Nog eentje van maandag

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Nog eentje van maandag

Post by Erik »

(sp) AV4
(ha) HV
(di) VT943
(cl) VB3

Wat zijn deze 16 punten waard als rechts aftrapt met 3 (ha)? En wat bied je dus?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Nog eentje van maandag

Post by wouterf »

Ik kan niet veel anders verzinnen dan dbl, om vervolgens zo passief mogelijk te zijn (passen op 3 (sp) bij maat etc).
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Nog eentje van maandag

Post by Raoul »

Geen goede eigen biedbare kleur, maar om 16 punten te verpassen voelt ook niet helemaal lekker.... X
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Nog eentje van maandag

Post by Floris »

Doublet. Een zeer lelijke 16 punter. Maar één bodje kan er wel vanaf. Ik doe daarna niets meer.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Nog eentje van maandag

Post by Erik »

De hand is werkelijk zo dramatisch als hij eruit ziet.
Maat heeft:
(sp) T863
(ha) T43
(di) A7
(cl) A875

Na doublet zit deze tamelijk in de tang. Te sterk voor 3 (sp) en te weinig voor 4 (sp). Ik had deze hand en besloot dat met twee azen 4 (sp) bieden toch de beste keus was. Was het niet. Het enige contract dat er in zit is 3NT omdat (ha)A sec zit en daardoor een dubbele stop ontstaat. We gingen nu twee down.

Wat mij opvalt is dat niemand het gevaar van 4 (sp) noemt. De kans dat maat je daarin gaat proppen is zo groot en daar heb je toch echt een heel verkeerde hand voor. Bovendien is de kans dat maat een 5kaart schoppen heeft helemaal niet zo groot. Je hartenpunten zijn nagenoeg waardeloos waardoor je hand zoveel minder waard is en je langste kleur is notabene de kleur waarin je minste punten zitten. Ik zou pas toch zeer sterk overwegen en accepteren dat de preëmpt zijn werk gedaan heeft. En als je echt je mond niet kan houden dan toch maar 3NT bieden. Dat zal toch al snel meer kans hebben dan 4 (sp)?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Nog eentje van maandag

Post by K-J »

Je moet wat, Erik. Met 16 punten passen is in the long run geen winnend bridge, dan zal je te vaak verliezen op dit spel. Zeker ook omdat maat niet gaat openhouden, met z'n waarschijnlijke hartenlengte.
Jij moet je ook realiseren dat je partner na een 3 (ha) opening niet altijd een vierkaart schoppen zal hebben voor z'n informatiedoublet, dus ik denk dat je hand niet sterk genoeg is voor 4 (sp) (en ook niet te sterk is voor 3 (sp)).
Post Reply