Klem?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Klem?

Post by K-J »

Onze 2e viertallenwedstrijd van afgelopen zondag verliep gelukkig minder dramatisch dan de eerste (11,90 - 8,10), maar ook hier een biedprobleem:

viertallen, 2e divisie
allen kwetsbaar

(sp) AV106
(ha) 104
(di) B642
(cl) A52

Je besluit in de eerste hand deze hand te verpassen (1SA = 12-14) en na nog een pas opent partner de bieding met 1 (cl) en rolt het volgende biedverloop eruit:

pas - pas - 1 (cl) 1) - 2 (ha) 2)
dbl 3) - 3 (ha) 4) - dbl 5) - pas
???

1) 2+ kan alle 15-17 SA handen bevatten en vrijwel alle 18-19 SA handen
2) zwak
3) negatief
4) legt de lat wat hoger (gelukt)
5) overwaarde, in principe korte hartens en geen 4+ schoppen

Tja, daar zit je dan. Alles kan fout uitpakken. Wat bied je?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Klem?

Post by Erik »

Slechte problemen KJ. Die laten me steeds passen. Niet goed voor mijn reputatie! :evil:

Het is zo'n draak dat je hem niet als een 12 punter durft te verkopen, dan hebben we in de manche nu ook niets te zoeken ook al hebben we een punt of 26. Ik zet mijn geld op pas en een zekere plus. Zelfs als maat een singleton harten heeft zie ik 4 (sp) of 5 laag niet gemaakt worden. Je hebt niet echt naast je twee azen
en (sp)V nog een setje potentiële winners in handen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Klem?

Post by Martin »

Eens met Erik, pas lijkt op de lange termijn het meeste op te leveren. Het zal wel en keer gemaakt worden, maar 9 van de 10 keer gaat 3 (ha) gewoon down.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Klem?

Post by Floris »

Pas, met veel tegenzin, maar op de lange termijn toch het beste.

Het is wel belangrijk wat 2 (sp) betekend zou hebben ipv doublet: als dat standaard is, zou je nu 4 (sp) kunnen bieden, omdat maat dan weet dat je precies 4 schoppens hebt. Speel je echter negative freebid, dan kun je ook langere schoppens hebben en kun je je hand nu niet omschrijven.

4 (sp) in de 4-3 fit is echter onaantrekkelijk, omdat de troeven relatief vaak 5-1 tegen zullen zitten (hartens zitten al 6-3/4). En 5m is wel erg hoog!
Post Reply