Is het tijd voor de handdoek?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Is het tijd voor de handdoek?

Post by K-J »

Uit onze dramatisch verlopen (0,63-19,37) eerste viertallenwedstrijd van afgelopen zondag:

4tallen, 2e divisie
allen kwetsbaar

(sp) A1095
(ha) A9765
(di) HB8
(cl) B

Tegenpartij biedt niet mee en na jouw 1 (ha) opening blijkt maat een stevige hand mee te hebben.

1 (ha) - 2SA 1)
3 (cl) 2) - 3SA 3)
4 (cl) 4) - 4 (ha) 5)
???

1) allerlei inviterende en sterkere handen met hartensteun
2) geen minimum
3) 16+ no-splinter
4) controle
5) minimum (voor z'n bieden) zonder ruitencontrole

Ga je nog verder of gooi je de handdoek?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Is het tijd voor de handdoek?

Post by Erik »

Maat heeft dus een sterke NT. Zou hij daarmee geopend hebben en zou je dan vervolgens doorstomen naar slem? Ik denk het niet. Ik heb ook nu moeite om handen te bedenken waarmee 12 slagen gemaakt gaan worden. Mijn lege lange kleuren nodigen nu niet bepaald uit. Meer dan het "geen minimum" heb je nu ook weer niet te vertellen ook al heb je zelf alle controles, daarnaast lijk je twee tamelijk waardeloze boeren te hebben. Slems met 11 punten buiten en wij 4 in hun kleur lijken me vrij kansloos. Ik moet ergens een heer en een vrouw in onze lange kleuren vinden en dan heb ik nog steeds niet genoeg slagen. Is me allemaal te veel van het goede. Ik pas
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Is het tijd voor de handdoek?

Post by Martin »

Je weet dat maat geen goede eigen kleur heeft, anders had hij die wel geboden i.p.v. 2NT.

Ik kan best nog de nodige minima bedenken waarmee slem goed is, bijv.
(sp) Hx
(ha) HVxx
(di) Vxx
(cl) AVxx

met

(sp) HVB
(ha) HVBx
(di) xxx
(cl) HVx

is het slem echter erg slecht. Het lijkt erop dat maat (di) V en 2 -keycards + troef vrouw moet hebben om slem goed te laten zijn. Ik bied denk ik 5 (di). Dat lijkt me vragen om een derde controle in ruiten (waarschijnlijk de vrouw), als maat nu 6 biedt heeft het slem waarschijnlijk kansen (we kunnen 2 azen missen, maar een kaart als
(sp) HVx
(ha) HVBx
(di) Vxx
(cl) HVxx

is onwaarschijnlijk, en daarmee biedt maat misschien niet eens 6 (ha). Ik heb echter zeker sympathie voor een zakkerige pas.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Is het tijd voor de handdoek?

Post by Floris »

Dennis heeft mij ooit eens als vuistregel gegeven: "ga verder als je een perfect minimum kunt verzinnen waarmee slem dicht is."

Geef maat 4 hartens met (sp) HV, (ha) HV, (di) V en (cl) A (16 puntjes) en slem is zo'n beetje dicht. Ik doe nog iets... Maar wat? 5 (di) lijkt me inderdaad heel fraai.
Post Reply