Bossche Bollen Drive (2)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Bossche Bollen Drive (2)

Post by Erik »

Soms denk je met één lullig puntje weinig in te gaan brengen in een spel. Maar dat kan ernstig tegenvallen?

T974
T9
53
B9754

pas - 3 (di) - dbl - pas
3 (sp) - pas - 4 (cl) - pas
??

Ik hoop maar dat het ieders keus is om op voorhand te passen met deze hand (alhoewel je dat bij Dombo natuurlijk nooit zeker weet) en ook iedereen ervoor kiest om onder dwang de schoppens te bieden i.p.v. de langere klaveren. Nu heb je een maat die te sterk was voor een volgbod, maar niet sterk genoeg voor een MF 4 (di), dus wat doe je nu?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Bossche Bollen Drive (2)

Post by een domme aap »

Ik speel een kroegentocht met 800+ paren? Nou, dan pas ik en als ik dan +150 haal, heb ik boven het midden. Gewoon een plusje proberen te halen op zo'n lastig biedspel, lijkt me het devies.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Bossche Bollen Drive (2)

Post by Martin »

Zou direct 4 (cl) bij je maat wereldconventie zijn geweest? Zo niet, dan bied ik 5 (cl) want dan heeft maat echt een beul. Als het wel wereldconventie zou zijn geweest, dan zit maat klem met iets als
xx
AHxx
x
AHxxxx

en is pas zeker een optie. Helaas mag ik dat van mezelf niet bieden nu partner vrijwillig mijn 5-kaart heeft geprikt, dus toch maar 5 (cl).
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Bossche Bollen Drive (2)

Post by K-J »

PAS!!!!! Ik ga zeker geen 5 (cl) meer bieden, ik geef partner graag wat ruimte voor zijn doublet. Het is nogal lekker om over 3 (di) te moeten volgen met 4 (cl). Je geeft vrijwel alle andersoortige contracten dan klaveren op, terwijl 3SA of een hoge kleur makkelijk nog het beste eindstation kan zijn.
De hand die Martin geeft is daarvan een uitstekend voorbeeld. Ik geef daarmee veel liever een doublet dan een 4 (cl) volgbod.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Bossche Bollen Drive (2)

Post by Roelf »

ik pas.
Helemaal eens met de flexibiliteitsgedachte van KJ. De hand van Martin (of een nog ietsje zwakkere) moet mogelijk zijn bij dit biedverloop. Nog een voordeel van eerst dbl is dat maat het wel eens kan laten staan.
Het principe: "eerst doublet en dan een nieuwe kleur bieden betekent een hand die te sterk was voor een volgbod"
is volgens mij bedoeld over een 1-opening, niet over een 3-opening.

Overigens, nu ik er over denk, zou het met die hand van Martin over 1 (di) ook niet mooi zijn als je die kan omschrijven met eerst Dbl en dan over 1 (sp) van de maat, 2 (cl) ?
Dit verdient misschien een nieuwe topic. :idea:
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Bossche Bollen Drive (2)

Post by HenkU »

Eens met de vorige sprekers, ik pas ook.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Bossche Bollen Drive (2)

Post by een domme aap »

willemm wrote:eens met KJ, altijd eens met KJ
Rillingen over mijn rug toen ik dit las. Willem, je bent eng. Misschien wel de engste Mevius die ik ken. ;)
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Post Reply