bieden met verwachting

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

bieden met verwachting

Post by een domme aap »

Je bent aan het paren in de tweede divisie en je raapt (kwetsbaar tegen niet) deze niet onaardige hand op:

Hx
AHxxx
HVx
Axx

Rechts van je opent 2 (sp) , desgevraagd uitgelegd als "Muiderberg in schoppen, of zwak met 7 schoppens, of sterk tweekleurenspel, maar dan geen schoppens". "Pardon?". Het verhaal werd herhaald, dus dat speelden ze blijkbaar echt zo. Nou goed, dat moeten zij weten. Voorlopig begin je met doublet (misschien ook niet ieders keuze, maar daar doen jullie het nu maar mee). Links wordt sportief 3 (sp) geboden en partner komt op de proppen met 4 (ha).

Wat nu? Bied je verder, zo ja, hoe?
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: bieden met verwachting

Post by Roelf »

Ik doe een laffe pas.
Ik ga ervan uit dat rechts over 4 (ha) past en nu een Muiderberg heeft.
De (sp) zitten dan meestal 5-4 bij ops en dus heeft maat er 2.
Ik ben dan bang dat maats verdeling identiek of bijna identiek aan de mijne is.
Hij moet dan wel veel nuttige platen hebben voor een goed slem.
Daar kom ik niet allemaal achter. Ook het 5-nivo lijkt me zeker niet veilig.
Bv:
(sp) Bx
(ha) Vxxxx
(di) Axx
(cl) Vxx
Natuurlijk kan het ook zomaar 7 zijn, maar pas lijkt me de kansrijkste gok.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: bieden met verwachting

Post by K-J »

Hmm, ik vind pas wel erg van den laffe. De hand die Roelf geeft is wel het ultieme minimum dat partner kan hebben en zelfs tegenover die rag is 5 (ha) absoluut niet kansloos. Ik doe nog een poging met 4 (sp) en laat het daarna verder aan partner over. Nu maar hopen dat, als we slem bereiken, partner geen (sp) Bx heeft en rechts met kleine schoppen start, waarna partner een onmogelijke beslissing heeft.....
Kees

Re: bieden met verwachting

Post by Kees »

Je kunt altijd nog in een zonder troef slem eindigen, waar je eigenlijk wel blij bent met een schoppenstart naar je Hx.

Ik bied hier ook verder, partner is in de paren kwetsbaar niet verplicht om zijn hoofd op het hakblok te leggen en ik heb nog behoorlijk veel over. 4 (sp) is leuk om te bieden, maar alleen maar als partner daarna klaveren gaat cueen. 5 (ha) als slemvoorstel is ook leuk, maar partner gaat dat enerzijds natuurlijk interpreteren als slempoging zonder schoppenstop en anderzijds als hij het toch als een gewone slempoging interpreteert dan kan je aan je eigen hand ook wel zien dat hij al zo ongeveer zijn hele hand ruimschoots 3 keer verteld heeft en dus gaat hij die poging ook niet aannemen.
Ik ga gewoon azenvragen, dat heeft als voordeel dat de sans contracten in de Hx hand komen (mocht schoppen aas ontbreken).
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: bieden met verwachting

Post by Martin »

Gevoelsmatig bevalt het biedverloop me niet. Rechts heeft gewoon een muiderberg en links heeft maximaal 4 (sp)'s, anders was er wel 4 (sp) gekomen (niet tegen wel). Wat heeft maat dan wel dat hij 4 (ha) kan bieden (met de hand die Roelf geeft zou ik doublet gezegd hebben). Ik denk dat maat (sp) aas heeft, want met twee kleine (sp)'s biedt hij niet zo snel 4 (sp). Dat is op zich slecht nieuws, te veel punten in onze korte kleur. Ik gok dat maat iets als

(sp) Ax
(ha) Bxxx
(di) xx
(cl) HVxxx
of
(sp) Ax
(ha) VBxxx
(di) Axxx
(cl) xx

Met de eerste hand is 5 (ha) niet in gevaar en hangt 6 (ha) af van de troefkleur, met de tweede is 6 (ha) een prima contract. Ondanks mijn negatieve gevoel over het bieden moet ik dus nog wel iets doen.
ik ga ook voor azen vragen, met 1 aas, vraag ik naar troef vrouw, zo ja, dan bied ik 6 (ha). Met twee azen zonder troef vrouw is 6SA wel een optie (omdat het paren is), met twee azen met troef vrouw probeer ik nog 5SA.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: bieden met verwachting

Post by een domme aap »

Post Mortem

In de praktijk bood ik ook door - net als Martin had ik ook geen goed gevoel bij doorbieden, maar ik had toch echt te veel. Ik koos voor 4NT en bood 6 (ha) nadat ik 1 keycard hoorde. Ik ben daar achteraf niet zo blij mee. Maat zal voor zijn bieden echt wel 1 keycard hebben (en waarschijnlijk (sp) A - zie Martin's redenering). Je kan daarna wel naar troef V vragen, maar ook dat is niet zaligmakend. Ik denk dat ik beter 5 (ha) had kunnen bieden om te inviteren voor 6. En, voordat iedereen nu gaat roepen "maar dat vraagt toch om goede troeven!", lijkt me dat in dit biedverloop volstrekt onzinnig. Wat voor kaart moet ik dan hebben? Iets als -, Bxxx, AHVx AHxxx, terwijl de buren 'maar' 3 (sp) hebben geboden. Anyway, ik was ontevreden over mijn eigen bieden.

Maar, Martijn had ook fors geboden (overboden?). Hij had: Ax Bxxx xx VT9xx. Je gaat dus zelfs down in 5 (ha), omdat troef V niet valt... Dus, Roelf met zijn groningse roots heeft het goed aangevoeld, maar staat redelijk alleen in zijn beslissing.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: bieden met verwachting

Post by Martin »

Ik ben het met Dennis eens dat 5 (ha) niet vraagt om goede troeven, maar of het een algemene invite is betwijfel ik. Als je een poging wilt doen heb je 4 (sp), 4NT, 5 (cl), 5 (di) en 5 (ha) tot je beschikking.
4 (sp) is een (sp)-cue, 4NT is RKCB, maar 5 (cl)/ (di) lijkt me een hand die te sterk was voor een 3 (cl)/ (di) volgbod. Dan heb je 5 (ha) nog over, en ik denk, zoals Kees zei, dat dat een slempoging zonder (sp)-stop moet zijn.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: bieden met verwachting

Post by K-J »

En zo komt men dus uiteindelijk wel uit op het 4 (sp) bod.
En wie bood dat ook alweer (als enige in dit veld)..... :D
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: bieden met verwachting

Post by een domme aap »

Heel goed jongen! Je krijgt een zoen van een juf.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: bieden met verwachting

Post by nijn11 »

een domme aap wrote:Heel goed jongen! Je krijgt een zoen van een juf.
... ooit :twisted:
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply