Echt of cue?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Echt of cue?

Post by Erik »

De volgende biedsequentie:
(Kwets tegen niet, mocht je dat belangrijk vinden)
(2 (di)*) - 2 (ha)** - (3 (sp)***) - 4 (cl)
* Multi met zeer gering kans op een fatsoenlijke hand :P
** Duidelijke afspraak. Goede openingskracht en degelijke hand
*** zwak (en mijn maat kan echt rommel hebben)

Wat is nu 4 klaveren? Echt of een cue voor hartens?
Argument 1: je hebt onder 4 (ha) een cuebod nodig om sleminteresse te kunnen tonen. Met goede lange klaveren bied je dan maar 5 (cl) en dus is het een cue
Argument 2: je moet een eigen kleur kunnen noemen zonder 4 (ha) als eindcontract meteen op te geven en dus is het echt

En hopelijk hebben jullie naast meningen hierover nog meer argumenten. Houd daarbij s.v.p. rekening mee dat het ook behapbaar moet zijn voor 1e en 2e klasse bridgers.
Last edited by Erik on 27 Mar 2017, 12:37, edited 1 time in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Echt of cue?

Post by K-J »

Ik ben voor argument 2.
Belangrijker om in de juiste manche terecht te komen na een competitief biedverloop dan een fraai slem uit te bieden.
Als je een slempoging wilt doen moet je hand maar zodanig zijn dat je 5 (ha) kan verdragen.
roeld

Re: Echt of cue?

Post by roeld »

Jan wrote:Zonder afspraken is dit echt.

Bij Wouter en mij is het echter een algemene slempoging in harten. Dat lijkt me belangrijker dan klavers met hartentolerantie. Met lange klavers bied je maar 5♣.
Hier sluit ik me bij aan. Hoewel slem niet het hoogste doel heeft na nare preempts van de tegenstanders, komt de hand met hartenfit en SI nu eenmaal percentueel veel vaker voor dan eigen lange klavers met SI. Dus je wilt denk ik liever wel een cue hebben onder 4M, maar dat kan je alleen afspreken in een bijzonder goed ingespeeld partnership, waarin ook talloze andere goede afspraken gemaakt zijn.

Om het jezelf nog wat moeilijker te maken, is het natuurlijk ook heel interessant om je af te vragen wat dbl en dan 5c bieden etc. is. DBL is hier in mijn ogen veel te hard nodig om altijd de andere 2 kleuren te kunnen beloven.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Echt of cue?

Post by Martin »

Ik heb de afspraak dat je 'altijd' je kleur een keer echt moet kunnen bieden.
4 (cl) is in mijn ogen dan ook echt (hoeft geen (ha)-steun te hebben).

Met een hand als
(sp) -
(ha) xx
(di) Axx
(cl) AHBxxxxxx

wil je geen 5 (cl) bieden, de (ha) vaststellen lijkt ook prematuur, en slem gokken is ook al zo wat, slem kan down zijn en het kan koud 7 zijn.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply