Hoe verder?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
roeld

Hoe verder?

Post by roeld »

Benieuwd wat jullie zouden doen en fijn om mijn eigen bieden even tegen de lamp te kunnen houden:

W / niemand
Je zit zuid met:
xx
Jxxx
AKQT87
A

Het bieden gaat:
(pas) - 1 (cl)* - (pas) - 1SA **
(2 (ha) ) - pas - (3 (ha) ) - ?

*: in dit biedverloop mag je uitgaan van een natuurlijke 11-14 ongebalanceerd. Dbl ipv maats pas zou een 15-17 sans hebben beloofd.
**: 1SA: 6+ (di) , zegt niets over kracht.

Hoe verder?
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Hoe verder?

Post by Martin »

De hand valt niet lekker in het systeem (weet ook niet of 6+ (di) vanaf 6 hcp een goede afspraak is, als je hebt afgesproken dat 3 (di) (of 2 (di)) een 8-11 hand met 6+ (di) aangeeft, kun je nu rustig 4 (di) bieden) omdat je dan een 12+ hand belooft.)
Met de gegeven afspraak lijkt 4 (di) me niet forcing omdat je in dit biedverloop zelden een sleminviterende hand zult hebben.
Wat zal maat hebben? Het neigt naar een 4126, omdat hij de (di)'s niet gesteund heeft.
Voor groot slem heeft maat iets als
Axxx
A
Jx
HVxxxx
nodig, dat zou nog kunnen, maar zelfs dan is groot slem niet koud (klavers 5-1 na troefstart) de kans dat het geen slem is lijkt me klein,
Hxxx
H
Jx
HVBxxx
dan heeft maat beide ontbrekende azen niet. De vraag is nu hoe ik maat mee kan laten denken. Idealiter stel ik (di) als troef vast, en ga azen vragen. Het naieve bod is 6 (di), dat zal vaak goed zijn en zal niet snel tot misverstanden leiden.

Ik denk dat doublet het flexibelst is, aangezien ik de hartens heb ontkend zal ik nu geen strafdoublet hebben en maat zal er zeker uit weglopen met maar een singleton. Op het verwachte 3 (sp)-bod bied ik 4 (di) en heeft maat de kans om mee te denken. Na een cue ga ik azen vragen, op 5 (di) pas ik.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
wouterf

Re: Hoe verder?

Post by wouterf »

Ik denk zelf dat doublet het meest flexibel is, misschien is 5/6 (cl) wel een veel beter contract omdat je in (di) gezien je hartens niet zomaar troef kunt trekken. In het ideale geval moet maat nu kunnen bedenken dat jij geen 4krt (sp) meer kunt hebben, gezien je dan gewoon 3 (sp) had geboden, dbl moet wel zoiets zijn van "maat ik ben sterk maar ik weet het verder ook niet helemaal". Hopelijk kan maat nu de ruitens steunen.

1NT als 6+ruitens zonder hcp is overigens niet ideaal imo, het maakt dit soort situaties erg moeilijk. Zou het liever als 3-7 of 12+ spelen ofzo. Maar goed, dat ik een andere discussie.

Martin: voor die groot slem hand had maat toch wel direct 3 (di) na 2 (ha) geboden?
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Hoe verder?

Post by Remco »

West heeft ook best raar geboden. Eerst een pas en daarna 2 (ha) . Meestal duidt dit op (sp) naast de hartens.
Verder is er ook nog de vraag waarom partner met de beoogde 4126 niet een dubbel heeft gegeven op 2 (ha) ? Of spelen we nog steeds een support dubbel? Dit lijkt me van niet omdat er reeds 6 beloofd zijn en je dan een goed alternatief hebt met 3 (di) . Dus dubbel lijkt me korte hartens, een 4krt schoppen en geen 3krt ruiten. Dus als maat de 4126 heeft heeft hij een slechte kaart.
Al met al kom ik tot dezelfde conclusie dat dubbel inderdaad het flexibelst is maar het nadeel is wel dat je je maat op het verkeerde been zet doordat jij nu ook relatief korte hartens beloofd.
Ik stel ook vragen of dat na dubbel - pas - 3 (sp) - pas - 4 (di) een slem poging is. Of dat het nog op zoek is naar de beste manche, ie 5 (cl) of 5 (di) .
Het bieden wordt erg vaag en natuurlijk probeer je maat mee te laten denken maar ik ben er verre van gerust of dat hij dat allemaal wel gaat begrijpen. Hopelijk struikelen we in het goede contract.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Hoe verder?

Post by K-J »

Klinkt als een matige afspraak om 1SA als alleen maar 6+ ruiten te spelen en niets over de kracht.
En nu zit ik klem omdat ik nog een zeer breed gebied aan punten kan hebben.
4 (di) lijkt me nu inviterend voor de manche. Dat gaat dus niet, want de manche wil ik zeker spelen. Dus dan maar eerst dbl en over het antwoord van partner 4 (di) bieden? Dat is forcing met ruitens. Maar is het niet te fors? Slem lijkt me meestal niet geweldig spelen tegenover een maat die over 2 (ha) geen bod meer had. De communicatie zal in een ruitencontract wel eens problematisch kunnen zijn en ook die vier hartjes in mijn hand zijn niet ideaal, die houden een speelplan als troeftrekken en een slag afgeven tegen.
Neem de hand die Martin geeft:
Axxx
A
Bx
HVxxxx
Schoppenstart verziekt je hele speelplan en klein slem wordt nu zelfs tricky.
En met deze hand zou partner zeker 3 (cl) geboden hebben over 2 (ha) , dus een dergelijke fraaie kaart heeft maat niet. Dat is ook de reden dat ik niet verwacht dat 5 (cl) een goed contract gaat zijn. Partner heeft geen mooie 6-krt klaveren meer.

Al met al denk ik dat 5 (di) hoog genoeg zal zijn en dan ga ik niet moeilijk doen met eerst dubbelen, maar knal ik gewoon 5 (di) .
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Hoe verder?

Post by Erik »

Als maat niet voor take-out kan doubleren, dan moet mijn doublet toch alleen maar overwaarde tonen? Als ik nog heel zwak kan zijn kan maat nu niet in de uitpas nog in actie komen. 4 (di) lijkt me nu to-play/inviterend voor 5 (di). 3NT lijkt me niet goed, want die boer van mij snijden ze er wel uit. Bovendien wil ik slem nog niet uitsluiten. Doublet dus.

Maat zal op mijn doublet niet passen en alleen met heel goede schoppens 3 (sp) bieden toch? Als hij 3 (sp) bied hebben we dus teveel punten in die kleur en bied ik 5 (di). Over 4 (cl) bied ik 4 (di), dat moet nu toch wel een slempoging zijn?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply