaat...

Staat de champagne al koud? Maat heeft ruitensteun, geen 4-kaart schoppen, I presume...
BOEM zes kan, maar je kunt ook 4 (ha) bieden. Wat het ook is, het is forcing met hele hele korte (ha)'s. Maat kan nu afzwaaien in 5 (di) met te veel hartenpunten.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: lange lage kleuren

Post by guus »

Het is viertallen en je bent niet kwetsbaar tegen wel.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: lange lage kleuren

Post by Remco »

Nu ben ik ook blij dat ik met 1 (di) begonnen ben. 4 (ha) Lijkt me het mooiste bod. Maat zal nu met veel harten punten afzwaaien naar 5 (di) . Met veel andere punten zal hij/zij hopelijk 4 sch/5 (cl) kunnen bieden. Het zou zelfs nog 7 kunnen zijn maar dat lijkt me niet biedbaar (behalve door het te knallen natuurlijk). Waarschijnlijk heeft rechts weinig (ha) 's aangezien hij/zij geen (ha) 's gesteund heeft. Dus waarschijnlijk komt er 5 (di). En dan houdt ik het voorgezien.

3Sa of 5 (di)? Zelfs in paren zit ik liever in 5 (di) dan in 3Sa want ik zie meer kansen voor een overslag in 5 (di) dan in 3Sa.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: lange lage kleuren

Post by K-J »

Ik zou zeker 1 (cl) geopend hebben. Langste kleur eerst en dat soort simpele regeltjes. Maar nu het bieden zo gaat ben ik wel blij dat het 1 (di) kaartje meekwam bij mijn eerste biedbeurt ;).
Nu wil ik toch wel 6 (di) proberen uit te zoeken en met 4 (ha) doe ik best wel een intelligente poging.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: lange lage kleuren

Post by guus »

RHO heeft
(sp) H10xxx
(ha) 10xxxx
(di) Vx
(cl) x

kwetsbaar tegen niet zou ik zelf niet zo snel 3 ha meer bieden (deze hand moest openen)
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: lange lage kleuren

Post by Remco »

Ik zou met die hand zeker 3 (ha) hebben geboden. 5troeven mee een mooie singleton met eventueel een werkkleur ernaast. Wat verwacht mijn partner meer van me. Een doublet op 3 (di) speel ik als inviterend voor 4 (ha) dus 3 (ha) is zwakker dan dat.

4 (ha) zou ik bieden met gelijke kwestbaarheid. Maar met deze kwestbaarheid is dat je hoofd op het hakblok leggen is. Echter gezien de probleemhand neem je nu wel het ideale bod voor de tegenstanders weg dus is het misschien toch goed. Partner lijkt een behoorlijke dosis punten te bezitten want de tegenstanders hebben er maximaal 23 dus misschien maakt 4 (ha) wel.
Last edited by Remco on 29 Mar 2010, 18:11, edited 1 time in total.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: lange lage kleuren

Post by Martin »

Ik ga mijn stokpaardje weer van stal halen, als maat vrijwillig je vijfkaart biedt, dan steun je die kleur minstens 1 keer. Ik wil, net als Remco, eigenlijk ook 4 (ha) bieden, maar die Vx in (di) en het feit dat we kwets tegen niet zijn laat de balans voor mij doorslaan naar 3 (ha).
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: lange lage kleuren

Post by guus »

Hierbij de verdeling en de biedingen aan beide tafels:
------------ (sp) H10XXX

------------ (ha) 10XXXX

------------ (di) VX

------------ (cl) X

(sp) XX ------------------------- (sp) AX

(ha) BXX ------------------------ (ha) -

(di) HBxx ---------------------- (di) Axxxx

(cl) HVBx ----------------------- (cl) Axxxxx

--------------- (sp) VBxx
--------------- (ha) AHVxx
--------------- (di) Xx
--------------- (cl) xx

bieden aan tafel 1:
2 (ha) -3 (cl) -3 (ha) -4 (cl)
pas- pas 4 (ha) - 5 (cl)
all pas (2 ha belooft beide hoge kleuren)

Tafel 2:
pas - 1 (di) -1 (ha) -3 (di)
pas - pas - pas

zowel 7 klaver als 7 ruiten zit
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: lange lage kleuren

Post by Martin »

Niet echt handig geboden aan beide kanten.
Aan tafel 1:
Als maat kwetsbaar tegen niet 2 (ha) opent, en ik heb
(sp) VBxx
(ha) AHVxx
(di) xx
(cl) xx
dan leg ik eerst maar eens 4 (ha) neer, in de verwachting dat maat dat gaat maken.
Ook oost 's pas op 4 (cl) is wat apart. Je hebt erg weinig nodig om 5 (cl) te maken. Bovendien lijkt het erop dat maat weinig punten in de hoge kleuren heeft, anders had hij wel gedubbeld, 3 (sp) of 3SA geboden. Ik voel zelfs wel wat voor 4 (ha) als slempoging.
Aan tafel 2 doet noord het nu goed door te passen omdat oost ook past, maar als oost 4 (ha) biedt zoals een aantal forummers voorstelt, dan komt 6 wel in zicht (7 is een slecht contract, daarvoor moeten de troeven zo ongeveer 2-2 vallen). Wat dat betreft zou een 4 (ha)-bod van noord goed gewerkt hebben, dan wordt slem bieden wel lastig.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply