Superaccept?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
roeld

Superaccept?

Post by roeld »

Spelletje van gisteren. Ik ben wel benieuwd wat de rest vindt. Aan tafel was mijn waarde opponent het oneens met mijn conclusie.

Betreft spel1 15, je hebt:
A8x
Ax
AJxx
AQxx

Het bieden verloopt ongestoord:
1 (cl) * 1 (di) **
2SA*** 3 (di) ****

*: of echte klavers unbal of nagenoeg alle 15-19 sansen zonder 5-krt hoog
**: transfer: 4+ (ha)
***: 18-19 SA met exact dubbelton (ha)
****: retransfer

Wat bied je: 3 (ha) of 4 (ha) ? Voor de volledigheid: vind je het uitmaken of het paren of viertallen is?
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Superaccept?

Post by frank »

Ik bied gewoon 3 (ha) . Twee sans is in principe mancheforcing dus waarom zou ik haast hebben? Misschien is maat wel voor slem bezig en dan is het wat onhandig dat je een heel biednivo wegneemt. Zal wel niet nu ik 4 azen heb maar daar ga ik geen speciale afspraken voor maken.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Superaccept?

Post by Floris »

Ik ben onbekend met dit getransfereer, maar de situatie is GF en mijn doubleton harten stat vast, toch?
Dan neem ik aan dat het 'principle of fast arrival' geldt. Ik heb een maximum, dus 3 (ha)

Is 2SA niet GF? dan 4 (ha). Als dat niet goed is had partner geen bijbod.
wouterf

Re: Superaccept?

Post by wouterf »

3 (ha) (ken het spel :))
Ik neem aan dat de 1 (cl) opening vanaf een 2krt gespeeld wordt? In dat geval zal maat erg snel met minder dan 6 punten gaan bieden, zeker met een 5krt hoog. 3 (ha) kan zomaar in de 5-2fit gespeeld moeten worden (HVxxx en verder niks bijv).

Daarnaast is het paren, je zit waarschijnlijk in de beste speelsoort en dat is ten opzichte van de rest van het veld een groot voordeel. 3 (ha) zal vrijwel zeker boven de 50% gaan scoren (tussen 50-70 ofzo, 60% gemiddeld) dus je hebt simpel gezegd nog 40% te winnen terwijl je 60% kan verliezen. In dat geval is het dus ongunstig om een 50% 4 (ha) te bieden.

In viertallen is deze hand veel moeilijker, maar ook hier zou ik vrij simpel 3 (ha) bieden, met dezelfde reden als hierboven (maat kan zomaar 2-3hcp hebben)
roeld

Re: Superaccept?

Post by roeld »

Dank, respondenten! Ter aanvulling: 1 (cl) is inderdaad 2+ bij ons, waarbij we de afspraak hebben dat vanaf een punt of 4 (of wat ervoor doorgaat tegenwoordig : ) ) maat een bod moet doen. 2SA is bij ons dus niet GF (maar natuurlijk wel bijna).

@Wouter: in welke situaties zou jij de 5-2 fit opzoeken op 3-niveau ipv een niveautje lager 2SA afpassen? Ik meende in mijn naïviteit dat maat nu altijd een 6-krt ging hebben. Overigens bijzonder interessant punt over het feit dat je in de juiste speelsoort speelt in paren.

Ik ben denk ik wel om. Zelfs met een hand als (ha) Hxxxxx is 4 (ha) niet helemaal zeker. Soms op snit, maar met troeven 4-1 waarschijnlijk down. Met de K ergens anders, wordt de manche er ook niet beter op. Met vrijwel alle andere handen zal maat nog wel 4 (ha) bieden.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Superaccept?

Post by Floris »

roeld wrote:...Zelfs met een hand als (ha) Hxxxxx is 4 (ha) niet helemaal zeker...
ZELFS? Kan bijbieden op minder dan een Heer? 2-3 hcp, zoals Wouter zegt??
Ik zal wel weer een onwetende precisiepatiënt zijn, maar het is toch gewoon onzin om met alleen (ha) Hxxxx te gaan zitten bijbieden?

Je mist bijna nooit wat door te passen, terwijl je heel snel te hoog komt... Zie deze hand een absoluut maximale 1 (cl) opening, en zelfs 2SA is al down!

20x -100 schrijven tegen 1x +620 is geen winnend bridge. Volgens mij moet je vanaf een Aas bijbieden, maar met bijvoorbeeld twee vrouwen zou ik het alweer niet doen. Zoiets heb ik Tim Verbeek wel eens horen zeggen, geloof ik.
wouterf

Re: Superaccept?

Post by wouterf »

Voor Roel: (ha) HVxxx en verder niks zou ik zeker voor de 5-2fit kiezen, als maat niet Ax heeft dan wordt 2NT een ramp. Hij moet dan immers alles vanuit zijn eigen hand spelen.

Voor Floris:
- als je een zwakke sans speelt is maat dus altijd sterk of ongebalanceerd, je kunt dus redelijk risicoloos meebieden met minder dan 6punten. Daarnaast kun je mee T-walsh en retransfers het bieden vrij simpel afremmen door bijv te passen als maat de transfer aanneemt.
- Verder is het paren --> 1 (cl) zal dus vrij zeker een grafscore betekenen als een groot deel van de rest van het veld gewoon een 15-17sans opent en je via jac transfer in 2 (ha) terecht komt. Ook n u geldt weer wat ik in mijn vorige post al schreef: 1 (cl) zal maximaal 30-40% opleveren, je hebt dus veel meer te winnen dan verliezen door mee te bieden.
- 2/3hcp is misschien wat extreem, vaak zul je dan passen aangezien 1NT ook geen spel zal hebben. Desondanks bied ik vrij snel als ik weinig klaveren heb, met een dubbelton als vanaf een punt of 3. Ook nu geldt ook weer hoe mooi de hand is, bijv (ha) VJxxx met (cl) xx en verder niks ga ik zeker naar harten transferen.
roeld

Re: Superaccept?

Post by roeld »

Floris wrote:
roeld wrote:...Zelfs met een hand als (ha) Hxxxxx is 4 (ha) niet helemaal zeker...
ZELFS? Kan bijbieden op minder dan een Heer? 2-3 hcp, zoals Wouter zegt??
Ik zal wel weer een onwetende precisiepatiënt zijn, maar het is toch gewoon onzin om met alleen (ha) Hxxxx te gaan zitten bijbieden?

Je mist bijna nooit wat door te passen, terwijl je heel snel te hoog komt... Zie deze hand een absoluut maximale 1 (cl) opening, en zelfs 2SA is al down!

20x -100 schrijven tegen 1x +620 is geen winnend bridge. Volgens mij moet je vanaf een Aas bijbieden, maar met bijvoorbeeld twee vrouwen zou ik het alweer niet doen. Zoiets heb ik Tim Verbeek wel eens horen zeggen, geloof ik.
Sorry, ik zal voortaan beter op mijn woorden passen. Natuurlijk zal maat niet op slechts Hxxxx bijbieden. Ik bedoelde het meer als 'zelfs al heeft maat een nuttige H, dan...". Al heeft maat echt niet 6 hcp nodig, zoals wouter al aangaf.
User avatar
een domme aap
Posts: 436
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Superaccept?

Post by een domme aap »

Had je maat op 1 (cl) ook direct zwak (3-6 of zo) met 6 hartens kunnen bieden? Als dat zo is, zou ik gewoon volstaan met 3 (ha) namelijk...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Post Reply