bridge voor humoristisch uitgedaagden... wat is 3r?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

bridge voor humoristisch uitgedaagden... wat is 3r?

Post by Floris »

(echt)paren/O/NZ kwetsbaar

Oost
(sp) 9
(ha) AH762
(di) 95
(cl) VB964

niet tegen wel in eerste positie en in een zeer matig veld besluit je deze 10-punter te openen... het bieden verloopt ongestoord (nou ja...):

1 (ha) - 1 (sp)
2 (cl) - 2 (di) * (4e kleur MF)
3 (cl) - 3 (di)
??

wat is 3 (di) hier? en hoe bied je verder? bij ons:

3 (ha) - 3 (sp)
??

en nu?
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: bridge voor humoristisch uitgedaagden... wat is 3r?

Post by frank »

3 (di) is herhaalde vierde kleur. Bij 4e kleur bied je 1) 3 kaart schoppen, 2) Stop, 3) Extra lengte in lage kleur, 4) Niks te melden. We zijn nog steeds op zoek naar de beste speelsoort. Dus nu bied je 1) 2 Kaart schoppen, 2) halve stop 3) Nog meer extra lengte. Heb je geen van allen dus het wordt 3 (ha) . Nu 3 (sp) zal dan wel een keus zijn tussen 4 (ha) en 4 (sp) voor het geval je een mooie zeskaart harten hebt. Dus het wordt 4 (sp) in de 6-1 fit.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: bridge voor humoristisch uitgedaagden... wat is 3r?

Post by Erik »

Volgens mij is de antwoordvolgorde iets anders.
1) 4kaart in de 4e kleur (behalve als je daarvoor 3NT voorbij moet)
2) 3kaart in de kleur van maat
3) extra lengte in jouw 2e kleur
4) extra lengte in jouw 1e kleur
5) stop in de 4e kleur (kan een 4kaart zijn, zie 1)
6) niets te melden

3 (di) is nu de herhaalde 4e kleur. Maat is duidelijk niet geïnteresseerd in onze extra klaveren. Nu is de antwoordvolgorde:
1) halve stop
2) 2kaart in de kleur van maat
3) nog steeds niets te melden

Wat wil maat nu met 3 (sp)? Ik kan eigenlijk niet anders bedenken dan een cue voor harten. Als maat een 6kaart schoppen heeft dan had hij over 3 (cl) meteen 3 (sp) (MF) geboden. Met een doubleton harten dat hij 4 (ha) geprobeerd, met een 5kaart ruiten had hij niet 2 (di) maar 3 (di) geboden en met een 3kaart (cl) nu dan 4 (cl) . Heeft hij allemaal niet. Dus kan hij alleen maar op slemonderzoek uit zijn in de 5-2 fit harten. Ik bied nu dus lekker 4 (ha).
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: bridge voor humoristisch uitgedaagden... wat is 3r?

Post by K-J »

Eens met Willem!
Nu 3SA geeft volgens mij exact deze verdeling aan 1-5-2-5 met een kleine dubbelton ruiten. Maatje kan nu passen met een driekaart ruiten en duimen dat de ruitens 4-4 zitten of dat ze blokken.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: bridge voor humoristisch uitgedaagden... wat is 3r?

Post by Floris »

Floris wrote:(echt)paren/O/NZ kwetsbaar

1 (ha) - 1 (sp)
2 (cl) - 2 (di) * (4e kleur MF)
3 (cl) - 3 (di)
??

wat is 3 (di) hier? en hoe bied je verder? bij ons:

3 (ha) - 3 (sp)
??
tja, ik denk dat 3 (di) hier wel echt moet zijn (hoe kan een mens anders ooit echte ruitens bieden?). Maar de truc was natuurlijk niet wat 3 (di) WAS, maar wat mijn vrouw ERMEE BEDOELDE 8-)

ik dacht veilig 3 (ha) te kunnen bieden en af te wachten, toen daarop 3 (sp) kwam (duidelijk ook een soort-van-ikwil3SAnognietvoorbijmaarkanniksbieden-bod), besloot ik dat 3SA nooit meer goed kon zijn: ik heb geen ruitenstop, en zij blijkbaar ook niet. Ik bood 4 (cl) (=kies uit harten of klaveren)

het spel zat echter zo:

(sp) 9
(ha) AH762
(di) 95
(cl) VB964

(sp) AHV84
(ha) 8
(di) AVBT32
(cl) 7


en mijn vrouw zat op een andere golflengte: ze dacht dat ik 3 (di) wel als echt begrepen had, en nu ik 3SA voorbijging moest ik wel enige sleminteresse hebben, toch? :? Om verdere ongelukken te voorkomen :shock: :!: bood ze maar direct 6SA...

Dan volgt nu de titelverklaring (humoristisch uitgedaagden): na enig nadenken (hij had (cl) AH en mocht starten... kreun...) besloot meneer rechts van mij 6SA te doubleren. Hij kwam uit met (cl) A en vervolgde met (cl) H. Nadat hij die kaart op tafel gelegd had, grapte ik dat hij wel een erg laf doublet had gegeven :)

Meneer rechts was echter niet gediend van mijn grol, en antwoordde in zuiver Starriaans "Hum! dat mag jij vinden! jullie hebben het toch geboden!?" :x
Na het spel "verklapte" de bridgemate hem dat hij 100% op dit spel gescoord had, waardoor de sfeer aan tafel gelukkig weer opklaarde.
De "centre hand opponent" bleef echter nog wel even boos, maar dat is inmiddels ook weer hersteld. :D
wouterf

Re: bridge voor humoristisch uitgedaagden... wat is 3r?

Post by wouterf »

Floris, 3 (di) is hier (in elk geval volgens standaard theorie) herhaalde vierde klaar (wat andere ook al zeiden). 2 redenen hiervoor:

1. Je steunt de vierde kleur altijd met een 4krt mee, als je dus een 4-4 fit hebt kom je daar gewoon in.
Bijv 1 (cl) -1 (ha) -1 (sp) -2 (di) //3 (di) geeft nu een 4144 type hand aan. 4 (di) is nu gewoon echt en SI voor (di) .
2. Direct springen is wel echt en geeft een MF 5/5 hand aan, dus 1 (ha) -1 (sp) -2 (cl) -3 (di) is nu echt en minstens 5/5 (di) (sp) .
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: bridge voor humoristisch uitgedaagden... wat is 3r?

Post by Floris »

ok helder. een 4e kleur met sprong is dus echt. en deze sequentie is dus "herhaalde 4e kleur", maar dit geldt niet als 1 (sp) de 4e kleur is, toch? (two-way)

pfff... weer wat geleerd

ik moet mijn vrouw maar snel leren te relayen ;)
User avatar
nijn11
Posts: 718
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: bridge voor humoristisch uitgedaagden... wat is 3r?

Post by nijn11 »

3 (sp) betekent natuurlijk: bied jij maar sans, lieverd. Je bent immers het mannetje?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply