En toen was het niet spannend meer

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

En toen was het niet spannend meer

Post by Erik »

Setting: Laatste competitiewedstrijd van het seizoen. Je hebt 9VP nodig voor het kampioenschap. Mijnheer Bootsma probeert je er al twee weken van te overtuigen dat jij best in staat bent om dat te verknoeien en je maat is nog steeds erg nerveus. In de eerste helft heb je de tegenstander met een fraaie 51-6 op achterstand gezet en dan, als eerste spel na het uitslaan, allen kwets, raap je op:

(sp) HVTx
(ha) x
(di) x
(cl) AHTxxxx

Maat is deler en legt 2 (di) (Multi) op tafel. hmmm, lekkere timing. Wat nu? Als ik 2 (ha) bied zal het wel worden rondgepast en als maat een zwakke 2 in (ha) heeft, dan wil ik liever 5 (cl) spelen. Zal ik dat dan maar gewoon bieden? Nee, laat ik met 2NT gewoon even zijn hand opvragen en dan over de verwachtte 3 (cl) of 3 (sp) (min/max met hartens) alsnog 5 (cl) bieden. Zo gezegd, zo gedaan. Maat komt echter terug met een verassende (en waarschijnlijk ook om Willem een beetje te sarren) 4 (di) , Oftewel semimanchforcing met ruitens. hmmm, lekker, zit vast een singleton klaveren bij. Laat ik eens even de azen opvragen en maat rapporteert en 1 of 4, 4 dus. Waar nu maat in te plaatsen?

Hugo - Erik
2 (di) - 2NT
4 (di) - 4NT
5 (cl) - ??

Als, of mijn klaveren, of maat zijn ruitens lopen, dan is het 7NT, maar als de tegenstanders (cl) Vxx en (di) Bxxx hebben (en bij mij hebben ze dat altijd) dan maken we maar 6NT. 7 (cl) en 7 (di) zijn onzinnig, want als dat zit, dan zit 7NT ook, maar 6 (cl) en 6 (di) zijn ook nog redelijke alternatieven.

Wat doen we?
Go with the flow, oftewel de wind waait onze kant op dus 7NT? En als het mis is, who cares? We staan genoeg voor.
Geef de wind geen kans om te draaien en blijf veilig in een contract op 6 niveau zitten?
Zeg het maar...
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: En toen was het niet spannend meer

Post by een domme aap »

Nou, met handgeschudde spellen en het kampioenschap al in de tas na de eerste helft kieper ik mijn bakje leeg onder de woorden: "he he, dat heb ik het hele seizoen nog niet kunnen doen".
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: En toen was het niet spannend meer

Post by K-J »

Ik ga liever partner nog een beetje uitzuigen. Fout gaan kan het altijd later nog. Dus ik ga eens fijn verder hengelen met 5 (ha). Dat vraagt naar troefvrouw neem ik aan. Over 5NT (of hoger) gooi ik 'm vol in 7NT en over 5 (sp) gaan we leuk verder hengelen met 6 (cl) . Natuurlijk vraagt dat naar klaveraansluiting en dat zal ik maat later dan ook nog wel even duidelijk maken. Altijd fijn voor de tegenstanders dit soort idiote biedseries ("en dat wordt dan kampioen in onze poule" :cry: ).
(ik mis overigens de NEE-schuddende smiley)
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: En toen was het niet spannend meer

Post by Tijntje »

Dit is inderdaad wel het moment om je biedbakje om te stoten met de opmerking "Oeps... nou ja, het ligt er, dus ik heb het geboden" 8-)
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Tjebbe
Posts: 91
Joined: 10 Nov 2009, 09:23

Re: En toen was het niet spannend meer

Post by Tjebbe »

Hoi,

Ik ken het spel :D maar ik zou denk ik gekeken hebben of partner nog wat over heeft, troef vrouw of iets anders. Gezien de match is direct 7NT ook een goede optie, toch lekker omdat een keer te kunnen bieden :).

groet
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: En toen was het niet spannend meer

Post by nijn11 »

Ik had een rondje eerder al 7 geboden. Stomme azen vragen altijd.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply