dubbel biedprobleem

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

dubbel biedprobleem

Post by K-J »

tweede divisie viertallen
niemand kwetsbaar

(sp) H7
(ha) AH764
(di) H5
(cl) A742

Partner opent 1 (di) en, na een pas rechts, bied je 1 (ha) .
Nu splitst het probleem zich.
Aan de ene tafel wordt 1 (sp) gevolgd en gaat het biedverloop als volgt:
1 (di) (pas) 1 (ha) (1 (sp) )
2 (cl) (pas) 2 (sp) (pas)
3 (cl) (pas) 4 (cl) (pas)
5 (cl) (pas) ???

Aan de andere tafel zitten wat jongere honden rechts en links en wordt 3 (sp) gevolgd:
1 (di) (pas) 1 (ha) (3 (sp) )
4 (cl) (pas) ???

In beide gevallen is de vraag wat je nu biedt.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: dubbel biedprobleem

Post by Martin »

Het eerste geval is makkelijk, pas. Partner zegt dat hij een hand heeft die ongeschikt is voor slem.
We missen (sp) A, (di) A en (cl) HV, daarvan ontbreekt er minstens 1 en waarschijnlijk 2. Slem lijkt nu echt tegen de kansen in. Bovendien zit (sp) H ook nog op de tocht.

Op spel 2 biedt maat vrijwillig 4 (cl), dat is MF en belooft een mooie hand, op z'n minst veel speelkracht, aangezien ik maar 6 punten heb beloofd. Ik heb weinig mogelijkheden om de (cl) -fit vast te leggen, 4 (di) en 4 (ha) zijn gewoon echt, 4 NT lijkt me ook echt, dus het enige bod om overwaarde met (cl)'s aan te geven is 4 (sp). Dat bied ik dan ook maar.Ik weet nog niet goed of ik een (cl)-contract ga corrigeren naar SA om mijn (sp) H te beschermen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
wouterf

Re: dubbel biedprobleem

Post by wouterf »

Wat een lafaard met 1 (sp) :roll: , ik zat serieus over 4 na te denken.

Voor Martin overigens, na 4 (sp) biedt maat 5 (cl) . Genoeg voor 6NT?
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: dubbel biedprobleem

Post by Martin »

Wat voor kaart heeft maat? Is het mogelijk dat maat geen (sp) -controle heeft en ook (sp) vrouw niet?
Geef maat
(sp) Bx
(ha) -
(di) AVBxxx
(cl) HVBxx

Dat lijkt me toch wel een minimum voor maat's bieden, maar 4 (cl) lijkt met deze kaart normaal. Ik denk dat ik daarom toch maar 6NT biedt. Ik zal vaak 10 slagen in de lage kleuren hebben en (ha) AH en slechter dan op zit kan het haast niet zijn.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: dubbel biedprobleem

Post by Floris »

met de eerste hand zou ik passen, denk ik: de kans is groot dat maat een paar schoppen heeft zonder stop, en volgens mij kan maat 'gewoon' een 3154 hebben, of niet?

in geval twee bied ik 6SA. na een wetenschappelijke 4 (sp) weet maat echt niet dat (sp) Vx een aardig bezit is, en zal hij vast 5 (cl) bieden. en dan? direct 6SA gokken lijkt me een verantwoorde gok...
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: dubbel biedprobleem

Post by Erik »

In het eerste geval heb je toch niets om over na te denken? Je hebt twee keer duidelijk gemaakt een sterke hand te hebben en na 4 (cl) kan maat geen cue geven. Ik verwacht nu 1 down te gaan. Het liefst zou ik in 5NT zitten, maar dat gaat maat vast niet als 'to-play' opvatten.

In het tweede geval is het maat die de stoeptegels uit de straat biedt. Dan maar eens 4 (sp) op zoek naar 7...
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply