wat is wijsheid...

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

wat is wijsheid...

Post by Raoul »

Je raapt de volgende hand op (niemand kwetsbaar):
(sp) V 9 3 2
(ha) A H V 8 7 2
(di) H 7 6
(cl) -
en je partner opent 2 (sp) (Zwak met (sp) ). Tegenstanders bieden niet tussen en de bieding verloopt als volgt:
(p) - 2 (sp) - (p) - 2SA
(p) - 3 (sp) - (p) - 4 (cl)
(p) - 4 (ha) - (p) -

2SA is een sterk vraagbod en het antwoord van 3 (sp) belooft een maximale zwakke 2. 6 (sp) lijkt kansen te hebben als rechts van mij (di) A zit of partner bezit (di) V. Is het verantwoord 6 te bieden.....Zo nee, waarom niet
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: wat is wijsheid...

Post by K-J »

Je wil zo'n beetje in 6 zitten als partner geen klavercontrole heeft. Heeft 'ie die wel dan zal 6 waarschijnlijk te hoog zijn. Tja, daar kom je niet zo makkelijk achter. Misschien had je geen 4 (cl) moeten bieden, maar 4 (di) . Als partner 4 (ha) biedt zwaai je af in 4 (sp) en als partner 4 (sp) biedt ga je keycards vragen.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: wat is wijsheid...

Post by Erik »

Wijsheid is vooruit denken. Eens met KJ dat 4 (di) slimmer was geweest dan 4 (cl). Daarmee voorkom je mogelijk ook een ruitenstart. Alternatief was om over 2 (sp) een splinter los te laten. (hangt een beetje van positie en kwetsbaarheid af waarin de zwakke 2 geboden is en de degelijkheid van maat) Nu is het suf 50% kans dus. (di)A zit goed of fout. Ik zou dus nu maar gewoon 4 (sp) bieden en hopen dat de andere spelers met deze handen er ook niet uitkomen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: wat is wijsheid...

Post by wouterf »

Erik wrote:Wijsheid is vooruit denken.
Amen

Erik heeft helemaal gelijk, bieden doe je met een plan. Blijkbaar was je van plan om een naar een ruiten controle te vragen. Nu maat die niet heeft zwaai je af naar 4 (sp) . 6 (sp) is zeker niet meer verstandig, niet alleen is het een 50/50% dan (di) Aas goed zit, je hebt de opps zeer fraai verteld waarmee ze moeten starten :).

KJ heeft een aardig alternatief gegeven. Je kunt ook na 3 (sp) gewoon direct 6 te knallen. Nu mag je tegenstander blind starten, zonder ruitenstart geeft ik het een goede kans (mogelijk op troefsnit als maat AB10 heeft ofzo).
Last edited by wouterf on 14 Jun 2017, 12:02, edited 1 time in total.
wouterf

Post by wouterf »

geen idee hoe deze quote is onstaan
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: wat is wijsheid...

Post by Raoul »

Die quote is bedacht door iemand die dat met terugwerkende kracht is opgevallen ;)
Het 4 (di) bod is inderdaad veel mooier. Die heb ik niet eens in overweging genomen, maar met de kennis van nu levert die veel meer op dan domweg controles bieden!

Wijsheid begint met verwondering...
User avatar
nijn11
Posts: 718
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: wat is wijsheid...

Post by nijn11 »

Vooruit, wijsheid is denken.

Het lijkt er op dat je toch in ieder geval nog wel marge tot 5 (sp) hebt, dus je kunt nog wat hengelen. Probleem is dat maat waarschijnlijk geen idee heeft wat 5 (di) of 5 (ha) zouden betekenen.
Ik zou 5 (sp) loslaten: te veel voor 4 (sp) , te weinig voor 6 (sp) en geen andere manier om de juiste informatie op te vragen. Dat moet haast wel op ruiten slaan ( (sp) AH kunnen natuurlijk gewoon worden opgevraagd via RKC)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply