oefenpotje (4)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

oefenpotje (4)

Post by Floris »

4t, Z/Allen

Oost:
(sp) 7
(ha) HB52
(di) B9
(cl) AH6543

(1 (di) ) - pas - (1 (sp) ) - 2 (cl)
(2 (di) ) - 3 (cl) - (4 (sp) ) - ??
User avatar
nijn11
Posts: 719
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: oefenpotje (4)

Post by nijn11 »

Hmm... dat dubbele fit lijkt me nou juist wél aanwezig - in ieder geval bij de tegenstanders. Ik zou zelf begonnen zijn met een dubbel trouwens.
Vraag is ook wat de marges van 2 (cl) zijn; en dientengevolge die van 3 (cl) .

Anyway, ik trap erin. Met een 6-loser hand en slechte defense tegen 4 (sp) (maats mogelijke troeflengte tegen zit vóór de schoppenlengte; doubleton ruiten; verdampende klaverpunten) bied ik 5 (cl) . En nu maar hopen dat ik ze niet in 6 (di) pest.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
wouterf

Re: oefenpotje (4)

Post by wouterf »

Muntje opgooien?
Geen idee of uitnemen hier goed is, zal vaak X-2 gaan versus 4S=. De winst is hier echter zeer klein en misschien gaat het wel eens down. Ik laat m maar gaan denk ik.
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: oefenpotje (4)

Post by Tijntje »

Ook hier een stem tegen 2 (cl) . Als je de mogelijkheid hebt om een infodubbel te geven met voorkeur voor een van beide kleuren (dbl vs. 1NT), dan uiteraard dat; anders gewoon 3 (cl) .

Doorbieden is inderdaad krankzinnig (sorry, Nijn). We hebben geen hartenfit, want maat heeft ze niet geboden en dat zou hij zeker doen met klaverfit. Er is dus geen sprake van een dubbele dubbele fit.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: oefenpotje (4)

Post by Floris »

deze deed ik fout: ik nam uit (omdat ik mijn (cl) AH van dubieuze waarde vond in de verdediging) en dat ging -1. Maar ook 4s was -1 gegaan.

ik sta overigens nog wel 100% achter mijn 2 (cl) bod. Men opent bijna iedere 11-punter en is door die inferieure natuurlijke systemen genoodzaakt om al heel snel (vanaf 4 pnt?) 1 (sp) bij te bieden. Ergo: de hand kan nog best aan ons liggen. met 3 (cl) zou ik inderdaad druk kunnen zetten, maar een evt hartenfit verzuipt zeker. Omdat je snel 3 (cl) biedt vind ik dat 2 (cl) dus een behoorlijke hand moet aangeven. En die heb ik.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: oefenpotje (4)

Post by K-J »

Ik zou 1SA voor harten met langere klaveren geboden hebben. Maar als dat niet kan vind ik niet dat er iets mis is met 2 (cl) .
Post Reply