elementaire kwesties

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

elementaire kwesties

Post by Gary McAlley »

Soms heb je van die momenten dat je discussies krijgt over elementaire kwesties. Van die dingen waarvan je dacht dat iedereen het op dezelfde manier biedt, maar waarover toch verschillend gedacht blijkt te worden. Neem nou dit. Je opent 1 (cl) van een driekaart en je speelt inverted minors. Niemand kwetsbaar heb je:
(sp) AV96
(ha) HV
(di) 1042
(cl) V987

Rechts past, je opent 1kl, links past, partner 2kl, rechts past weer en wat doe je nu? Nogmaals: betrekkelijk elementair zou je zeggen, maar wat zijn jullie afspraken hier?
wouterf

Re: elementaire kwesties

Post by wouterf »

Voor afspraken zie Jan
Ik zou zeker voor 2NT gaan, gezien viertallen gaat maat toch waarschijnlijk de manche bieden en 5 (cl) is vrijwel nooit een goed alternatief tov 3NT. Ik wil 3NT graag in mijn hand hebben (met HV in dummy is (ha) leggen wel erg makkelijk).
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: elementaire kwesties

Post by Erik »

Jan en Wouter omschrijven het goed.

Wat in de andere hand gebeurt is misschien minder standaard. Als je maat onverhoopt minimaal is en enigszins gebalanceerd zal deze passen op 2NT. Maat zal toch echt een singleton en/of 6kaart moeten hebben om naar 3 (cl) te corrigeren. Vraag is echter wat je in eerste instantie moet antwoorden met een 10 punter? Dat is een stuk lastiger te beoordelen.

Ax Hxx Hxxx xxxx
xx Hxx Hxxx HBxx
Ax Hx Hxxx xxxxx
xx xx Axxx AVxxx
Hx Hx Ax xxxxxx
xx Ax xxx HVBxxx

Bied je 1NT? of bied je (indien mogelijk) 1 (di)? Sommigen zullen zeggen dat dit slimmer is, zeker met de magere openingen van tegenwoordig, maar NT komt dan meestal in de hand die de hoge kleuren ontkent heeft en de onbekende, sterkere hand komt open op tafel. Toch fijner voor de verdediging. Geen uitgemaakte zaak dus. Veel afspraken hierover zijn al snel ballast. Vertrouw je partner om een goede inschatting te maken en als het een keer misgaat lekker verder kaarten.

Uit de vraagstelling begrijp ik dat het fout gegaan is. Het enige dat je weet is dat maat een 4kaart klaveren heeft en geen vierkaarten in de hoge kleuren. Of je nu 1 (cl) vanaf 2 of 3 speelt maakt niet uit. Omschrijf je hand zo goed als je kan en laat de beoordeling verder aan maat over. In dit geval dus 2NT.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: elementaire kwesties

Post by Gary McAlley »

laat ik gelijk de andere hand er maar bij geven:
(sp) 52
(ha) B8
(di) HV85
(cl) HB1053

biedverloop was 1 (cl) -2 (cl) -2SA- a.p. Dat was niet het goede contract. is dit
a) openaar kan beter 3kl bieden, hij weet met zijn vierkaart dat we heel vaak een 9-fit hebben
b) antwoordende hand moet nog 3 (cl) bieden, hij weet dat er een fit is en heeft niet zo'n SA-hand
c) pech, volgende keer maakt 2SA wel (als je zo op internet zoekt kom je vrij vaak de opvatting tegen dat een 2SA-herbieding een stop in beide majors belooft)
d) ...
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: elementaire kwesties

Post by Erik »

Veel mogelijke argumenten.
1) Je hebt je punten in je lange kleuren, dat maakt het een mooie 10 punter.
2) Je bent tamelijk balanced, dat spreekt tegen troef
3) Je hebt geen azen, dat spreekt tegen troef
4) Je hebt twee lege doubletons, dat maakt het wat wiebelig

d) Ik denk dat ik toch rustig 1NT zou bieden.
c) Nu ik toch voor 2 (cl) gekozen heb pas ik maar. Met twee minimale gebalanceerde handen zal het allemaal wel. Als ik op 3 niveau in een 5-3 fit terechtkom ben ik zeker 1 down. Nu hebben we gewoon een goede kans. 2NT over 3 (cl) bieden niet beter of slechter dan passen

a) en b) zijn gewoon niet waar.

Jullie zaten ook helemaal niet in het verkeerde contract. Beide handen hebben reden om tevreden te zijn met 2NT. Dat ze nu toevallig niet bij elkaar passen is pech. Verander bij openaar 1 klavertje in een hartje en 2NT vliegt over tafel want je hebt altijd 8 slagen. Die 9e slag in 3 (cl) is er nog niet.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: elementaire kwesties

Post by K-J »

Jan wrote:...Maar als ik 2 (cl) heb gezegd, dan zou ik nu alsnog 3 (cl) zeggen met deze ongebalanceerde hand.
Het vervelende is dat maat een dubbelton klaveren kan hebben.
Zie hier een bijkomend voordeel van de zwakke sans. Tegenover een sansverdeling is de inverted minor mancheforcing en heb je bovenstaand probleem dus niet.

Wat bieden jullie overigens na de inverted met een 6-3-2-2 of 7-2-2-2 verdeling en een sterke hand?
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: elementaire kwesties

Post by Gary McAlley »

K-J wrote:Het vervelende is dat maat een dubbelton klaveren kan hebben.
nee dat kan bij ons niet, 1 (cl) is vanaf een driekaart
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: elementaire kwesties

Post by K-J »

Jan wrote: Het liefst zou ik spelen na 1 (cl) -2 (cl) :
2 (di) : ieder minimum
2M : echt
2SA : gebalanceerd (i.c.m. met sterke sans: 18-19; i.c.m. zwakke sans: 15-19)
3 (cl) : echt
3X : splinter
Ikzelf denk dat ik dit schema ook prettiger vindt dan het basisschema. Als toevoeging misschien nog dat in 2 (di) ook nog sterke handen met ruiten als 2e kleur gestopt kunnen worden.
Post Reply