Nog een keer op hoog niveau

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Nog een keer op hoog niveau

Post by Erik »

Uiteraard weer viertallen en zij zijn kwetsbaar
(sp) B642
(ha) VB32
(di) 73
(cl) A84

Maat trapt af met 1 (ha) en rechts volgt met 3 (di). Zwak maar bij deze kwetsbaarheid zeker niet debiel. Je besluit tot 3 (ha) en ziet links en maat respectievelijk 4 (di) en 4 (ha) bieden. Na 2x pas komt links nu toch nog met 5 (di) over de brug en 2 passen later ben jij aan de beurt.

Is pas van maat op 5 (di) forcing? en als je het hoe dan ook als forcing hebt afgesproken wat zegt zijn pas dan?
Hamvraag natuurlijk: Wat bied je?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Nog een keer op hoog niveau

Post by Arnaud »

Ik denk dat pas nu wel forcing moet zijn. Heden is m.i. een dubbel op zijn plaats.
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Nog een keer op hoog niveau

Post by K-J »

Pfff, deze vind ik lastig. Kijkend naar de kwetsbaarheid zou ik zeggen dat dit geen forcing pass situatie is, maar het biedverloop schreeuwt van wel. Ik denk toch ook dat maat's pas forcing is en ga voor dubbel. Maar wel met de nodige twijfel.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Nog een keer op hoog niveau

Post by Floris »

In mijn boek is pas NIET forcing: jouw 3 (ha) is competitief (en niet inviterend); maat zijn 4 (ha) zegt met deze kwetsbaarheid niet zo veel. Kan ie zomaar geboden hebben omdat hij een 6e harten heeft.

Als de pas van maat wel forcing is, dan zegt hij daarmee dat hij de beslissing aan jou wil laten. Doorgaans betekent dat een singleton in hun kleur (want met een renonce bied je verder, en met een doubleton doubleer je, omdat dat heel lelijk is in 5 (ha) . Dit is natuurlijk niet "in beton gegoten".

Als de pas forcing is ga ik nu zeker doubleren: ik heb een aas, en maat een opening...

Ook als het niet forcing is doubleer ik. Ik denk dat de pas van maat niet forcing is, maar het kwetsbare uitneembod van 5 (di) (links was eerst nog tevreden met 4 (di) ) SCHREEUWT om een doublet.

En als 5 (di) zit, ga ik op het Dombo forum klagen over pech. 8-)
roeld

Re: Nog een keer op hoog niveau

Post by roeld »

Floris wrote:En als 5 (di) zit, ga ik op het Dombo forum klagen over pech. 8-)
Ik heb echt ziek veel pech gehad maandag. Je hebt dus Jxxx QJxx xx Axx en maat biedt eerst ...
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Nog een keer op hoog niveau

Post by Erik »

Jammer dat er niet goed uitkomt waarom het wel of niet een forcing pas situatie moet zijn. Ik ben het zeker niet met Floris eens dat 3 (ha) competitief is. Het deelscore gevecht is al gewonnen door de opps en je hebt de ruimte nodig om een hand aan te geven waarmee je wel naar de manche wilt als maat iets over heeft. Mijn maat besloot tot doublet en dat kan ik hem zeker niet kwalijk nemen. Het vloog echter met een overslag over tafel.

Maat heeft:
(sp) H83
(ha) AHT54
(di) 5
(cl) V973

Zoals het zit moet je zelfs 6 (di) uitnemen met 6 (ha), maar ja wie moet dat besluiten?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Nog een keer op hoog niveau

Post by K-J »

Hoe zat het spel in hemelsnaam dat dit contract met een overslag ging?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Nog een keer op hoog niveau

Post by Erik »

________ (sp) AVT95
________ (ha) -
________ (di) A942
________ (cl) HT62
(sp) B642 ________ (sp) H83
(ha) VB32 ________ (ha) AHT54
(di) 73 __________ (di) 5
(cl) A84 _________ (cl) V973
________ (sp) 7
________ (ha) 9876
________ (di) HVBT86
________ (cl) B5
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Nog een keer op hoog niveau

Post by K-J »

Tja, een gevalletje botte pech lijkt me.
Noord heeft zich lekker laten liften (een slempoging met 4 (ha) lijkt me de hand beter weergeven dan een nonforcing 4 (di) bod) en plukt daar nu de vruchten van. Daarnaast deed de leider blijkbaar de klaveren (en de schoppen) goed voor de overslag.
Er is toch wel troef gestart? In dat geval is 5 (di) down als de leider beide beslissingen fout neemt.

Ach ja, als ze nooit een gedubbeld contract tegen je maken doubleer je niet vaak genoeg. 8-)
Post Reply