Negatief doublet mislukt. Hoe moet het wel?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Negatief doublet mislukt. Hoe moet het wel?

Post by Floris »

Vandaag hebben wij weer onze onkunde mogen etaleren op de door onszelf georganiseerde siblingsdrive.

Een alledaags biedverloop kwam langs:
1 (di) * - (2 (cl) ) - dbl** - (pas)
3 (cl) *** - (3 (di) (?)) - pas - (pas)
3 (ha) - (pas) - pas(?) - (4 (di) )
Pas - (pas) - dbl - a.p.
* precisie: 11-15, 2+ (di)
** 4-4 hoog
*** tja...dat is de vraag...

Openaar had een 4-4-2-3 met 14, antwoorder een 4-4-2-3 met 9. De betekenis van 3 (di) was ongewis. Ik startte troef en leider grist van kop af vijf ruiten en vijf klaverslagen. 4 (di) x C...

A. Kan doublet met 9 pnt?
B. Wat moet 3 (cl) betekenen? Hoe toon je een mooie hand met beide majors? Hoe toon je een mooie hand zonder majors, zonder (cl) stop, en zonder 3 (di) herbieding?

NB voor diegene die zich af laten schrikken door precisie: draai klaveren en ruiten om in dit biedverloop. stel je dus gewoon voor dat het bij jou en je partner 1 (cl) * - (2 (di) ) - dbl etc gaat... Dat is vrijwel dezelfde situatie.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Negatief doublet mislukt. Hoe moet het wel?

Post by Erik »

A. Zeker. Vanaf 8 punten is normaal.

B.
2 (di) = geen fit in de majors en geen stop of zeer minimaal
2 (ha) = minimum, 4kaart (sp) is nog mogelijk
2 (sp) = minimum
2NT = geen fit in de majors, wel een stop en aan de bovenkant van de range.
3 (cl) = kies maar, ik heb ze allebei en ben maximaal
3 (ha) = maximum (4kaart (sp) is niet mogelijk, want dat is 3 (cl))
3 (sp) = maximum

Wij hebben 16 kaarten in de hoge kleuren (openaar vermoedt het, maar antwoorder, die moet starten, weet het na 3 (ha) zeker), zij 10.
In de lage kleuren is dat dus andersom. Gezien het uitblijven van de klaversteun waarschijnlijk 9 ruitens en 7 klaveren. Dus wij hebben een exacte spiegelverdeling.

In jullie systeem is 1 (di) begrensd tot 15 toch? Dan lijkt met 9 punten de manche geen kansen te hebben en wil je dus wel de deelscore bevechten. Ik snap dus de pas op 3 (ha) wel. De dubbele fit helpt niet omdat de handen spiegelen.

4 (di) doubleren zonder tegen te zitten in ruiten is niet goed.(frustratiedubbel?) Pas, of probeer 4 (ha) als je echt teveel jeuk hebt. Troefstart gaat je ook niet helpen. Je weet al dat de klaveren 5332 zullen zitten. Om die ene aftroever tegen te kunnen gaan heb je AHVx van troef op 1 hand nodig.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Negatief doublet mislukt. Hoe moet het wel?

Post by K-J »

dbl op 2 (cl) als 4-4 hoog lijkt me te rigide. Wat doe je dan met een 4-3 hoog en 10 pt.? Of met één 4-krt hoog en een opening? In beide gevallen zou ik ook dubbelen.
3 (cl) zou bij mij simpel mancheforcing zijn met of beide vierkaarten hoog of geen vierkaarten hoog. Met één vierkaart hoog spring je naar die kleur op 3-niveau.
Omdat jullie precisie spelen kan je na je 1 (di) opening geen mancheforcing hebben met of beide vierkaarten of geen vierkaarten hoog, dus moet dit beide 4-kaarten hoog en een maximum voor de 1 (di) opening betekenen. Eigenlijk ben ik het dus eens met het rijtje dat Erik opgesteld heeft :? .

Dat je daarna 4 (di) opknoopt omdat ze je niet 3 (ha) laten spelen lijkt me niet zo vreemd in een parenwedstrijd. Van +100 zal je niet vet worden. En het verschil tussen -130 en -510/-710 zal niet zo groot zijn. Eigenlijk vind ik het dus gewoon een goed biedverloop.

Waar je wel vraagtekens bij kan zetten is de troefstart. Aangezien de leider een goede bijkleur heeft (klaveren) waarop verliezers in de hoge kleuren kunnen verdwijnen, is het de vraag of je wel met troef moet starten. Ik weet niet of een start in een hoge kleur tot een ander resultaat had geleid?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Negatief doublet mislukt. Hoe moet het wel?

Post by Floris »

cor wrote:eens met KJ, 4-4 is te rigide.
eens met de rijtjes

1 (cl) -2 (di) is niet vergelijkbaar met 1 (di) -2 (cl) , maar ik snap wel wat je wilt aangeven over nebulous.
hoe doen jullie het dan na 1 (cl) - (2 (di) ) - dbl - (pas) - ??

nu heb je geen 2 (di) bod meer beschikbaar om een hand zonder majors + zonders stop en minder dan 5 klavers aan te geven....
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Negatief doublet mislukt. Hoe moet het wel?

Post by Martin »

hoe doen jullie het dan na 1 (cl) - (2 (di) ) - dbl - (pas) - ??

nu heb je geen 2 (di) bod meer beschikbaar om een hand zonder majors + zonders stop en minder dan 5 klavers aan te geven....
Dat komt bijna niet voor, (en al helemaal niet als je een 12-14 NT speelt). In een 15-17NT systeem kun je bijvoorbeeld de volgende hand hebben:
(sp) Hxx
(ha) Bxx
(di) 865
(cl) AHVT

Dan wordt het gokken wat je moet doen. Ik zou denk ik mijn beste hoge kleur bieden, maar lekker is anders.
Ik zie echter geen slimme oplossing om deze zeldzame handen goed te kunnen bieden. Dit probleem heb je alleen als je geen 4-krt hoog hebt, geen 5-krt klaver en niet iets wat op een ruitenstop lijkt. Dat kan alleen als je precies een 3334 hebt (met een 3343 open je 1 (di) in de meeste systemen).
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply