extreme verdeling

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

extreme verdeling

Post by K-J »

Jaap Kokkes viertallentoernooi.

Jouw kaartverdeling valt wat extreme verdeling nog wel mee:
(sp) HVxxx
(ha) Axxx
(di) xxx
(cl) x

Maar dat blijkt niet bij iedereen zo te zijn, want bij iedereen kwetsbaar gaat het biedverloop als volgt:

partner.................jij
1 (sp) ..-...4SA...-...5 (sp) ..-...pas
pas.....-...5SA...-...pas.....-...6 (cl)
pas.....-...pas...-...???

Wat betekenen jouw pas op 5SA en de pas van partner op 6 (cl) ? En wat bied je nu?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: extreme verdeling

Post by Erik »

Jouw pas betekent niets. Je hebt 5 (sp) onder druk geboden en je vond het wel goed zo. Zeker niet forcing. Maat gelooft de tegenstanders en jij hebt ook geen reden om aan de tegenstanders te twijfelen. Ik denk dat het risico dat 7 (cl) gemaakt wordt erg klein is en het risico dat 6 (cl) gemaakt wordt erg groot is, dus lijkt 6 (sp) me nu een prima uitnemer.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: extreme verdeling

Post by Gary McAlley »

Erik wrote:Ik denk dat het risico dat 7 gemaakt wordt erg klein is en het risico dat 6 gemaakt wordt erg groot is, dus lijkt 6 me nu een prima uitnemer.
Dat lijkt me nogal een stevige aanname (en betrekkelijk precies gegeven de informatie die je hebt). Is die ingegeven door de titel van deze post? Normaal gesproken lijkt de kans op maken van 6 (cl) mij niet al te groot, of er moet sprake zijn van een extreme extreme verdeling. 4SA-5SA duidt daar natuurlijk wel op maar om nu aan te nemen dat 6 maakt terwijl wij de meerderheid van de punten hebben lijkt me wat ver gaan. Ik dubbel.
wouterf

Re: extreme verdeling

Post by wouterf »

Willem Wombat wrote:
Erik wrote:Ik denk dat het risico dat 7 gemaakt wordt erg klein is en het risico dat 6 gemaakt wordt erg groot is, dus lijkt 6 me nu een prima uitnemer.
Dat lijkt me nogal een stevige aanname (en betrekkelijk precies gegeven de informatie die je hebt). Is die ingegeven door de titel van deze post? Normaal gesproken lijkt de kans op maken van 6 (cl) mij niet al te groot, of er moet sprake zijn van een extreme extreme verdeling. 4SA-5SA duidt daar natuurlijk wel op maar om nu aan te nemen dat 6 maakt terwijl wij de meerderheid van de punten hebben lijkt me wat ver gaan. Ik dubbel.
De meerderheid van de punten (dan bedoel ik 23+) is gezien mijn 9 punter absoluut niet zeker en een "normale" tegenstander zal met 5Sa absoluut een 6-6, 7-5 of extremer hebben. 6 (cl) Zal vaak down gaan maar meer dan 1down ook niet.
Verder zal ik niks zeggen want ik ken het spel.
wouterf

Re: extreme verdeling

Post by wouterf »

wouterf wrote:
Willem Wombat wrote:
Erik wrote:Ik denk dat het risico dat 7 gemaakt wordt erg klein is en het risico dat 6 gemaakt wordt erg groot is, dus lijkt 6 me nu een prima uitnemer.
Dat lijkt me nogal een stevige aanname (en betrekkelijk precies gegeven de informatie die je hebt). Is die ingegeven door de titel van deze post? Normaal gesproken lijkt de kans op maken van 6 (cl) mij niet al te groot, of er moet sprake zijn van een extreme extreme verdeling. 4SA-5SA duidt daar natuurlijk wel op maar om nu aan te nemen dat 6 maakt terwijl wij de meerderheid van de punten hebben lijkt me wat ver gaan. Ik dubbel.
De meerderheid van de punten (dan bedoel ik 23+) is gezien mijn 9 punter absoluut niet zeker en een "normale" tegenstander zal met 5Sa absoluut een 6-6, 7-5 of extremer hebben. 6 (cl) Zal vaak down gaan maar meer dan 1down ook niet (ha aas en 1minor slag).
Verder zal ik niks zeggen want ik ken het spel.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: extreme verdeling

Post by Gary McAlley »

De meerderheid van de punten (dan bedoel ik 23+) is gezien mijn 9 punter absoluut niet zeker en een "normale" tegenstander zal met 5Sa absoluut een 6-6, 7-5 of extremer hebben. 6 (cl) Zal vaak down gaan maar meer dan 1down ook niet (ha aas en 1minor slag).
Verder zal ik niks zeggen want ik ken het spel.[/quote]

Ok ik beweeg een beetje mee, partner heeft 6 (cl) niet gedoubleerd en zelf hebben we ook niet al te veel in de minors. Het is m.i. een beetje een gok. Maar ik neig naar dubbel (zal wel niet goed zijn gezien bovenstaande :? )
petra
Posts: 121
Joined: 16 Dec 2015, 13:21

Re: extreme verdeling

Post by petra »

Hoi,

ik van een meesterklasse bridger mij laten vertellen: "punten krijg je bij de koffie".
In dit spel gaat over de verdeling van jouw tegenstanders. 5SA is zeker min. en 6-5 of nog iets beter. Met een slechte 5-5 gaat niemand nog een keer 5SA bieden (hoop ik). Omdat de 5nt bieder zo veel informatie geeft schat ik de kans om in het tegenspeel een slag in de hoge kleuren te krijgen vrij wel laag in. Leider kan ook bedenken dat harten of schoppen gestart wordt.

Nu over de hand van mijn maat: mijn 5S bod was positief (maar blijkbaar was mijn hand niet goed genoeg voor 5cl of 5r) en niet genoeg voor mijn maat om 6S te bieden (betekenis van pas op 5S). Dus heeft hij niet een wereld hand. Dat verklaart ook zijn pas op 6cl. Hij ziet 6cl in zijn hand niet down. Lastig is wat ik nu zal doen. In viertallen bied ik toch maar 6 schoppen. Als 6cl (gedoubeld of niet) gemaakt is, is het een ramp. 6Sx-1 vs. 6clx-1 is ook niet leuk maar nog beter dan 6cl(x) contract vs. 6Sx-1. 6S is een uitnemer van die je niet echt blij wordt, maar de kans om hier 14 of meer impen te verliezen is erg groot.

Petra
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: extreme verdeling

Post by K-J »

De verdeling van de 4/5SA bieder was extreem extreem:

(sp) -
(ha) -
(di) HB109xx
(cl) AB109xxx

En maatje had de volgende perfecte aansluiting:

(sp) A9xxx
(ha) HV9xx
(di) A
(cl) Vx

Dus 6 (cl) vliegt over tafel en in 6 (sp) kan je precies het 4-0 zitsel in harten aan, waardoor dat contract zelfs ook maakt.

Ik denk dat je met je kwetsbare 5 (sp) bod hebt aangegeven dat je de tegenpartij niet meer ongedoubleerd laat tegenspelen. En partner geeft met z'n pas aan op 6 (cl) dat hij niet genoeg verdediging heeft om het down te spelen. Maar hij heeft waarschijnlijk wel één slag in een lage kleur, want anders had hij waarschijnlijk wel 6 (sp) geboden, nu jij 5SA niet gedubbeld hebt.
En dan is het de vraag of je vindt dat je voldoende verdediging hebt tegen 6 (cl) . Meestal zal je wel een tweede slag hebben in de vorm van (ha) A, maar meer dan 1 down zal 6 (cl) niet gaan. En dan is het de vraag of je je moet indekken tegen de ramp van 6 (cl) gemaakt.
Ik denk van wel.
Post Reply