Volgen of niet 1

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Volgen of niet 1

Post by Roelf »

Uit de viertallencompetitie:

Kwetsbaar tegen niet
(sp) x
(ha) AHTxx
(di) AHx
(cl) Bxxx

Voor je wordt een multi 2R geopend. Wat doe je?
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Volgen of niet 1

Post by Martin »

Uiteraard bied je, net als Willem lijkt 2 (ha) me de normale actie. Is dit het biedprobleem of komt er een deel twee?
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Volgen of niet 1

Post by K-J »

Partner heeft trouwens wel voorgepast.
Maar dat maakt voor mij niet uit, dit is een absolute no-brainer: 2 (ha).
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Volgen of niet 1

Post by Remco »

Ik kan maar een alternatief verzinnen wat nog enig hout snijdt. Eerst passen en vervolgens 2 (sp) doubleren als informatief om zo ook de andere twee kleuren in stelling te brengen. Het grote gevaar is dat je hem voor 3 of 4 (sp) terug krijgt en dan zou het ook wel eens heel fout uit kunnen pakken. Dus ik bied toch ook 2 (ha) om later misschien nog eens te doubleren. Maar Maat zou natuurlijk best de volgende hand kunnen hebben:

(sp) xxxxx
(ha) -
(di) xx
(cl) AHxxxx

En dan wil je in 6 (cl) zitten. Ik ben benieuwd of dat het bovenstaande gebeurt is of dat Roelf hard is opgeknoopt, waarom anders is dit een post dus Roelf brand los!
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Volgen of niet 1

Post by Roelf »

Ik bood dus ook 2 (ha).
Gevolgd door dbl (neg) pas pas
Doen jullie nu nog wat misschien?
Ik niet.
Openaar had dus de (ha)'s en ik ging -3 voor 800.
Maat had oa 6 kleine (sp) en een renonce (ha) .

Helaas sloeg het spel niet uit, aangezien nevenpaar een curieuze non-multi in het systeem heeft waarbij de 2 (di) opening altijd (ha) belooft...
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Volgen of niet 1

Post by Remco »

Misschien dat maat iets had kunnen doen om ons te redden. Die weet bijna zeker dat links van hem een harten kleur heeft en dat dit rond gepast gaat worden en dat dat niet fijn gaat worden. Misschien dat hij op zijn 6krt 2 (sp) had kunnen bieden. Dat wordt waarschijnlijk iets lastiger geknoopt. Het probleem is echter dat dit misschien ook wel het een en ander beloofd. Echter met een doublet moet je toch kunnen bedenken dat het vluchten is. Een alternatief is redoublet om ook de lage kleuren in stelling te brengen.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Volgen of niet 1

Post by Martin »

Ik zou denk ik in de uitpas toch maar redoubleren en, na het verwachte 2 (sp)-bod van maat, 3 (cl) bieden om de minors aan te geven, met een voorkeur voor de (cl)'s. Dit kan nog veel fouter aflopen dan blijven zitten in 2 (ha), maar zeker als je weet dat je nevenpaar geen multi speelt, lijkt het me moeite waard om te proberen de schade te beperken. Als je nevenpaar wel multi speelt denk ik dat ik gepast zou hebben.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Volgen of niet 1

Post by Erik »

Als je besluit to rdbl dan kun je denk ik maar het beste passen op maats 2 (sp) Je linker buurman heeft namelijk al met zijn negatieve dbl de lage kleuren beloofd. Omdat links beide hoge kleuren heeft ontkend zou ik denk ik zelf ook voor de rbl gaan. Het lijkt mij voor hun veel moeilijker om 2 (sp) te doubleren, alhoewel ze dat misschien doen op pure puntenkracht
Last edited by Erik on 28 Mar 2010, 23:55, edited 1 time in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Volgen of niet 1

Post by Martin »

Waarom heeft links nu specifiek de lage kleuren en ontkent hij (sp)'s? Doublet betekent vast niet ik heb een 5-5 laag, maar voornamelijk 'pass or correct'. Met een hand als
(sp) AHBxx
(ha) xx
(di) Vxx
(cl) Axx
zul je neem ik aan wel doubleren. Als maat (ha)'s heeft wordt het een lekker hapje, en als maat (sp)'s heeft is het ook prima.

Ik ben het wel met je eens dat je niet wegloopt uit 2 (sp) voordat dat gedoubleerd is, maar als dat wel gebeurt, ga ik wel weg.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Volgen of niet 1

Post by K-J »

Partner had overigens geen zes kleine schoppens, maar slechts 5:
(sp) 9xxxx
(ha) -
(di) Bxxxx
(cl) xxx


Links van je zat de volgende hand:
(sp) AHV87xx
(ha) xx
(di) x
(cl) AHVx

2 (sp) gaat dus wel opgeknoopt worden :).
Ook 3 (di) zal niet ongedubbeld kunnen passeren, maar hoe groot dat drama zal zijn is erg onduidelijk en zal voor een groot gedeelte ook afhankelijk zijn van welke hand het speelt:

...................... (sp) 9xxxx
...................... (ha) -
...................... (di) Bxxxx
...................... (cl) xxx
(sp) AHV87x.......................... (sp) 10
(ha) xx................................ (ha) VB9xxx
(di) x.................................. (di) V10xx
(cl) AHVx............................. (cl) 10x
...................... (sp) B
...................... (ha) AH10xx
...................... (di) AHx
...................... (cl) Bxxx

Overigens paste de zuidhand bij ons natuurlijk op 2 (di), enkel zwak met hartens, waarna ik met de westhand 4 (sp) schoot. Nu vond onze zuid dat 'ie een strafdubbel in handen had (ze deden tegen ons met het bieden toch al de hele tijd alles goed). Zijn partner startte nog wel met klaveren (dat was minder goed), maar helaas bleef ik met 4 verliezers zitten. -100 en -800, dus 14 impjes voor de tegenpartij.
Post Reply