Dubbel biedprobleem 2

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
wouterf

Dubbel biedprobleem 2

Post by wouterf »

Viertallen Allen kwetsbaar
N,All
1. (2 (sp) )-?
(sp) VB
(ha) Axx
(di) xxx
(cl) ABxxx
2 (sp) is muiderberg, tegenstanders spelen een alles of niets strategie mocht dit uitmaken.
Kom je erin met doublet?

2. 2 (sp) -pas- 3 (sp) -?
(sp) x
(ha) HV10xx
(di) AVxx
(cl) 109x
Het bieden is inmiddels op 3 niveau en nu krijg je dit probleem.
Pas of iets anders? (dbl, 4 (ha) ?)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Dubbel biedprobleem 2

Post by Floris »

ik ben bang dat ik m laat lopen.

de eerste hand lijkt me een opgelegde pas. Bij de tweede kun je een doublet overwegen, maar met 11 tegenover een partner die niet kon bieden over 2 (sp) lijkt me dat net tegen de kansen in (te vaak ongedoubleerd -200 enzo)
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Dubbel biedprobleem 2

Post by Martin »

Pas,
poublet. In paren dubbel ik zeker, in viertallen laat ik het denk ik afhangen van hoe eerlijk de tegenstanders bieden. Als 3 (sp) altijd zwak is dan dubbel ik, als 3 (sp) ook met best zware handen gedaan kan worden, dan lijkt passen het beste.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
wouterf

Re: Dubbel biedprobleem 2

Post by wouterf »

Martin wrote:Als 3 (sp) altijd zwak is dan dubbel ik, als 3 (sp) ook met best zware handen gedaan kan worden, dan lijkt passen het beste.
Het lijkt mij geen winnende strategie dit altijd alleen maar met zwakke handen te doen. Zeker met 10-12 punters met een 4krt steun en ergens een singleton zullen de meeste mensen direct steunen.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Dubbel biedprobleem 2

Post by Erik »

De eerste lijkt me toch een suffe pas. Volgens mij moet je met de tweede toch een beetje maat beschermen. Die kan met een volle opening best vast zitten. Met deze hand vind ik het geen probleem om tegen te spelen als maat op mijn doublet past, dus dat kan ik dan wel veilig doen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
roeld

Re: Dubbel biedprobleem 2

Post by roeld »

Hand 1 zou ik passen. 3-krt (ha) en ook vrij zwakke hand.

Hand 2: interessant. Ik neig naar bieden, maar ga dan wel tegen de vorige posts in en bied 4 (ha). Volgens mij heeft maat vrij vaak een probleem na onze dubbel. Met een 3-krt (ha) gaat hij echt niet 4 (ha) bieden. Of willen de dubbelers dat zelf nog gaan bieden over 4 (cl) /4 (di) ? Maat zal immers in dit biedverloop niet zo heel vaak met een strafpas erachter zitten. Het lijkt mij vaker te gebeuren dat we 4 (ha) kunnen maken dan dat we 3 (sp) gedoubleerd mogen gaan tegenspelen.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Dubbel biedprobleem 2

Post by Martin »

@Roel: je bespaart maat idd een biedprobleem. Maar na
2 (sp) -pas- 3 (sp) - 4 (ha)
pas - pas - X - ?

zou ik wel erg veel onvrede hebben. Je hebt geen idee of je in de juiste speelsoort terecht bent gekomen.
De kans dat je in de juiste manche terecht komt is wat groter, maar je gaat ook vaker voor een flink getal.
Alleen als maat een 3-krt (ha) zal 4 (ha) bieden vaak beter zijn dan doubleren, met minder hartens wil je in 4laag zitten, met 4 of meer hartens zal maat zelf wel 4 (ha) bieden.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
wouterf

Re: Dubbel biedprobleem 2

Post by wouterf »

Voor het geval het nog niet obvious was, beide problemen komen van dezelfde hand. Jan had hand nummer 1 en ik nummer 2.

Probleem 1 is vrij simpel, ik vond echter probleem 2 veeeel moeilijker dan de mensen op het forum. Je hebt slechts 11 punten, weliswaar een fraaie hand maar je hebt echt wel een behoorlijke hand nodig bij partner wil het een manche voor je zijn. Zeker als beide opps een nogal ongebalanceerde hand hebben zitten de meeste kleuren scheef en lijkt vrijwel elke manche kansloos. Ik heb een tijdje dbl overwogen maar besloot uiteindelijk om te passen, wel beseffend dat pas net zo gevaarlijk kan zijn als bieden.

Voor Martin: het was tegen Frans Lejeune & Marc Mentink. Beide speler zijn mijn inziens goed genoeg om 3 (sp) ook met opknoophanden te bieden.

Uiteraard zit alles netjes, hartens 3-2, klaveren 3-2 met honneurs verdeeld en ruiten heer goed. Je verliest meestal 1sch, 1ru en 1klaveren.

4 (ha) zou ik overigens nooit bieden, dbl is veel flexibeler. Dbl is alleen fout als maat precies een 3krt harten heeft en zelfs dan zitten de hartens vaak 4-1 tegen. Dit terwijl 5 laag of gedoubleerd tegenspelen zeker ook nog een optie is.
Post Reply