pas, 5♦ of nog wat anders?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
roeld

pas, 5♦ of nog wat anders?

Post by roeld »

Wat doe je in paren? Wat doe je in viertallen? Maakt kwetsbaarheid nog wat voor je uit?

(1 (cl) ) - pas - (pas) - 1 (di) (eens?)
(dbl) - 3SA - (pas) - ?

Hand:
A J T 8
9
A J 9 8 7 6 5
4
roeld

Re: pas, 5♦ of nog wat anders?

Post by roeld »

Waarom een 2416? Heeft maat dan geen manier om achter de mogelijke 4-4 fit te komen?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: pas, 5♦ of nog wat anders?

Post by Floris »

Ik verwacht na dit biedverloop een soort gebalanceerde 14 punter, zonder 4krt hoog en met veel klavers. Een goede 6-krt klaver had maat direct kunnen bieden, met 15+ past hij vrijwel nooit, en met een 4krt hoog had hij wel wat anders verzonnen dan 3SA.

Tegenover iets als een 3325 is 3SA vaak al in gevaar, terwijl het dicht 6 (di) kan zijn. Ik doe dus 4 (di) . Jammer als alle oma's in 3SA zitten en dat dat dan toch beter blijkt dan 5(6?) (di) , maar volgens mij speel ik zo met de kansen mee...
roeld

Re: pas, 5♦ of nog wat anders?

Post by roeld »

@Floris: ik bood ook 4 (di) maar is slem wel zo dichtbij? Maat heeft goede klavers nodig voor zijn strafpas en als ik maat (cl) KQJ geef, welk minimum is er dan waarmee het slem is? Is er niet een grote kans op veel verspilde punten met onzekere fitverwachting?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: pas, 5♦ of nog wat anders?

Post by Floris »

@roel

Maat hoeft niet per se een strafpas te hebben, toch? Wat doet hij bijvoorbeeld met

(sp) Hx
(ha) Axx
(di) Hxxx
(cl) HBxx

Ik verwacht voor de jump naar 3SA ook wel goede ruitensteun. Het is denk ik wel sterk afhankelijk wat je speelt. In mijn boek mag partner met 15+ (bijna) nooit passen, dus die heeft ie niet. Toch springt ie met maximaal 14 punten naar 3SA: ergo hij zal wel wat nuttigs in ruiten mee hebben...

Wel toegegeven dat slem wel redelijk ver weg is inderaad... Misschien is een direct 5 (di) toch beter...
Post Reply